El
avh67f: Som tillägg kan nämnas att 16A och 2,5 mm2 inte är hugget i sten heller. Det är fortfarande dimensionering så att max drifttemperatur inte överskrids som gäller även om denna snabbregel ofta fungerar bra och ger en säkerhetsmarginal i de flesta installationer.
cpalm: [citat] Tror det är samma sak med Pax om man bortser från den lite äldre Passad-modellen.
Strip: [citat] Om man nu utbildar sig till elektriker, kan det ju vara bra att lära sig leta efter information också. 😉
Ingenjörssnickarn: [citat] Kanske missförstod tråden ovan. Förutsatt att 3 OLIKA faser från centralen dragits fram går det ju bra att använda den tredje med delad nolla i framtiden, gärna då med gemensam 3-polig brytare.
useless: Till det nya uttaget väljer man en modell avsett för utanpåliggande montering. Då behövs ingen extra förhöjning.
Attitudeswe: [citat] Jag har slang/rör från elmätaren/inkommande skåp till bakom laddboxen. Inget synligt...
elmont: [citat] Varför låter du inte elektrikern göra den svåra biten? dvs dra rör/slang och sätta dosor??? när det är gjort är det ju bara att dra tråd och koppla. För du måste förstå för att dra rör/slang/sätta dosor på rätt sätt så måste man veta i detalj hur det ska kopplas, drar man lite på chans så kommer det helt säkert att sluta med problem vid tråddragningen. Så ska du
hempularen: [citat] Och denna treledare, hur användes den tidigare? Var där en brytare?
etompau: Tittade lite snabbt på dessa produkter, ser ut som det finns några varianter, en del drivna av 230 V andra av 8-12 V. Utgår från att produkten ger ljud ifrån sig när den får spänning. I så fall borde det gå att koppla någon passande ringklocka parallellt över anslutningarna till bef. summer.
elmont: [citat] Bjud in några elfirmor så att dom får lämna pris på jobbet så kan föreningen besluta om ni vill kosta på det. Att några enstaka har 3 fas är inte så lyckat med tanke på just snedbelastningar i fastigheten. Eftersom belastningen på nätägarens matning blir den samma så ska det inte möta nått motstånd från nätägaren, i alla fall om ni inte har gasspisar.
Guzzi: Nu kan jag återkoppla. Blåser som attans ute men inga problem med okynneständningar nere vid garaget.
snaggletooth: Finns ett script till Shelly Plus/gen.2 enheter som hanterar spot-priser utan hjälp av något överordnat system. Finns en länk någonstans i den stora Shelly-tråden.
Hannuse: [citat] Ja, precis. Jag tänkte på dom som jag kopplat in, som har bleck. Där byter du rotation genom att ändra på blecken. Men det kanske är förlegat nu?
Johan Gunverth: [citat] Gängpress är vanliga plåtskruvar utan borr som ”pressar” in en gänga i ett förborrat hål. Hålet bör vara mitt emellan id och yd på skruven för montage i plåt. [bild]
etompau: Produkten du länkar till är en dimmer och lär inte kunna ersätta brytaren du har visat, inte på något enkelt sätt i alla fall.
Panor82: [citat] Ja det gäller att ha koll på vilket konto man är inloggad på 🤪 Kanske är samma med telefonabonnemangen använd "elektrikerabonnemanget" istället för "hempularabonnemanget" nästa gång hen ringer nätägaren. 🫣
Bo.Siltberg: [citat] Jo det finns hinder i elsäkerhetslagen 2016:732 6-12 och 16-19 §. Paragrafen om behörighet finns med i samma lag, men det finns alltså fler paragrafer som förbjuder folk att göra "lösa" installationer som riskerar orsaka fara.
dennis_f: [citat] EKKJ går utmärkt. Jag brukar köra med någon av följande: EKKJ, FKKJ, RKFK, MCMK, Ölflex Classic 100CY Vilken man väljer brukar bero på vad som finns att tillgå samt om maskinen rör på sig, miljön runt omkring osv.
Daniel 109: Renova är väldigt lik Exxact under skalet. Jag gillar dock inte designen på de infällda dubbeluttagen. Men det är ju en smaksak.
paralun: Jo kort är det sällan det finns en nolla dragen till strömrbytare, nollan dras oftast direkt till uttag. Men med en spänningsprovare så ser du ju via strömbrytare av/på samt kopplingsschemat på strömbrytaren.
Paul1040: [citat] jord kabel finns redan dragit in till takdosa 2.
mojjen: [citat] En mindre idrottsarena. 10 st 15" toppar, och st dubbel 18". Lite energi.. Vi driver det med ett 8 kanals slutsteg som ger upp till 2500W per kanal. Rätt kraftigt, ansluts med handske 20A :)
Per-Elofsson: Frågor. Vad händer om kontaktorn dragit via termostat och man försöker slå på den från distans via plejden? När kontaktorn drar vi termostaten, backmatas inte plejden då? Problem?
hempularen: Om du är det minsta osäker på hur man mäter med en multimeter, så fråga här. Vad du än gör så säkerställ att du väljer mätområde för växelspänning (VAC). Inte ström (I) strömmätning över en spänningskälla ger kortslutning, instrumentet kan i princip explodera (de brukar vara skyddade mot det, men man vill inte testa skyddet på ett billigt instrument). Och köp en