Hej,
Har köpt en avfuktare som var tänkt att placeras i allrummet på övervåningen för användning då och då, den kommer inte gå konstant.
Då vi bara har jordade uttag på undervåningen hade jag tänkt dra en förlängningskabel därifrån (skulle funka praktiskt eftersom maskinen bara kommer användas i kortare perioder).
Men i bruksanvisningen ser jag nu att det står att man inte ska använda förlängningskabel och att nätsladden dessutom vara placerad på en nivå som är under stickkontakten.
Vad 17 ska jag göra..?!
Har köpt en avfuktare som var tänkt att placeras i allrummet på övervåningen för användning då och då, den kommer inte gå konstant.
Då vi bara har jordade uttag på undervåningen hade jag tänkt dra en förlängningskabel därifrån (skulle funka praktiskt eftersom maskinen bara kommer användas i kortare perioder).
Men i bruksanvisningen ser jag nu att det står att man inte ska använda förlängningskabel och att nätsladden dessutom vara placerad på en nivå som är under stickkontakten.
Vad 17 ska jag göra..?!
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Använd uttaget i det rum som avfuktaren står i, det är rummet som avgör om du ska ha jordade uttag och inte apparaten.M MLLA skrev:Hej,
Har köpt en avfuktare som var tänkt att placeras i allrummet på övervåningen för användning då och då, den kommer inte gå konstant.
Då vi bara har jordade uttag på undervåningen hade jag tänkt dra en förlängningskabel därifrån (skulle funka praktiskt eftersom maskinen bara kommer användas i kortare perioder).
Men i bruksanvisningen ser jag nu att det står att man inte ska använda förlängningskabel och att nätsladden dessutom vara placerad på en nivå som är under stickkontakten.
Vad 17 ska jag göra..?!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Du får låta installera jordade uttag i rummet där avfuktaren ska stå. Det är olämpligt (otillåtet) att dra in en jordad förlängningssladd i ett "ojordat" rum. Kan vara förenat med livsfara om en olycka sker eftersom det då finns ett jordat objekt (avfuktaren) i rummet. Kopplas en apparat avsedd för jordad anslutning in i ojordat uttag finns risk att ytterhöljet blir strömförande om fel skulle uppstå.
Koppla in den i ett ojordat uttag du, antar att höljet på avfuktaren är plast så den leder ström dåligt ändå om det skulle bli något fel på maskinen
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Precis, med "isolerad miljö" så menas att även om du skulle ta i något som är strömförande så finns ingen jordning att komma åt så strömmen går inte genom kroppen, typ som fåglarna på elledningarna.
Finns dessutom jordfelsbrytare som skyddar det uttaget så är det ännu bättre, dom skyddar även ojordade uttag
Finns dessutom jordfelsbrytare som skyddar det uttaget så är det ännu bättre, dom skyddar även ojordade uttag
Ventilationen är otillräcklig men vi kan inte ordna detta just nu.H Hybro skrev:
Både tvättstuga med torkning av kläder och samtliga sovrum ligger på samma våningsplan, därför bildas mycket fukt och denna dras inte ut tillräckligt effektivt.
En avfuktare kan därför fungera som tillfällig snabblösning.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Om det finns ojordade kontakter i rummet, så får vi hoppas att det är ett torrt rum.
Det är inte farligare att koppla in den här apparaten i ett ojordat uttag än någon lampa eller vad som helst.
Det är inte farligare att koppla in den här apparaten i ett ojordat uttag än någon lampa eller vad som helst.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Att man får stötar av 230 volt även i ojordade torra utrymmen har många erfarit. Bl.a. jag själv när jag som nyfiken pojke skruvade i en gammal radioapparat med kontakten i. Eller min storebror som liten grät och sa "lampan bet" när han pillat i en lampa.H hempularen skrev:


