S sebastiannielsen skrev:
Det anses med andra ord vara en elprodukt typ.
Vem anser det? (Jag vill inte veta)
Men man har bedömt inte det vara nödvändigt.
Vem har bedömt det? (Jag vill inte veta)
Det handlar således om att skydda ANDRA människor, som eventuellt köper ditt hus eller ärver det i framtiden. Ett hus är fast egendom och man har begränsat ansvar för fast egendom (gällande dolda fel m.m.).
Har du någon grund för detta påstående?
Förstår du nu hur saken fungerar?
Det som jag förstår är att du påstår mycket som du saknar grund för. Jag önskar att du är mer tydlig med vad du vet, vad du tror och vad du tycker.
Det omfattas inte helt enkelt.
Nä just det, båtar omfattas inte av elsäkerhetslagen. Försök inte hitta några säkerhetsmässiga skäl till det.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den förordningen är numera upphävd och ersatt av ELSÄK-FS 2022:1 som saknar motsvarande skrivelse. Är det fortfarande fritt fram att bygga starkströmsanläggningar på båtar och andra fordon? Vart finns det undantaget dokumenterat i så fall?
Det var nytt för mig, och lite spännande. SJ mfl borde ha fått göra stora förändringar i så fall?

useless useless skrev:
Den förordningen är numera upphävd och ersatt av ELSÄK-FS 2022:1 som saknar motsvarande skrivelse. Är det fortfarande fritt fram att bygga starkströmsanläggningar på båtar och andra fordon? Vart finns det undantaget dokumenterat i så fall?
https://www.regeringen.se/contentassets/932ff878dd5b447eb5c9297ee6c34e9d/elsakerhet-prop.pdf

Med elektrisk anläggning avses, kort uttryckt, en stationär anläggning som t.ex. ett kraftverk, ett ledningsnät eller en annan stationär anläggning för produktion, överföring eller användning – men inte förbrukning – av el. Elektrisk utrustning som t.ex. kablage, annan elinstallationsmateriel och likande utrustning som efter installation kommer att utgöra en del av den stationära anläggningen ingår i begreppet elektrisk anläggning. Detsamma gäller dock inte för mer självständig elektrisk utrustning, dvs. anordningar och apparater av olika slag. Utmärkande för sådana föremål är framför allt att det är i dessa föremål som elen förbrukas. Sådan elektrisk utrustning kan ha en egen elektrisk kraftkälla, men är för det mesta ansluten till en anläggning för användning av el.
Nyckelordet är "stationär anläggning".
Dvs man har ansett att det inte är nödvändigt att explicit undanta flyttbara anläggningar, eftersom man anser att enbart stationära anläggningar kan anses vara elanläggningar.

https://www.elsakerhetsverket.se/fr...attas-elarbete-pa-fordon-av-elsakerhetslagen/

Det står ju i samma paragraf i 2022:1 att föreskrifterna gäller för de anläggningar som avses i 3 § elsäkerhetslagen.

Andra myndigheter har egna föreskrifter för hur deras elektriska anläggningar ska vara utförda.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
[länk]

Nyckelordet är "stationär anläggning".
Dvs man har ansett att det inte är nödvändigt att explicit undanta flyttbara anläggningar, eftersom man anser att enbart stationära anläggningar kan anses vara elanläggningar.

[länk]
Propositionen är ju bara ett förslag på vad som ska finnas i lagtexten. Den har inget större juridiskt värde.
Jag hittar inte något entydigt i elsäkerhetslagen som säger att en "elektrisk anläggning" måste vara stationärt monterad?

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/elsakerhetslag-2016732_sfs-2016-732/

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det står ju i samma paragraf i 2022:1 att föreskrifterna gäller för de anläggningar som avses i 3 § elsäkerhetslagen.

Andra myndigheter har egna föreskrifter för hur deras elektriska anläggningar ska vara utförda.
Den paragrafen lyder:

3 § I denna lag avses med
starkströmsanläggning: en elektrisk anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för människor eller egendom,

elektrisk utrustning: en anordning, apparat eller annat föremål som producerar, överför, använder eller förbrukar el eller en komponent i en sådan utrustning eller i en starkströmsanläggning, och

säkerhetsbrist i el: el som inte är så säker som skäligen kan förväntas.

Jag som inte är så juridiskt bevandrad har svårt att se hur undantaget för fordon kan läsas ut från den texten? Jag tolkar det som att föreskrifterna gäller alla anläggningar med "sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för människor eller egendom" oavsett vart dom är placerade?

En elektrisk starkströmsanläggning är en stationär anläggning för produktion eller överföring – men inte förbrukning – av el.

....
  • Ett ledningsnät fram till och med vägguttaget

https://www.elr.se/kunskap/elsakerhetslagen/

D Dilato skrev:
En elektrisk starkströmsanläggning är en stationär anläggning för produktion eller överföring – men inte förbrukning – av el.

....
  • Ett ledningsnät fram till och med vägguttaget

[länk]
Ordet "stationär" förekommer inte i elsäkerhetslagen.

Det är underförstått. Det står i 25 år gamla proppar.

Ja, jag ska plöja igenom alla underliggande propositioner i helgen. Har ändå inget bättre för mig...

Villavagn en utan hjul är en stationär anläggning, eller? Nej, det är den inte.
Dock ingen till husvagnen som är långt större än själva husvagnen? Ofta uppåt 50m2 på vissa fasta campingar. Nej.
Friggeboden som står lös på stenar och lätt kan lyftas bort? Kanske.
Attefallaren som också kan lyftas bort? Troligen inte.
Huset som står på rullstockar?

Jag ser fram emot prövningarna av detta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.