God dagens!
Har en liten fundering vad detta är för eluttag som sitter i garaget om någon vet har provat google men utan vettigt resultat. När vi köpte huset i höstas tittade jag bara snabbt och trådde det va en lampa 😅så idag när jag tittade och såg att det va en kontakt utan sladd istoppad. Det är 4 stift varav en i koppar? Samt ena stiftet är platt med text på varje R, S, T & NJ huset är byggt 1968 om det har betydelse tillverkare är elo 15A/380V.
 
  • Gammalt 4-stifts eluttag med R, S, T, NJ beteckningar, 15A/380V, fastsatt på trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt 4-stifts eluttag märkt "R, S, T & NJ", 15A/380V, monterat på trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en gammal 15A/380V elkontakt med fyra stift, R, S, T & NJ markerade, mot mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Puffen Ingarö
  • Laddar…
RST är ju beteckningar för de tre faserna, så det är nog ett gammalt trefasuttag till något.
(gissar jag, för jag har aldrig sett den kontakten tidigare)
 
B Bobbo n skrev:
God dagens!
Har en liten fundering vad detta är för eluttag som sitter i garaget om någon vet har provat google men utan vettigt resultat. När vi köpte huset i höstas tittade jag bara snabbt och trådde det va en lampa 😅så idag när jag tittade och såg att det va en kontakt utan sladd istoppad. Det är 4 stift varav en i koppar? Samt ena stiftet är platt med text på varje R, S, T & NJ huset är byggt 1968 om det har betydelse tillverkare är elo 15A/380V.
Ett lite udda trefasuttag. R-S-T heter idag L1-L2-L3 och NJ tolkar jag som NollaJord dvs PEN.
 
ja udda måste det vara aldrig sett liknande uttag eller kontakt innan. Det är gjort i något porslinmaterial med verkar det som.
 
Har sett nå liknande . Gissar på nå militärt.
 
B Belastar skrev:
Har sett nå liknande . Gissar på nå militärt.
Funderade också på det med skruvlocken. Vi hade en del speciella uttag på lastbilar och elverk vid brigadstaben för att spänningsmata, men för länge sedan för att minnas detaljer.
 
  • Gilla
Belastar
  • Laddar…
På old&Co i Östersund kan man se diverse attiraljer av militärens matrial.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.