1 243 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Propp som överhettas
Ok mitt i vinterkylan verkar det som att en propp i elskåpet verkar bli väldigt varm och därmed dör. Har bytt 2 ggr inom några minuter när vi skulle laga lunch med tre plattor på. Har förstått att det är värmepumpen och kök som verkar va kopplade till den och helt plötsligt kan vi inte använda 3 plattor.
Är det kylan (-12) som skapar detta eller har något hänt ”bland kablarna” ingen förändring har skett och vi har tidigare kunnat använda både kök och värmepump samtidigt.
Är det kylan (-12) som skapar detta eller har något hänt ”bland kablarna” ingen förändring har skett och vi har tidigare kunnat använda både kök och värmepump samtidigt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Om säkringen inte löser ut när förbrukare inte används så handlar det troligen inte om nå fel utan bara en överbelastning pga för mycket förbrukare på just den säkringen. Vad som i övrigt belastar den säkringen är ju svårt att sia om men kanske ligger det elpatroner också och bränner på nu när det är kallt ? Det kan ju ev gå att omfördela lite laster och jämna ut det men det kräver ju lite omkoppling och ev mätning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Kylan var nog bara det som fick bägaren att rinna över och bränna mätarsäkringen i mätarskåpet. Ni hade sannolikt redan tidigare en kraftig överlast. Det är ett fel som ni behöver åtgärda. Det kan vara så enkelt att det räcker med lite ändrade vanor, t.ex två plattor istället för tre samtidigt, eller att stänga av värmepumpen när ni lagar mat. I grunden bör ni gå igenom gruppförteckningen och se vilka större förbrukare som finns på varje fas för att hitta problemen. Det är ju uppenbart feldimensionerat då man ska kunna laga mat på ett normalt sätt även när det är kallt. Kanske är det värmepumpen som är felaktigt eller olämpligt inkopplad.
Framför allt se hur proppen ser ut i änden och hur det ser i botten där säkringen ska gå in. Det ska vara blankt på båda ställen. Vid byte av huvudsäkring så ska strömmen slås av, annars kan det bli brändsår på grejerna. Att den blir varm gör inte så mycket, men du kan märka vad som slutar fungera, när den går. En elpatron som går in nu när det kallt + att det lagas mat + kanske en tvättmaskin används blir för mycket. Vad för säkring 16 20 eller 25 amp.
Har värmepumpen strömkännare så att den kan dra ner sig själv vid behov? Kolla upp om det finns eller går att installera.
Jag har 16 A huvudsäkringar. Jag har provat att dra på ett flertal spisplattor på max samtidigt som värmpumpen går hårt och då fick jag 25 A på en fas, men värmpumpen drar ner effekten inom någon minut. (Fast jag brukar undvika att starta alla plattor samtidigt så att värmepumpen hinner dra ner innan strömmen blir så hög.)
Jag har 16 A huvudsäkringar. Jag har provat att dra på ett flertal spisplattor på max samtidigt som värmpumpen går hårt och då fick jag 25 A på en fas, men värmpumpen drar ner effekten inom någon minut. (Fast jag brukar undvika att starta alla plattor samtidigt så att värmepumpen hinner dra ner innan strömmen blir så hög.)
Klicka här för att svara