El
ptlf: Bara innan jag klickar på beställa, visst är det den här kabeln ni menar? Jag beställer isf 5gx1,5 https://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel
avh67f: [citat] Svagströms-sidan på drivern och dess kablar måste vara separerade från starkströmssidan.
MultiMan: [citat] Egentligen helt off topic, men jag antar att ditt namn kommer från kompositören Paul Hindemith? Glömmer aldrig originalserierna av samnordiska Kontrapunkt (Broman, sedan Nordström) som var fantastiska och Hindemith var med i en match mellan Sverige och Island 1990 minns jag. Sverige vann i det programmet men förlorade finalen mot samma land. Tack för påminnelsen!
sepani: [citat] Kan ha funnits men tror snarare att gått fram till huset innan kommunalt vatten kom
Mikedigitize: [citat] Är det inte bara att dammsuga rent?
Padde Kvist: [citat] Håller med. Det är rekommenderat att man som villaägare har regelbundna inspektioner av loft för att hålla koll på skick och ovälkomna gäster. Gnagna kablar har jag hittat i villor, men det är väldigt sällan, trots att man mer ofta ser råttskit som du säger. Det är långt mer vanligt ute på landet med gnagna kablar.
GK100: [citat] Vill du lite bättre sätta dig in i elfrågor och själv vettigare bedöma olika fall som tex vagabonderande strömmar börja med att skaffa ett instrument så du kan mäta ström, spänning mm. Det kan du ha nytta av i de flesta fall hemma vid felsökning av lampor, brytare osv. Med en kombinerad strömtång och voltmeter kan du enkelt konstatera om dina lampor matas med för hög
KeanuRevo: Hej , jag håller på att montera motor för grind, kan man montera Styrskåp electronic module två meter från grind ? flesta montera den i stolpe
Harald Blåtumme: Helt suverän info GK100, du får ett enormt stort och innerligt Tack! Inte lätt att veta som lekman vad man ser inne under kåpan på dessa makalösa gamla manicker men i morgon ska jag blåsa rent ordentligt med tryckluft, känna efter (strömlöst givetvis) så alla skruvar sitter som de ska, inte minst kolla detta med auto-återställningen om den ligger i det förmodade läget auto. Plus
MultiMan: Försök få några bilder på den spruckna kabeln. Jag tror många här är nyfikna på vad det är för kabel.
avh67f: Aha det låg alltså två förbrukare på samma fas och en fas var oanvänd. Bra jobbat ! Du ska ha beröm för den tydligt uppmärkta trefasgruppen i elcentralen också.
Demmpa: Fasen bör vara på bottenblecket i lampsockeln och nollan på sidoblecket, men du behöver inte ändra om det är tvärtom.
MiWi: [citat] Där ser man. Det går inte ens att köpa en spis utan att lägga en vecka på studier.
elmont: Det är inga säkerhetsmässiga problem med en för liten säkring, men den minsta mätarsäkringsstorleken är 16 A så då ska det vara en 16 A passkontakt. Troligen är det en tillfällig lösning som blivit permanent pga glömska. En https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/elcentraler-tillbehor/sakringar-och-passkontakter/passdelsnyckel-033243/ och
Bozz50: [citat] Det här får duga: en högtrycksnatriumlampa. 300 spänn på loppis. Ljuskällan är på 50W och armaturen är sjukt välbyggd (Philips). Den lyser i det gula spektrat men lite bredare än SOX (lågtryck) [bild]
Mikael_L: [citat] Hela denna fråga (trådar ur rörutlopp i tak) är ju en typisk lång gråskale- och gummibandsfråga. Precis som avh67f skriver, så måste man vid nyinstallation samt vid sån renovering att man kan börja påstå att det är en ny anläggning, tillämpa dagens regler fullt ut. Och då blir ju ojordade uttag, att vara utan JFB och t.ex. trådar som bara hänger ur rörutlopp för att
elmont: Och du kan vara het säker på att det är en svagströmsledning, troligen en g:a teleledning.
Hybro: Då har Du lärt Dig detta moment...
avh67f: Jag sätter alltid trepoligt skydd för trefasgrupper. Det är en nödlösning med tre enpoliga. Men i centraler med smältsäkringar har man ju inget val. Och så märka upp det ordentligt. I sek hb 444 514.4 står: Skyddsanordningar ska vara placerade och märkta så att de skyddade kretsarna lätt kan identifieras. ... Och som gott1 nämnde ovan: Det är också viktigt att överströmsskydd
Dilato: @ELantagonism Det sitter väl en annan strömbrytare i källaren som kan tända/släcka lamporna?
elmont: Brytarna heter enpolig/trapp ( det är numer nästan alltid samma brytare och inte som tidigare olika) och har beteckningen 6 och kors har beteckningen 7
avh67f: [citat] Det är ok om tillverkaren av handdukstorken godkänt att den installeras i område 1 som den befinner sig i. Annars inte. Sedan ska den också ha rätt ip-klass. Minst X4 som Purre skrev. Då det finns risk för vattensprut minst IP X5. Så titta i instruktionerna och se vad där står. Det var en ovanlig placering just ovan badet.
Bo.Siltberg: Det handlar troligen om gammaldags tariffstyrning. VVBn drevs endast under lågpristimmarna. Det har troligen suttit dubbla elmätare, det är vad "FKn" i mitten används för. Den tomma säkringen till vänster var då en spänningssäkring till tiduret,
Bo.Siltberg: Både din gamla och nya spis är 230 V-spisar. Det är bra för då vet du att du har en nolla framdragen och kan välja ny spis fritt.
FRS05: [citat] Yes, ska ta bort det. Där kom något surrande ljud igår som gjorde mig uppmärksam på överspänningsskyddet. Kanske ett tecken på något är på gång...