Hej,
Jag skulle vilja bygga en billig och pålitlig temperatursensor som ansluts via Wifi med backupström för 30-40h. Jag skulle då vid strömavbrott kunna mäta temp inomhus, utomhus, kyl, frys, pumpbrunnar mm. Jag har idag ett gäng Shelly Uni, 433-Mhz-sensorer från Telldus mm men jag tycker de är otillförlitliga och dessutom kräver de antingn en strömkälla på 12v eller en styrenhet.
1) En powerbank med utgång för 5v och en laddport. Finns massor av billiga för så lite som 39 kr för 2000 mAh (Biltema). Här har jag förstått att det är viktigt att powerbanken kan hantera låga strömmar. Evntuellt får strömmen justeras upp genom att ansluta en diod. Det är samtidigt viktigt att det är en separat laddport.
2) En 5v-trafo, USB laddare som orkar dra relät, ladda powerbanken och driva mikrokontrollern samtidigt. Jag har en mängd olika som ligger och skräpar. Tänker spontant en på 2A men blir lite osäker på hur det kommer fungera, tänk om powerbanken snor åt sig all ström så relät inte dras?!
3) En mikrokontroller, tex NodeMcu som drivs av 5v samt en ansluten sensor. kostar typ 70-80 kr.
4) Ett 5v-relä (SRD 1-pol växlande 5V) som när det är draget skickar ström från 5v-trafon till mikrokontrollen. När det inte är draget växlar relät över till powerbanken. Kostar ca 15 kr.
Jag skulle vilja bygga en billig och pålitlig temperatursensor som ansluts via Wifi med backupström för 30-40h. Jag skulle då vid strömavbrott kunna mäta temp inomhus, utomhus, kyl, frys, pumpbrunnar mm. Jag har idag ett gäng Shelly Uni, 433-Mhz-sensorer från Telldus mm men jag tycker de är otillförlitliga och dessutom kräver de antingn en strömkälla på 12v eller en styrenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1) En powerbank med utgång för 5v och en laddport. Finns massor av billiga för så lite som 39 kr för 2000 mAh (Biltema). Här har jag förstått att det är viktigt att powerbanken kan hantera låga strömmar. Evntuellt får strömmen justeras upp genom att ansluta en diod. Det är samtidigt viktigt att det är en separat laddport.
2) En 5v-trafo, USB laddare som orkar dra relät, ladda powerbanken och driva mikrokontrollern samtidigt. Jag har en mängd olika som ligger och skräpar. Tänker spontant en på 2A men blir lite osäker på hur det kommer fungera, tänk om powerbanken snor åt sig all ström så relät inte dras?!
3) En mikrokontroller, tex NodeMcu som drivs av 5v samt en ansluten sensor. kostar typ 70-80 kr.
4) Ett 5v-relä (SRD 1-pol växlande 5V) som när det är draget skickar ström från 5v-trafon till mikrokontrollen. När det inte är draget växlar relät över till powerbanken. Kostar ca 15 kr.
Redigerat:
Då får du koppla allt till ett 12 V batteri ca 60 ampertimmar med säkring ut på ca 3 amp och ha en billig underhållsladdare inkopplad på batteriet, tänk då på att en del laddare startar inte om efter ett strömavbrott, så den måste göra en omstart efter strömavbrott.
Vad ska jag med 60 ah till när en Nodemcu drar ungefär 100-150 mAh?J jonaserik skrev:
Ett sådant batteri konstar dessutom 1000 kr
Men jag älskar det där relät du tipsade om!!!
Kostar 11 kr
Men du har antagligen rätt. För mycket hussel (jobb och saker som kan bli fel) för att spara på livslängden på en powerbank.
Clash ohlssons powerbank för 99 kr och vartas vita har genomströmningsladdning
Kostar 11 kr
Men du har antagligen rätt. För mycket hussel (jobb och saker som kan bli fel) för att spara på livslängden på en powerbank.
Clash ohlssons powerbank för 99 kr och vartas vita har genomströmningsladdning
Har själv byggt runt tjugo temperatursensorer baserade på ESP8266 och ESP32 med Dallas DS18B20-sensorer och 3.7V LiPo på 8000mAh. De skickar temperaturdata var 90e minut och då räcker batteriet lätt ett halvår. Datan skickas till en MQTT-server via WiFi. Fungerar extremt bra och pålitligt.
Det va inte helt lätt att hitta powerbank med genomströmningsladdning. Den på CO var man tvungen att trycka på någon knapp för att starta laddningen.D Dilato skrev:
Många har det utan att det specifikt står i beskrivningenD Derbyboy skrev:
Jag har bland andra nån billig Belkin köpt på Jula för 99 spänn som har det.
Man får fråga runt eller nyttja distansköpslagen/öppet köp om man inte vet.