El
Dumbledork: [citat] Finns inga symboler alls på framsidan tyvärr. Men jag ska testa byta som du sa. Jag tror att den vänstra styr en annan lampa och precis som du säger så kan den tändas och släckas från bägge håll. Den har dock ingen armatur inkopplad just nu. Tack för hjälpen.
Mickepickepö: [citat] Tänker du att det är någon form av glapp då eller? Det är ju ofta tvärtom att det strömlöst när man rubbar, istället för ström tänker jag? Såg ingen annan kabel där telefonsladden satt (telefonsladden är nu borttagen och har inget med det här att göra egentligen. )
Michael Nygren1: [citat] Man tackar och mycket riktigt! Kände att den kompetensen hade jag efter hundratals dosor man satt i armeringsbranchsen där vi gjuter liggandes väggar 😉
Martin Lundmark: [citat] Hej En eventuell problematik med denna typ av apparater uppkommer om man ansluter något till apparaten med ett komtaktdon som har anslutning till apparatens chassie och detta är potentialsatt Är det genom ett EMC filter kan det ge en kittling för en människa och ”brum” för tex ljudet Är det ett överslag från en fasledare till chassit då kan det även utgöra fara för
lnilsson: Tack för alla svar. Nu har jag till slut köpt en shelly som klarar -20 enligt specen. Det är många som verkar hålla på med egna firmware och det verkar finnas ett stort community omkring. Men då måste jag lära mig nåt nytt, suck, men det blir kul när man kan det till slut!
MVJK: [citat] Kommer inte ihåg. Lägenheten är såld och spisen funkar. Hoppas det löser sig!
jonaserik: Var den inkopplad på nätet, i ett jordat uttag, du får öppna den och se var det ser svart ut på något ställe. Bara våga. Att det luktar bränt är inget att förundr sig övera, normalt om det blir överledning någonstans
ELindeman: Tack! Och tack för bra info! 👍🏻
jonaserik: [citat] Avbrott i givare/kabel tyder det på om du vickar på den. Röd är giverfel, Här finns manualen https://api.p-lindberg.dk/Perfion/File.aspx?id=cc2a89b3-9c88-4640-9f97-bbe9fb74d602
Bengt65: [citat] Jag har beställt precis det uttaget du länkade. Kommer att få nya trådar dragna till dosan som sitter i källaren.
Avemo: Det brukar diskuteras ibland om det alls är ok att ha ett perilexuttag utan nolla. Jag kan inte svara på om det är direkt otillåtet. Men det är definitivt mycket olämpligt. Så min rekommendation skulle vara att oavsett val av spis kolla upp om nollan finns där eller inte. Och om nollan saknas så skulle jag dra fram en nolla eller möjligtvis plocka bort perilexuttaget och ansluta spisen
13th Marine: [citat] Kolla vad de går till, det ser ut som att det är lampsladdarna i nedankant. Det kan vara en gammal lastvakt till elpatron om huset en gång gick på elvärme, så är det hos oss.
Müssli: [citat] Det är baksidan du ser, du måste öppna andra sidan väggen.
pmd: [citat] Nåja, det är inte brottsligt att göra fel på ett internetforum. Det är (normalt sett) inte ens brottsligt att ljuga på ett internetforum, även om det förstås är mer än oartigt.
MarcusNils: [citat] Tack för svar. Nu fungerar dammsugaren som den ska! 👍
Elnovis: Tack för alla bra svar. Jag har räknat samman allt jag har inkopplat nu och jag blev förvånad över att det bara var strax under 300 Watt. Det problem jag trodde jag hade var alltså inget problem 😀
Farstatjej90: [citat] Om du känner att det är för komplicerat att lära dig om detta så låt någon annan göra det......
FRS05: Med risk för att få skit men för att vara ärlig så blev det en mätare från Amazon.
avh67f: Du kanske har uppnått drifttimmarna? Alla led har en specad tid i l-värde. T ex L80 50000h som anger när det börjar vara dags att byta. Hälften av ledarna lyser med 80% av styrkan efter 50000h i det exemplet. Om alla uppvisar samma fenomen låter det nog som det börjar vara dags för byte.
jonaserik: [citat] Först ska du mäta av vilka anslutningar som är för respektive slinga ( är 3 st ) märk upp med 1 - 2 - 3. Sen ska 400 V kopplas in på 2 slingor och den andra änden på dessa ska kopplas ihop. Den 3:e slingan ska liksom hänga i luften, inte vara inkopplad. Under förutsättning att det är en 4,5 kW patron, ( 3 X 1,5 kW ) är det en 3 kW så blir det bara 2 kW som värmer men
avh67f: Jordfelsbrytaren skyddar inte mot alla fel. Det behövs en överledning till jord som inte alltid inträffar. Som verkar vara detta fallet. Om felet inträffar i någon krets mellan övriga ledare genom jordfelsbrytaren kommer den inte kunna slå ifrån. I Sverige tar säkringen hand om de andra felen men ibland blir inte strömmen nog hög för att lösa ut den inom tid. Ofta handlar det om så
Bengt65: [citat] Finns endel konstigheter men att dra nya kablar i rören är inte så svårt. Tanken är att byta alla vägguttag till nya scneider exact som jag har liggande.
chrille-gäddan: Utan att vara fackman så är min uppfattning att det är speciella rör som gäller om det är ovan mark. Skall vara UV tåliga. Tror dom heter SRE. Kolla med din elektriker, kanske bättre/enklare med en luftkabel?
Prodigys: [citat] Så fruktansvärt dyra är dom inte. Som villaägare som ska använda det en gång är det kanske lite saftigt men mellan 10 och 20k kostar dom.
cpalm: [citat] Nä, det får man ju räkna på, beroende på bl.a. behov av eltillskott.
Jakopp: [citat] Finns sannolikt inte trefas i norska sportstugor ;)
avh67f: Det finns övergångar för 16 till 20 både för skarvmuffar och till dosor.
jonaserik: [citat] Kabelingång i badet, svart/blå/G-G. men doskoppling på andra ställen.