Byggahus.se
Ja har 2 dörrar på varsin gavel i mitt garage och har 1 belysningsarmatur i mitten utav garaget, just nu kan jag bara styra den från en brytare på en av dörrarna, nu vill jag även kunna styra den frn den andra dörren. Räcker det med att man sätter en trappbrytare och drar ner en 3 ledare till den?
 
J Josth skrev:
Ja i princip men man måste ju klara av att koppla ihop alla ledningar på rätt sätt också. Och man får absolut inte använda jordledaren till annat än jord så det blir normalt en 4-ledare eller mer. [länk]
Just nu går det en kabel direkt från brytare 3 ledad, jag tänkte om de gick att bara göra exakt likadant fast åt andra sidan på garaget dra ner en 3 ledare
 
Kabel med 3-ledare utan jordledare är väldigt sällsynt. Blir då minst 4-ledare man måste använda.
 
Båda brytarna ska trappkopplas, så du behöver även koppla om den befintliga
 
J Josth skrev:
Kabel med 3-ledare utan jordledare är väldigt sällsynt. Blir då minst 4-ledare man måste använda.
A AndersS skrev:
Båda brytarna ska trappkopplas, så du behöver även koppla om den befintliga
Behöver jag 2 mellantrpdar emellan varsin brytare?
 
  • Gilla
Klockradio
  • Laddar…
A Wb0440 skrev:
Ja har 2 dörrar på varsin gavel i mitt garage och har 1 belysningsarmatur i mitten utav garaget, just nu kan jag bara styra den från en brytare på en av dörrarna, nu vill jag även kunna styra den frn den andra dörren. Räcker det med att man sätter en trappbrytare och drar ner en 3 ledare till den?
Ett alternativ kan vara en Plejd puck och en trådlös brytare.
Lite mindre jobb och kanske inte ens dyrare.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A Wb0440 skrev:
Behöver jag 2 mellantrpdar emellan varsin brytare?
Ja det är enklast att koppla med två mellantrådar mellan de båda trappbrytarna.
 
Okej tack!

Jag tänkte först att det gick att koppla varsin brytare med varsin tandtråd till samma armatur, man fördel en kabel till vardera.
 
Sparkoppling. Men då måste du ha samma fas till båda brytarna också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.