El
avh67f: Ja. Det var slarvigt gjort. Men då går det i alla fall enkelt att fixa med några skarvmuffar och en bit 16 mm flexrör.
star_daddy: [citat] Kanske 6-7 meter, två böjar. Gulvit plast.
Nötegårdsgubben: [citat] Verkligen! Nästan så man ska parkera roboten ett tag och hasa runt med klippon. Då får man ju dricka öl också. [citat] Leta inte för min skull. Med två likadana (-ish) felfall och det senare under ett bekräftat åskväder är jag inte direkt tveksam till vad som hänt. Men vill ni elproffs förstå mer så var så goda att diskutera vidare. 😎
Hannuse: [citat] Skulle spontant säga nej. Personligen så köper jag välkända kvalitetsmärken, speciellt för uttag utomhus, eller uttag som man frekvent ska använda till att koppla in och ur sladdar och apparater i. Lite högre installationskostnad, men mycket mindre svordomar både vid installation och användande.
Gott1: [citat] Ja, missas någon kardel blir det problematiskt då det gäller solida ledare. 🫣 Är skadan ovan mark är det kopplingsdosa eller dra om hel kabel som gäller enligt föreskrifterna. Då du ställer fråganhär antar jag du vill göra rätt, gäller då noggrant filtera bland svaren. /Gotte
-MH-: Japp köpte två var av dessa: 44-507 : https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/lamputtag/lamphallare-e14-2000051713 35-574 : https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/lamputtag/sladd-med-brytare-ojordad--2000018076
elmont: https://www.skyddsexperten.se/hem-tradgard/belysning/stralkastare-led-med-rorelsevakt-och-solcell?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwm_SzBhAsEiwAXE2CvzfH_REtr_n1y58k8S49Ch-YLoaHfwv3uTmoGOyRWIKSf_J2gHsq-xoCBEQQAvD_BwE Som jag skrev tidigare Googla.
Uffe A: Kanske OT men ser ut som att plattsättaren gjort ett uselt jobb 😎
Martin Lundmark: [citat] Hej Innebär 3300kWh/år att elenergin är jämt fördelad över årets alla månader eller hur är avtalet formulerat? Tillkommer elnätets avgifter och energiskatten?
M8745: [citat] Hej jag skulle använda en sådan här https://www.elbutik.se/product.html/multidosor-2?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw-O6zBhASEiwAOHeGxUPv15kNf32MBgbCVsjxUWJlotpUfkD7U4TqyIWFaEVUdiI4dPxzTRoCA6YQAvD_BwE Jag gör liknande jobb med jämna mellanrum som installations elektriker. Dosan är lätt att använda och du kan ta upp hål där du behöver för flexslangen.
Unikt namn: [citat] Frågar chat gpt så klart. Sen när huset brinner ner är det en AIs fel.
Dilato: [citat] Enligt Eons driftinformation inträffade avbrottet vid 02-tiden. Som mest var 12906 hushåll berörda, utspridda på flera orter i främst Kramfors kommun. Men även ett par hundra hushåll i Sollefteå kommun drabbades. Vid 03-tiden uppgav Eon att strömmen var tillbaka för samtliga hushåll i Sollefteå kommun, men i Kramfors var 3342 hushåll fortsatt strömlösa. En kvart senare,
corre: Det blev via en forummedlem nya plattor till bra kurs. Allt fungerar fint och spisen kommer hålla på scoutkök i 10år till.
FredrikMan: Tack för svaren. Att sätta kontaktor vid elcentralen känns som en bättre lösning. Jag får kontakta elektriker för att hjälpa mig med det.
Avemo: Golvvärme brukar vara runt 100 W/m². Så 300 W handukstork och 300 W golvvärme ger vid full effekt 1700W över till belysning och en eventuell hårtork. Två säkringar borde räcka gott.
etompau: Har du koll på den grundläggande inkopplingsprincipen för plejd:en? Ser att du har två snarlika inlägg om inst. av Plejd. Plejd-mottagaren ska ha konstant spänningsmatning 230 V via fas och neutralledare, har du det i din koppling? Sedan så aktiveras styringångarna 1 och 2 på plejd:en via fasspänning. L till väggbrytarens "L" sedan "pil ut" till 1 och 2 på plejd:en.
avh67f: Man kan läsa i nät 2012 k rev2: 3.8 Konsumenten ansvarar för att ha rätt avgiftsbestämmande passdel och säkring. Ändring av avgiftsbestämmande passdel eller säkring får ske endast efter elnätsföretagets medgivande. Elinstallationsarbete enligt punkten 3.7 andra stycket, samt arbete som avser avgiftsbestämmande passdel och säkring eller elmätare ska skriftligen färdiganmälas till
avh67f: Det finns en bra grön ruta under 535.3 i handbok 444 som säger följande: Med personskydd menas normalt att jordfelsbrytarens märkutlösningsström är mindre än eller lika med 30 mA. Även andra skydd, t ex dvärgbrytare och jordfelsbrytare vars märkutlösningsström överstiger 30 mA, ger ett personskydd, men till skillnad mot jordfelsbrytare vars märkutlösningsström är högst 30 mA
Mikael_L: [citat] Framförallt hoppas jag att Niclas värderade om sin åsikt (och kanske andra) genom "den andra tråden", främst för det företag han jobbar på's skull.
jonaserik: [citat] Koppla loss ledarna som är kopplade och isolera dom. Så är du utanför systemet förhoppningsvis, med allt på den vägen. Nu vet ingen vart dom tar vägen i väggen. Men troligtvis om det har varit till pumpen, så har det varit kopplat till tryckströmbrytaren, som kopplat in kontaktorn och pumpen. När löser JFB, om det är det du skriver om. Om du bryter säkringarna för pumpen,
Demmpa: Det är minst en kopplingspunkt på vägen mellan strömbrytaren och lampan. Blå tråd vid strömbrytaren används inte i dagsläget, den är kopplad i "B"-plint, B-plint har inte kontakt med något utan är en blind-/skarvplint.
elmont: Lägger man en kabel på undersidan av en bräda så garanterar jag att inga gnagare är intresserade av att försöka klamra sig fast samt hänga och gnaga.
avh67f: Ja det brukar gå bra men behöver kontrolleras. Materialet måste väljas så det klarar förväntad temperatur. Det finns normkapslingar och komponenter som klarar minusgrader.
KertBarlsson: [citat] Du har givetvis rätt på många vis och det behövs någon som manar till försiktighet. Jag dubbelkollade detta med en bekant som är elektriker och kopplade in allt idag och det funkar finnemang. Tack alla för hjälpen! 👍🏼
Müssli: [citat] Den ska följa med strömställaren. Om du handlade nytt ska du kräva en sån eftersom den inte går att beställa separat.
Dilato: [citat] Han har nog bara kört på autopilot utan ens förstå funktionen, "det fanns ju en tryckswitch redan så den kopplar vi in, så har vi alltid gjort"😮
avh67f: Se även https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-kontakt-dammsugare-vad-gaeller.481945/
elmont: I och med att kabeln är bortkopplad så ingår den inte längre i anläggningen utan är i princip lite plast och kopparskrot, en kabelstump som ligger och skräpar. Men att ändå märka upp den kostar så lite och kan ev vara till gagn för framtiden