Hej,
Har köpt en avfuktare som var tänkt att placeras i allrummet på övervåningen för användning då och då, den kommer inte gå konstant.

Då vi bara har jordade uttag på undervåningen hade jag tänkt dra en förlängningskabel därifrån (skulle funka praktiskt eftersom maskinen bara kommer användas i kortare perioder).

Men i bruksanvisningen ser jag nu att det står att man inte ska använda förlängningskabel och att nätsladden dessutom vara placerad på en nivå som är under stickkontakten.

Vad 17 ska jag göra..?!
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
M MLLA skrev:
Hej,
Har köpt en avfuktare som var tänkt att placeras i allrummet på övervåningen för användning då och då, den kommer inte gå konstant.

Då vi bara har jordade uttag på undervåningen hade jag tänkt dra en förlängningskabel därifrån (skulle funka praktiskt eftersom maskinen bara kommer användas i kortare perioder).

Men i bruksanvisningen ser jag nu att det står att man inte ska använda förlängningskabel och att nätsladden dessutom vara placerad på en nivå som är under stickkontakten.

Vad 17 ska jag göra..?!
Använd uttaget i det rum som avfuktaren står i, det är rummet som avgör om du ska ha jordade uttag och inte apparaten.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Du får låta installera jordade uttag i rummet där avfuktaren ska stå. Det är olämpligt (otillåtet) att dra in en jordad förlängningssladd i ett "ojordat" rum. Kan vara förenat med livsfara om en olycka sker eftersom det då finns ett jordat objekt (avfuktaren) i rummet. Kopplas en apparat avsedd för jordad anslutning in i ojordat uttag finns risk att ytterhöljet blir strömförande om fel skulle uppstå.
 
Koppla in den i ett ojordat uttag du, antar att höljet på avfuktaren är plast så den leder ström dåligt ändå om det skulle bli något fel på maskinen
 
L LantbrukarN skrev:
Koppla in den i ett ojordat uttag du, antar att höljet på avfuktaren är plast så den leder ström dåligt ändå om det skulle bli något fel på maskinen
Min avfuktare (Woods) är helt i metall. Men det finns kanske i andra material. ;)
 
Är uttagen ojordade så ska rummet ha "isolerad miljö" och då ska inte apparater i det rummet jordas. Jordar man apparater i den miljön bryter man den isolerade miljön och inför en fara.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Min avfuktare (Woods) är helt i metall. Men det finns kanske i andra material. ;)
Denna ser ganska plastig ut.
Vit portabel luftavfuktare med svart topp och märkesnamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis, med "isolerad miljö" så menas att även om du skulle ta i något som är strömförande så finns ingen jordning att komma åt så strömmen går inte genom kroppen, typ som fåglarna på elledningarna.

Finns dessutom jordfelsbrytare som skyddar det uttaget så är det ännu bättre, dom skyddar även ojordade uttag
 
P
K Kane skrev:
Denna ser ganska plastig ut.
[bild]
Dessa är ganska vanliga helt i metall…
 
  • Skärmdump från webbsida som marknadsför avfuktare, SW22FM, med snabbfakta och instruktionsvideo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför behövs avfuktare inomhus?

Är det i samband med torkning av tvätt.

Obefintlig ventilation?
 
Om den ska stå i ett "torrt" utrymme (dvs inte våtutrymme), och inte kommer utsättas för vattenstänk, kan vi då koppla avfuktarens jordade kontakt till ett ojordat uttag, eller vilka risker finns med detta?
 
H Hybro skrev:
Varför behövs avfuktare inomhus?

Är det i samband med torkning av tvätt.

Obefintlig ventilation?
Ventilationen är otillräcklig men vi kan inte ordna detta just nu.
Både tvättstuga med torkning av kläder och samtliga sovrum ligger på samma våningsplan, därför bildas mycket fukt och denna dras inte ut tillräckligt effektivt.
En avfuktare kan därför fungera som tillfällig snabblösning.
 
Om det finns ojordade kontakter i rummet, så får vi hoppas att det är ett torrt rum.

Det är inte farligare att koppla in den här apparaten i ett ojordat uttag än någon lampa eller vad som helst.
 
Rejäl skrev:
Dessa är ganska vanliga helt i metall…
Att de finns i metall visste vi ju redan.....😉
imported_Benno imported_Benno skrev:
Min avfuktare (Woods) är helt i metall. Men det finns kanske i andra material. ;)
 
H hempularen skrev:
Om det finns ojordade kontakter i rummet, så får vi hoppas att det är ett torrt rum.

Det är inte farligare att koppla in den här apparaten i ett ojordat uttag än någon lampa eller vad som helst.
Att man får stötar av 230 volt även i ojordade torra utrymmen har många erfarit. Bl.a. jag själv när jag som nyfiken pojke skruvade i en gammal radioapparat med kontakten i. Eller min storebror som liten grät och sa "lampan bet" när han pillat i en lampa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.