Efter ett (nåja, blev ett par till slut) strömavbrott har jag noterat att min solcellsanläggning (med batteri) gått över i inverterläge flera gånger per dygn, men bara väldigt korta perioder, under 1 min eller upp till 2 min.
Eftersom spänning och frekvens inte verkade vara påverkad på AC ingången vid inverterläget så började jag felsöka.
Jag har en nätövervakningsmodul som övervakar vector shift (vet inte vad den svenska termen är) samt ROCOF och det verkar vara VS som triggar inverterläget.
Min fråga är nu till de lärda i detta forum, är detta något som kommer från elnätet eller något som min anläggning genererar? Jag vill få det till att det kommer från elnätet, men jag är inte säker, eftersom min anläggning kan generera energi.
Hur många grader är normal VS eller ska den ligga på 0.0 grader i ett friskt elnät?
Här är en bild på loggningen av VS (mäter varje sekund):
Eftersom spänning och frekvens inte verkade vara påverkad på AC ingången vid inverterläget så började jag felsöka.
Jag har en nätövervakningsmodul som övervakar vector shift (vet inte vad den svenska termen är) samt ROCOF och det verkar vara VS som triggar inverterläget.
Min fråga är nu till de lärda i detta forum, är detta något som kommer från elnätet eller något som min anläggning genererar? Jag vill få det till att det kommer från elnätet, men jag är inte säker, eftersom min anläggning kan generera energi.
Hur många grader är normal VS eller ska den ligga på 0.0 grader i ett friskt elnät?
Här är en bild på loggningen av VS (mäter varje sekund):
Den tydligaste förklaringen jag kunnat läsa mig till är denna: "Vektorförskjutningen är när en tillfällig avmattning orsakar att en cykel tar lite längre än den föregående cykeln, så till exempel på ett 50 Hz-rutnät där en cykel ska ta 0,02 sekunder kan det ta 0,22 sekunder i bara två cykler innan du återvänder till det normala".
Jag tolkar "tillfällig avmattning" är när en signifikant last antingen försvinner eller slår till, likt spänningsfall.
Men mina mätvärden ovan visar ju på konstanta värden vilket jag inte får ihop.
Jag hittar heller ingen information om vilka gränsvärden som anses vara normala eller inom tolerans.
Jag tolkar "tillfällig avmattning" är när en signifikant last antingen försvinner eller slår till, likt spänningsfall.
Men mina mätvärden ovan visar ju på konstanta värden vilket jag inte får ihop.
Jag hittar heller ingen information om vilka gränsvärden som anses vara normala eller inom tolerans.
Klicka här för att svara