Hej,
Vi har nyligen köpt ny spis som skulle levereras med sladd vid sidan om. Men jag skrev som kommentar i ordern att jag önskade att de kopplade in sladden för 1-fas 230V matning, och det verkar som att Electrolux har gjort det.

Men då jag har stor respekt för el så vill jag gärna dubbelkolla med er här att det har gjorts korrekt.

Min befintliga spis är inkopplad med en spiskontakt med tre stift (Norwesco, 25A säkring). Min plan är att skruva av den stickkontakten och sätta den på min nya sladd.

Tänker jag rätt?
Se bilderna för all info om hur kopplingen ska göras och hur det ser ut.

• Elektrisk installation med ledningar och kopplingsschema för trefasström, verklig och etiketterad översikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplingsbild med märkta kablar och bryggor. Röda pilar visar anslutningar. Brun, blå, gulgrön kablar synliga.
    Skapa konto
  • Elkontakt på vägg och hand håller matchande stickpropp. 25A, 230V. Anslutning för ström, vit bakgrund.
    Skapa konto
Enligt skiss med röd ram är rätt. Men varför så kort skalning vid spisen, elektriker brukar skala ca 1 dm, blir lite tajt med inkopplingen och flytta ner kabeln in till 1 cm skal från dragavlastningen

• Gilla
neoshero
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Enligt skiss med röd ram är rätt. Men varför så kort skalning vid spisen, elektriker brukar skala ca 1 dm, blir lite tajt med inkopplingen och flytta ner kabeln in till 1 cm skal från dragavlastningen
Menar du kort skalning på sladden där jag ska sätta dit spisproppen? Eller menar du inuti själva spisen som de har kopplat?

I spisen menade jag, i stickproppen ska det vara med exakt på längderna. Om det går så ska den gul/gröna vara lite längre, åker kabeln ur stickproppen av någon anledning ( inte troligt ) så ska jord släppa sist.

J jonaserik skrev:
I spisen menade jag, i stickproppen ska det vara med exakt på längderna. Om det går så ska den gul/gröna vara lite längre, åker kabeln ur stickproppen av någon anledning ( inte troligt ) så ska jord släppa sist.
Tack återigen för dina svar. Jag har en sista fråga. Som man kan se i bilden i det första inlägget så har jag idag ett Nowesco-uttag som det står "25A" på, vilket jag antog innebar att den är ansluten till en 25A säkring.

Men man ska inte anta något så jag kollade upp säkringarna i lägenheten. Pga att vi har 1-fas matning till spisen har jag antagit att lägenheten är matas med 1-fas el. När jag tittar på säkringarna ser jag en som är satt till 20A, sedan ett gäng som ser likadana ut (standard? 10A?)

Min fråga är om jag ska tolka det jag ser i elskåpet som att vi egentligen har spisen på en 20A säkring?

• Elcentral med automatsäkringar och jordfelsbrytare i öppet skåp. Säkringsetiketter synliga. Installationsarbete pågår möjligen.
    Skapa konto
  • Säkringsskåp med utlösta säkringar och anteckning som pekar på problemet.
    Skapa konto
Norwesco-kontakten är designad att tåla 25A.
Din säkring är 20A.

• Gilla
neoshero
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Norwesco-kontakten är designad att tåla 25A.
Din säkring är 20A.
Det var ju logiskt. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.