J jonaserik skrev:
Att något är olämpligt i ditt sina är inte relevant. Och vad är det för något som inte håller svemsk standard får du utveckla mer för att bli trodd om. Det är inte dina intentioner som avgör om dom är utanför det svenska, utan vad dom är godkända för enligt den CE-märkning som finns för dom.

Nu får du ytterliggare utveckla det med olycksrisken som du framhöver på ett bestämt sätt. Har du varit med och testat dom enligt säkerheten på dom. troligtvis inte, så håll inne med de skrämselskott som du har en förmåga att framföra på ett markant sätt.
Sen till slut, hur många armaturer har du satt upp i arbetslivet och framfört att det är bara skit med dom och kanske inte vill montera dom.
Så ta en funderare på vad du skriver om någon produkt och skita inte ner något, som du inte har erfarenhet av.
Den största risken jag ser med dessa armaturer är den dag en armatur i mitten går sönder och behöver bytas. Då har Jula troligen slutat sälja dessa bristfälliga armaturer så man väljer kanske en modell som ska skyddsjordas. När man sedan står där på stegen och inte hittar någon skyddsjordsledare från befintlig armatur så händer det lätt att den åker upp i alla fall, utan att bli skyddsjordad.

Det är ingen jättegrej, men det är väldigt onödigt. Det är så lätt att undvika risken.

Och jag rekommenderar som sagt att man ratar denna armatur, rekommendera betyder råd, inte krav. Men nu har TS gjort ett val mot denna rekommendation så diskussionen är över.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Man parallellkopplar väl armaturerna i detta fall, inte seriekopplar dom?

• Gilla
Frestr74
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Du har säkert helt rätt 😃 kanske jag som använder fel ord bara. Men från en till en annan, 2 trådar mellan haha.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
A
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja det är riktigt så varje armatur får hela spannet av ~230 V över sig. Men det ser nog säkert ut som de är seriekopplade en efter den andra 🙂

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den största risken jag ser med dessa armaturer är den dag en armatur i mitten går sönder och behöver bytas. Då har Jula troligen slutat sälja dessa bristfälliga armaturer så man väljer kanske en modell som ska skyddsjordas.
Trenden är väl tydligt tvärtom, färre och färre armaturer görs i plåt och dubbelisolering är numera norm och standard.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den största risken jag ser med dessa armaturer är den dag en armatur i mitten går sönder och behöver bytas. Då har Jula troligen slutat sälja dessa bristfälliga armaturer så man väljer kanske en modell som ska skyddsjordas. När man sedan står där på stegen och inte hittar någon skyddsjordsledare från befintlig armatur så händer det lätt att den åker upp i alla fall, utan att bli skyddsjordad.

Det är ingen jättegrej, men det är väldigt onödigt. Det är så lätt att undvika risken.

Och jag rekommenderar som sagt att man ratar denna armatur, rekommendera betyder råd, inte krav. Men nu har TS gjort ett val mot denna rekommendation så diskussionen är över.
Men nu får du väl ändå ta och ge dig. Det verkar snarare vara någon hatkampanj mot Jula, än elsäkerhet.
ALLT gällande kan som bekant vara livsfarligt om man använder den fel. Att avråda från dessa, för att det eventuellt, under speciella omständigheter skulle kunna uppstå en fara om 10år, om ett lysrör i mitten går sönder, är ju bara larv. Vad är skillnaden mot att en person som inte kan något om el öppnar en dosa/vägguttag som saknar jord, i ett i övrigt jordat utrymme. Eller att någon drar en vanlig ojordad lampsladd, från ett takuttag till en lampa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.