6 334 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Jorda en container.
Sida 1 av 2
Jag har byggt ett garage/verkstad av två ihopsvetsade containrar. 16A in med egen elcentral.
Eftersom hela "huset" är av metall behöver jag jorda det. Hur gör jag på rätt sätt?
Räcker det att sätta en jordkabel i väggen och skruva fast den i jordskenan i centralen? Hur många kvadrat ska den vara på i så fall?
Eftersom hela "huset" är av metall behöver jag jorda det. Hur gör jag på rätt sätt?
Räcker det att sätta en jordkabel i väggen och skruva fast den i jordskenan i centralen? Hur många kvadrat ska den vara på i så fall?
Vad för övrig el, det brukar vara att dom tar en byggcentral och hänger för det mesta, snabbast. Men du kanske har en riktig central. En 6 mm2 mellan jordplinten och med kabelsko fästes i plåten, skarpa av ev. färg så det blir och bra kontakt
Så att den klarar dom kortslutningsströmmar som skulle kunna uppstå, så min samma area som inkommande PE/PEN är väl lämpligt.C chens skrev:Jag har byggt ett garage/verkstad av två ihopsvetsade containrar. 16A in med egen elcentral.
Vad var det för fel i det jag skrev, det är så man gör, att då komma in för att bara skriva något ?? Men klart ett fritt forum att skriva i. Om nu det skulle vara helt fel SÅ SÄG DET DÅ och inte bara skriva för skrivandet skull och ev. för visa lite framfötter, för det här kan jag.E elmont skrev:
I ett forum är det väl alldeles utmärkt när fler svarar samma sak. Det gör ju frågeställaren mer säker på att rätt svar har angetts.J jonaserik skrev:
Det är ju inte "Fråga experten".
Ja containern står ju permanent på plats, elen i den är permanent så det är ju inte fråga om nån byggcentral utan en permanent gruppcentral.
In är det en 2,5 kvadrats trefaskabel.
Så alltså en 2,5 kvadrats jordkabel mellan vägg och jordplint i centralen?
In är det en 2,5 kvadrats trefaskabel.
Så alltså en 2,5 kvadrats jordkabel mellan vägg och jordplint i centralen?
Eller hur.nimhed skrev:
Dessutom var det ju 1 minut mellan inläggen. Så elmont hade sannolikt inte ens läst jonaseriks inlägg när han skrev sitt.
Produkter som diskuteras: "skrapa färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Måste bara tillägga att detta kräver ackreditering, men möjligen kan man överlåta åt ett måleri att skrapa bort färgen.A AG A skrev:
Även dörrarna bör jordas, och glöm inte att jordfelsbrytare kan vara väldigt bra!J jonaserik skrev:
Oj oj. Hur vet du att TS har en PEN-ledare till sin central? Glöm inte heller att alla containerns sidor, inklusive dörrar bör kopplas samman elektrisk med jordkabel. 😂A AG A skrev:
För att den här tråden ska vara det minsta intressant att läsa efter de två första svaren så kan jag även ta upp en ny vinkel - TS bör fundera lite över impedansen mellan containrarnas ”direkta jord”, och elsystemets jord (om inte TS ställt sina containrar på isolanter). Två vägar tillbaka till transformatorns (givet att TS elsystem inte är direkt anslutet till en generator) jord kan vara problematiskt.