E Elin Alexandra Karlsson skrev:
Strömbrytaren kommer inte röras. Är det någon fara att efter att strömmen slås på råka använda strombrytaren?
Nej inga problem, strömmen går ingenstans, den stannar i kopplingsdosan (som ju har locket på).

E
Jag använder gärna testmejsel för att kontrollera om det finns någon spänning påslagen innan jag tar med fingrarna där. Man ska alltid kontrollera att testmejseln fungerar först.

Redigerat:
Okej, ja all el verkar strypas till lägenheten som det ska när huvudbrytaren dras ned.

För att vara på säkra sidan så skulle jag dock gärna dubbelkolla, skulle ni säga att vilken som av alternativen som presenteras här fungerar för att dubbelkolla om spänning finns i sladden?

[länk]
Jag kan inte så mycket om testmejslar, jag använder multimeter eller spänningsprovare.
Men det kan säkert vara lika dugligt att använda en testmejsel också, det vet nog någon här?
De är ju mycket billigare om inte annat.

E
J Josth skrev:
Jag använder gärna testmejsel för att kontrollera om det finns någon spänning påslagen innan jag tar med fingrarna där. Man ska alltid kontroller att testmejseln fungerar först.
Tack för snabbt svar, tror du denna funkar bra? Var placerar exakt placerar jag testmejseln för att läsa av strömmen?

https://www.clasohlson.com/se/Testmejsel/p/20-4247

A
Ta den spänningsprovaren för 199 längst ner på sidan du länkar. Den ger en bra säkerhet då den fungerar utan batterier.

Om du har biltema i närheten skulle jag dock hellre valt denna för 100kr extra
https://www.biltema.se/verktyg/matv...e/spanningsprovare-12---690-v-acdc-2000023353

Ger indikation även med dåliga/inga batterier och har kontinuitet-signal för kontroll skyddsjord. De viktigaste sakerna på en spänningsprovare.

Tack för snabbt svar, tror du denna funkar bra? Var placerar exakt placerar jag testmejseln för att läsa av strömmen?

[länk]
Själva mejselspetsen håller man mot metallen som man undrar om den är spänningsförande och samtidigt har man handen eller ett finger på toppen av mejseln i andra änden. Lyser då svagt om det finns spänning påslagen. I starkt solsken kan det vara svårt att se lampan så då måste man vara extra noggrann.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.