Hej!
Jag har två kablar till min saxlyft som går till två olika lägesgivare. Båda kablarna är lite för korta och behöver skarvas. Jag önskar tips om både kabelval samt lämpligt skarvdon. Ser gärna en så slimmad skarv som möjligt.
Lyften kopplas in med tre faser (380v) utan nolla. Osäker på vad som egentligen går till lägesgivarna när ingen nolla är inblandat?
Jag har Biltema i närheten så finns det lämpliga produkter där så länk gärna!
Bifogar lite foton:
Jag har två kablar till min saxlyft som går till två olika lägesgivare. Båda kablarna är lite för korta och behöver skarvas. Jag önskar tips om både kabelval samt lämpligt skarvdon. Ser gärna en så slimmad skarv som möjligt.
Lyften kopplas in med tre faser (380v) utan nolla. Osäker på vad som egentligen går till lägesgivarna när ingen nolla är inblandat?
Jag har Biltema i närheten så finns det lämpliga produkter där så länk gärna!
Bifogar lite foton:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Jag hittar ingen lämplig materiel på Biltema förutom Gummikabel H07RN-F . 4G1.5 pga att du behöver tre ledare där ingen av dem är grön/gul.
En enkel skarvdosa för kabel med skruvanslutning. Med fyra sådana kan du klippa in en bit på mitten.
Bästa resultat får man annars med skarvhylsor, bra presstång och krympslang. Biltema har skarvhylsor. Har du Swedol i närheten kan du hitta en presstång. Det måste vara en sådan med spärr som garanterat rätt presstryck.
Med sådan tång kan du också slippa en extra skarv genom att skarva på i änden och sätta flatstiftskontakter såsom på bild. Jag ser dock inte om det är standard 2.8 eller 4.8 mm flatstift eller nåt special.
En enkel skarvdosa för kabel med skruvanslutning. Med fyra sådana kan du klippa in en bit på mitten.
Bästa resultat får man annars med skarvhylsor, bra presstång och krympslang. Biltema har skarvhylsor. Har du Swedol i närheten kan du hitta en presstång. Det måste vara en sådan med spärr som garanterat rätt presstryck.
Med sådan tång kan du också slippa en extra skarv genom att skarva på i änden och sätta flatstiftskontakter såsom på bild. Jag ser dock inte om det är standard 2.8 eller 4.8 mm flatstift eller nåt special.
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Stort tack för era svar!
Kan någon bekräfta eller dementera mina spekulationer kring att det går starkström i dessa kablar trots att de ”bara” går till givare?
En presstång med spärr verkar inte vara gratis. Jag ska höra mig för i bekantskapskretsen om det finns att låna.
Skulle en Wago 221-2411 och sen krympslang vara ok?
Kan någon bekräfta eller dementera mina spekulationer kring att det går starkström i dessa kablar trots att de ”bara” går till givare?
En presstång med spärr verkar inte vara gratis. Jag ska höra mig för i bekantskapskretsen om det finns att låna.
Skulle en Wago 221-2411 och sen krympslang vara ok?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Nä dessa tänger kostar en del, men det behöver de göra ifall de ska hänga med ett tag. Det finns ett stort utbud från 200 kronor och uppåt. Undvik de allra billigaste. Tänger för isolerade kabelskor funkar även på isolerade skarvhylsor.
Annars funkar väl Wago. Det blir inte alltför stor bula.
Om det är 230 V i dessa kablar kan jag inte svara på, men antag så, dvs slarva inte med skarven.
Annars funkar väl Wago. Det blir inte alltför stor bula.
Om det är 230 V i dessa kablar kan jag inte svara på, men antag så, dvs slarva inte med skarven.
du har garanterat en trafo, som antingen ger 230 men mer troligt likspänning för manöver. Så manöverspänningen går genom dessa brytare innan det går till kontaktor/magnetventil.
Kör presskarv och krympslang så blir det bra
Kör presskarv och krympslang så blir det bra
Tack för alla svar, jag har blivit något klokare! Att byta hela kabeln hade såklart varit ett alternativ men den trängs i ramen på lyften med all hydraulik så jag tror det blir svårt att få igenom den.
Gällande om jag har någon tanformator eller inte så kan jag nu säga att ja, det har jag! Hur jag vet det? Det visade sig nämligen att den var trasig:
Gällande om jag har någon tanformator eller inte så kan jag nu säga att ja, det har jag! Hur jag vet det? Det visade sig nämligen att den var trasig:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden