Byggahus.se
Håller på att bygga ett attefallshus. Vill ha spottar i underspikningrn men hur/vilken kabel drar man? Blir 220v spottar men jag har råspontluckor som undertak så hur drar ni elektriker kablarna mellan takstolarna?Vilken kabel förordas? Flexslang? Utvändig kopplingsdosa?
 
Flexslang med fördragen FKX 2x1,5 kör jag med för spotlights.
 
Flexslang med fk är bra om det kommer vara på utsida.
Den där spotlightkabeln fxk ovan är bara godkänd till 0 grader Celsius.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Men när ninförlägger slangen, går ni in mellan varje takstol och ut igen? Då jag har råspontluckor som undertak så kan jag inte gå vidare direkt i takfoten...
Sätter ni någon utvändig dosa?
 
A avh67f skrev:
Flexslang med fk är bra om det kommer vara på utsida.
Den där spotlightkabeln fxk ovan är bara godkänd till 0 grader Celsius.
Slangen med FKX 2x1,5 jag brukar använda är godkänd att installera vid -5 grader.
 
Jag undrar varför de stora kabeltillverkarna som Nexans och Prysmian inte har dessa kablar som brukar nämnas, FKX, RXKX, utan de kommer från mindre tillverkare som Amokabel som saluförst av lågprisvaruhusen.

PMflex säger ingenting om användningen av deras FKX, troligen för att det inte är de som tillverkat den utan bara rullat upp den på deras miljövänliga trumma i plast...

Det är anslutningskablar. De enda sådana jag känner till som är godkända för "fast användning" utomhus är gummikabel.

Kabeln ska dels klara kylan vid montering, och helst även klara kylan vid byte av lampa. Även fukt kan förekomma i takfoten. Det är en gråzon mellan kallvind och utomhus.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Så fkx är inte att föredra?🤓

Har ni några tips på hur dragningen ska ske mellan takstolarna? Sätter man koppmingsdosa utvändigt?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag undrar varför de stora kabeltillverkarna som Nexans och Prysmian inte har dessa kablar som brukar nämnas, FKX, RXKX, utan de kommer från mindre tillverkare som Amokabel som saluförst av lågprisvaruhusen.

PMflex säger ingenting om användningen av deras FKX, troligen för att det inte är de som tillverkat den utan bara rullat upp den på deras miljövänliga trumma i plast...

Det är anslutningskablar. De enda sådana jag känner till som är godkända för "fast användning" utomhus är gummikabel.

Kabeln ska dels klara kylan vid montering, och helst även klara kylan vid byte av lampa. Även fukt kan förekomma i takfoten. Det är en gråzon mellan kallvind och utomhus.
Ja det har du rätt i Bo! 👍 Är i princip en lampkabel i rör, dock 1,5mm2. Då är FQ att föredra med en spotlight där slangen kan fästas i kopplingsboxen 👌

Intressant där att exempelvis PM flex skriver i sitt datablad att det är okej att installera vid en viss temperatur, gäller dock bara slangen 😉
 
Redigerat:
Det beror på hur slangen uppför sig när man behöver byta lampa i -20 grader. Det beror i sin tur på hur lampbyte går till, om anslutningsledningen behöver röras eller inte. Det borde finnas så pass många takfotsinstallationer nu att det borde finns erfarenhet av hur lampsladd uppför sig i sträng kyla. Det går säkert bra att byta lampa 10 gånger...
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Det är verkligen en gråzon med dessa installationer. Hoppas någon tar tag i det snart. Fk i slang är det enda jag egentligen kom på om man ska försöka följa tillverkarens instruktioner.

Tror du bo var inne på något liknande i en annan tråd.

Fk i slang har ju problemet att den lätt spricker om man är och böjer i slangen vid sträng kyla. Så det får man vara försiktig med.

Kopplingddosor placeras på lämpligt ställe där man kommer åt dem för underhåll.

Vad tror vi om den här i Nexans sortiment?
 
  • Elkabel PUREAX H07BQ-F, tålig i krävande miljöer, tre ledare, 1,5 mm² tvärsnittsarea.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Det är en gummikabel i lyxklass, utmärkt till det mesta. Den är ett bra val om det krävs en tunn kabel. Annars finns H07RN-F som får användas för fast förläggning. Nexans Titanex är lyxklassen för just RN. Den är tjockare. Vet inte vilken som mössen tuggar igenom först, men de är båda segare än en plastkabel.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Får kanske bli Fk eller Fq i flexrör då. Någon som kan svara hur ni förlägger rören?
 
trojle,
Du har inte ett foto där det framgår var du tänker dra flexlang för elkabeln. Det är ingen på forumet förutom du som vet hur det ser ut hos dig. Du ska väl inte ha en lamparmatur mellan alla takstolar?
 
A Arnodt skrev:
trojle,
Du har inte ett foto där det framgår var du tänker dra flexlang för elkabeln. Det är ingen på forumet förutom du som vet hur det ser ut hos dig. Du ska väl inte ha en lamparmatur mellan alla takstolar?
Fixar bild imorron👍
 
A Arnodt skrev:
trojle,
Du har inte ett foto där det framgår var du tänker dra flexlang för elkabeln. Det är ingen på forumet förutom du som vet hur det ser ut hos dig. Du ska väl inte ha en lamparmatur mellan alla takstolar?
Ett nytt, oavslutat trähus med svart ytterdörr och stora fönster, täckt av snö på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt trähus, taköverhäng, svarta fönsterkarmar, ljus dag, skymd himmel, bostadsmiljö, arkitektonisk detalj, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där kommer bilderna. Har inte satt underspikning ännu..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.