En pulsgivare vad för, det är inget måste vid styrning av en motor som bara ska snurra med en viss inställd frekvens som ges till den.A Avemo skrev:När man kör utan pulsgivare på motorn vet inte frekvensomriktaren vilket varvtal motorn har. Den kan göra vissa mätningar och antaganden. Men det är först när du sätter en pulsgivare på motorn som uppgiften om varvtal och frekvens måste stämma. Skall man vara noga så skall man ha olika motordata angivet i de två lägena på motorn. Men detta är inte ett driftfall där det är så noga.
Finns inga kontakter för det, då måste det till ett par reläer och annat, blir då mer kompliserat och liksom i detta fall överkurs.GK100 skrev:
Är inte tyken, men har man den attityden som du har och inte skrivet ett enda ord från början av tråden, utan komma med saker och ting senare. så ska du nog inte komma med någon pekpinne mot slutet heller.GK100 skrev:
Som du ser har jag försökt vara med sen #22 och med råd till TS som inte är helt fel eller värdelösa. Ja de kanske är tecken på några personliga brister i attityd från min sida men så är det och sån är jag då oavsett.J jonaserik skrev:
Nej. Men det jag svarade på var sidospåret om inställt märkvarvtal i frekvensstyrningen. Om man har en pulsgivare vilket alltså varken finns eller behövs i just detta fall så måste märkvarvtalet stämma med poltalet.J jonaserik skrev:
Man sätter frekvensomvandlaren efter motorskyddsbrytaren om man konverterar en motordrift till frekvensdrift, allt annat vore konstigt.J jonaserik skrev:Den ska vara före F1QF1 som är direkt till motorn. Då finns motorskyddet med och frekvensaren har även den ett skydd i sig, ska ställas in med parameter på den. Övriga delar kan vara som det är, nu syns det inte hur du startar motorn på schemat, men det verkar som att manövern kommer via trafon efter 121QF1 till kontaktorerna och ev två fartsregleringen. det är bara det som går direkt till motorn som frekvensaren ska styra. Vad vad det för frekvensare som du tänkte/köpte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden