O Olofsson89 skrev:
Någon nämnde att jag skulle montera frekvensaren innan 51QF1. Blir det samma funktion?
Återigen givetvis funktion men likt hempul varför vill du göra så? Fundera över de andra råden med hjälpkontakterna för start/frigivning och eventuellt olika parametersatser om det passar.
 
A Avemo skrev:
När man kör utan pulsgivare på motorn vet inte frekvensomriktaren vilket varvtal motorn har. Den kan göra vissa mätningar och antaganden. Men det är först när du sätter en pulsgivare på motorn som uppgiften om varvtal och frekvens måste stämma. Skall man vara noga så skall man ha olika motordata angivet i de två lägena på motorn. Men detta är inte ett driftfall där det är så noga.
En pulsgivare vad för, det är inget måste vid styrning av en motor som bara ska snurra med en viss inställd frekvens som ges till den.
 
GK100 GK100 skrev:
Återigen givetvis funktion men likt hempul varför vill du göra så? Fundera över de andra råden med hjälpkontakterna för start/frigivning och eventuellt olika parametersatser om det passar.
Finns inga kontakter för det, då måste det till ett par reläer och annat, blir då mer kompliserat och liksom i detta fall överkurs.
 
A avh67f skrev:
Motorskyddsbrytaren 51QF1 tjänstgör även som kortslutningsskydd så jag tycker man bör ha den i matande ände och före förbrukarna.
Det behöver du inte bara tycka det kan du skriva ut i form "ska" och fortsätta att hålla upp fanan lite för ett professionellt agerande av TS.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det behöver du inte bara tycka det kan du skriva ut i form "ska" och fortsätta att hålla upp fanan lite för ett professionellt agerande av TS.
Är inte tyken, men har man den attityden som du har och inte skrivet ett enda ord från början av tråden, utan komma med saker och ting senare. så ska du nog inte komma med någon pekpinne mot slutet heller.
 
J jonaserik skrev:
Finns inga kontakter för det, då måste det till ett par reläer och annat, blir då mer kompliserat och liksom i detta fall överkurs.
Det framgår inte från TS bilder eller schema vad jag kan se om kontaktorerna har tillräckligt med hjälpkontakter det är ganska troligt.
 
J jonaserik skrev:
Är inte tyken, men har man den attityden som du har och inte skrivet ett enda ord från början av tråden, utan komma med saker och ting senare. så ska du nog inte komma med någon pekpinne mot slutet heller.
Som du ser har jag försökt vara med sen #22 och med råd till TS som inte är helt fel eller värdelösa. Ja de kanske är tecken på några personliga brister i attityd från min sida men så är det och sån är jag då oavsett.
 
J jonaserik skrev:
En pulsgivare vad för, det är inget måste vid styrning av en motor som bara ska snurra med en viss inställd frekvens som ges till den.
Nej. Men det jag svarade på var sidospåret om inställt märkvarvtal i frekvensstyrningen. Om man har en pulsgivare vilket alltså varken finns eller behövs i just detta fall så måste märkvarvtalet stämma med poltalet.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den ska vara före F1QF1 som är direkt till motorn. Då finns motorskyddet med och frekvensaren har även den ett skydd i sig, ska ställas in med parameter på den. Övriga delar kan vara som det är, nu syns det inte hur du startar motorn på schemat, men det verkar som att manövern kommer via trafon efter 121QF1 till kontaktorerna och ev två fartsregleringen. det är bara det som går direkt till motorn som frekvensaren ska styra. Vad vad det för frekvensare som du tänkte/köpte.
Man sätter frekvensomvandlaren efter motorskyddsbrytaren om man konverterar en motordrift till frekvensdrift, allt annat vore konstigt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.