Hej,
Jag har en dubbelströmbrytare i badrummet, och funderar på att sätta in rörelsesensor till spottarna. Finns det grejer att köpa för att göra halva brytare sensorstyrd, och halva manuell sol det är nu?
Tacksam för svar.
Jag har en dubbelströmbrytare i badrummet, och funderar på att sätta in rörelsesensor till spottarna. Finns det grejer att köpa för att göra halva brytare sensorstyrd, och halva manuell sol det är nu?
Tacksam för svar.
Korta svaret är ja, men antar att du även vill ha förslag på en lösning.M Maestrof skrev:
Beroende på förutsättningarna så finns det lite olika alternativ, här är två exempel bland tusentals.
Shelly, ett strömställar-/dimmerpuck + en sensor (kör wifi)
Wiser, ett strömställar-/dimmerpuck + en sensor + en gateway (kör zigbee)
I bägge fallen bör man sätta in en impulsfjäder bakom ena brytaren.
Titta att du har plats i väggdosan bakom brytaren för pucken. Är det en standard väggdosa så ska det inte vara några problem.
Har inte kollat så noga, men tror att Shelly puckarna samt Wiser dimmerpuck kan användas utan neutralledare ifall det inte finns framdraget och man har svårt att få till det. Wiser strömställarpuck vet jag inte om den funkar utan neutralledare.
Har inte kollat så noga, men tror att Shelly puckarna samt Wiser dimmerpuck kan användas utan neutralledare ifall det inte finns framdraget och man har svårt att få till det. Wiser strömställarpuck vet jag inte om den funkar utan neutralledare.
Klicka här för att svara