Tänkte byta ut denna gamla timer mot en ctr 01 som går till utebelysning. Och bara köra på astrour.
Borde väl funka, eller?

• Avlägsnat vägguttag med exponerad elanslutning mot mönstrad tapet. Risk för elfara. Renovering eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir inte riktigt klok på den visade timern. Plintarna är märkta fas och nolla, var ansluts styrd utrustning?

En plejd-mottagare ska ha permanent fas och neutralledare ansluten, sedan kopplas belysningen (tändtråd) till reläutgången (L pil ut).

E etompau skrev:
Blir inte riktigt klok på den visade timern. Plintarna är märkta fas och nolla, var ansluts styrd utrustning?

En plejd-mottagare ska ha permanent fas och neutralledare ansluten, sedan kopplas belysningen (tändtråd) till reläutgången (L pil
E etompau skrev:

En plejd-mottagare ska ha permanent fas och neutralledare ansluten, sedan kopplas belysningen (tändtråd) till reläutgången (L pil ut).
Fan vet. Men kopplar jag ihop dom 2 bruna har jag konstant ström ut till belysningen. Så timern ligger väl bara o bryter fasen.
Och som sagt den ska bort.

Jojo60 Görgen Häggblad skrev:
Fan vet. Men kopplar jag ihop dom 2 bruna har jag konstant ström ut till belysningen.
OK, då lär det inte vara fas och nolla som är anslutet, för i så fall blir det en kortslutning om ledarna kopplas ihop.

Du kan inte rakt av koppla in en Plejd, du måste även få fram en neutralanslutning. Ev har du det i dosan (blå ledare).

E etompau skrev:

E etompau skrev:
OK, då lär det inte vara fas och nolla som är anslutet, för i så fall blir det en kortslutning om ledarna kopplas ihop.

Du kan inte rakt av koppla in en Plejd, du måste även få fram en neutralanslutning. Ev har du det i dosan (blå ledare).
Är väl fas och tändtråd som sitter i timern. Ja det ligger en nolla klippt o skarvad ihop igen i dosan. Är väl retur från belysningen.

Kort svar är att ja, jag skulle gjort så. Byta till en Ctr 01. Konstans fas och blå in i ctr01. Sen din fasadbelysning ut. Inga konstigheter 👍

Blå ska såklart vara neutralledareb på samma grupp som fasen. Jag skrev lite snabbt i förra inlägget

T tobbbias skrev:
Kort svar är att ja, jag skulle gjort så. Byta till en Ctr 01. Konstans fas och blå in i ctr01. Sen din fasadbelysning ut. Inga konstigheter 👍
Alltså 2st blå in på N.
Brunn fas in på L in.
Brunn tändtråd in på L ut.

Nu minns jag inte exakt hur min CTR1 ser ut. Eventuellt behöver du bara 1 st blå in. I övrigt helt rätt.

T tobbbias skrev:
Nu minns jag inte exakt hur min CTR1 ser ut. Eventuellt behöver du bara 1 st blå in. I övrigt helt
T tobbbias skrev:
Blå ska såklart vara neutralledareb på samma grupp som fasen. Jag skrev lite snabbt i förra inlägget
Ja. Alla blå ska väl ihop.

Jaha, nu är jag med dig. Ja, du använder pucken istället för toppklämman. Ja, det borde fungera 👍

• Gilla
Jojo60
  • Laddar…
ullet
Det är väldigt små anslutningsklämmor på Plejd-puckarna. Jag skulle ha bytt ut den röda kopplingshatten och satt en toppklämma av lämplig sort med en kort bit nolla till pucken för att slippa lägga flera kablar under klämman i pucken.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
Du kan även välja rel-01 istället för ctr-01 om du bara ska ha on/off och astro.
Skillnaden är att ctr-01 har stöd för 0-10v. Annars klarar den samma last. Kanske är lite billigare också.

ullet ullet skrev:
Det är väldigt små anslutningsklämmor på Plejd-puckarna. Jag skulle ha bytt ut den röda kopplingshatten och satt en toppklämma av lämplig sort med en kort bit nolla till pucken för att slippa lägga flera kablar under klämman i pucken.
Sätter en wago där istället tänkte jag.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.