Har två lampor som styrs av två olika knappar. Efter ett traumatiskt våld mot en av knapparna fungerade de en kort stund innan båda lamporna dog. Konstaterat att lampknappen är defekt/glapp.
Skruvade idag av denna brytare och provade en annan men får det inte att fungera. Blev osäker om jag kommer ihåg fel hur kablarna var kopplade, glömde ta bild. Eller om något annat hänt, provat med nya lampor.
Lamporna kan både tändas och släckas från vardera knapp. Dimmern är kopplad brun-grå-grå. Hur ska dessa kablar vara kopplade för att fungera som beskrivningen?
Skruvade idag av denna brytare och provade en annan men får det inte att fungera. Blev osäker om jag kommer ihåg fel hur kablarna var kopplade, glömde ta bild. Eller om något annat hänt, provat med nya lampor.
Lamporna kan både tändas och släckas från vardera knapp. Dimmern är kopplad brun-grå-grå. Hur ska dessa kablar vara kopplade för att fungera som beskrivningen?
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Är det alltså brytaren som du provar med som vi ser på bilden? Man behöver se närmare på brytaren. Där bör finnas några symboler.
Vanligt för en trappomkopplare (som är den korrekta benämningen) är att du har en kopplingsklämma märkt L och två med pilar på. Funktionen hos brytaren/omkopplaren, är att koppla ihop L med den ena eller den andra pilen beroende på hur knappen står.
Men det finns flera andra varianter på symboler beroende på hur gammal brytaren är och fabrikat.
Vanligt för en trappomkopplare (som är den korrekta benämningen) är att du har en kopplingsklämma märkt L och två med pilar på. Funktionen hos brytaren/omkopplaren, är att koppla ihop L med den ena eller den andra pilen beroende på hur knappen står.
Men det finns flera andra varianter på symboler beroende på hur gammal brytaren är och fabrikat.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 656 inlägg
Jag ser ett "L" på plinten nere till vänster i bild, och pilar på de två andra.
Den nedre är L och de två övre pilar. Tämligen övertygad det satt grå på L och svart och grå på pilarna, kan det stämma? Men sen antar jag det spelar roll vilken grå som sitter på LH hempularen skrev:Är det alltså brytaren som du provar med som vi ser på bilden? Man behöver se närmare på brytaren. Där bör finnas några symboler.
Vanligt för en trappomkopplare (som är den korrekta benämningen) är att du har en kopplingsklämma märkt L och två med pilar på. Funktionen hos brytaren/omkopplaren, är att koppla ihop L med den ena eller den andra pilen beroende på hur knappen står.
Men det finns flera andra varianter på symboler beroende på hur gammal brytaren är och fabrikat.
Vidare funderar jag på om den defekta brytaren kan ha pajat dimmern, antar detta är möjligt?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 656 inlägg
Spontant hade jag velat ha svart på "L" och vit på respektive pil, men färgen på ledarna är ingen garanti för vad de har för funktion.
Har svårt att se att detta skulle döda dimmern.
Har svårt att se att detta skulle döda dimmern.
Om det är till någon hjälp är två andra brytare som styr en annan lampa kopplade såhär (den vänstra i nedre bilden, den högra är den defekta där jag provat skruva tillbaka kablarna utan att det fungerade)
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Den trasiga brytaren kan inte ha skadat dimmern. Och i det här läget:
Du har 3 trådar som du vet har suttit på en fungerande brytare. Då kan inget farligt hända om du provar. Annars är huvudregeln att man måste VETA funktionen för varje tråd innan man kopplar något. Men i det här fallet kan inget farligt hända.
Men du har farlig spänning på minst en av trådarna, så försäkra dig om att elen är avstängd från elcentralen innan du rör något.
Jag håller med om att det borde vara svart på L och de vita på varsin pil. På dimmern har du alltså brun och två vita? Och här har vi en svart och två vita.
Man har fas in (el från elcentralen), troligen den bruna här. till L som kopplas till den ena eller den andra mellantråden (de vita på pilarna), i andra änden kommer de vita in som mellantrådar. Och den svarta får ström från den ena eller dena andra mellantråden, och går till lampan. Eller tvärtom fas in som svart, brun till lampan. Sedan finns även s.k "sparkoppling". Där har man fas in i båda ändar. Men det ser inte ut som det här.
Du har 3 trådar som du vet har suttit på en fungerande brytare. Då kan inget farligt hända om du provar. Annars är huvudregeln att man måste VETA funktionen för varje tråd innan man kopplar något. Men i det här fallet kan inget farligt hända.
Men du har farlig spänning på minst en av trådarna, så försäkra dig om att elen är avstängd från elcentralen innan du rör något.
Jag håller med om att det borde vara svart på L och de vita på varsin pil. På dimmern har du alltså brun och två vita? Och här har vi en svart och två vita.
Man har fas in (el från elcentralen), troligen den bruna här. till L som kopplas till den ena eller den andra mellantråden (de vita på pilarna), i andra änden kommer de vita in som mellantrådar. Och den svarta får ström från den ena eller dena andra mellantråden, och går till lampan. Eller tvärtom fas in som svart, brun till lampan. Sedan finns även s.k "sparkoppling". Där har man fas in i båda ändar. Men det ser inte ut som det här.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 656 inlägg
Jag tror TS sista bild är på samma kopplingsdosa som den i första inlägget.
Tack för ditt utförliga svar! Har vett nog att inte pula med värre saker än såhär mtp min okunskap 😅 jag får väl helt enkelt prova de olika kombinationerna som finns, redan provat en majoritet av dom och lamporna är tvärdöda, därav jag funderade på dimmern. Fattar inte riktigt vad som kan ha hänt här. Såhär ser dimmerkopplingen utH hempularen skrev:Den trasiga brytaren kan inte ha skadat dimmern. Och i det här läget:
Du har 3 trådar som du vet har suttit på en fungerande brytare. Då kan inget farligt hända om du provar. Annars är huvudregeln att man måste VETA funktionen för varje tråd innan man kopplar något. Men i det här fallet kan inget farligt hända.
Men du har farlig spänning på minst en av trådarna, så försäkra dig om att elen är avstängd från elcentralen innan du rör något.
Jag håller med om att det borde vara svart på L och de vita på varsin pil. På dimmern har du alltså brun och två vita? Och här har vi en svart och två vita.
Man har fas in (el från elcentralen), troligen den bruna här. till L som kopplas till den ena eller den andra mellantråden (de vita på pilarna), i andra änden kommer de vita in som mellantrådar. Och den svarta får ström från den ena eller dena andra mellantråden, och går till lampan. Eller tvärtom fas in som svart, brun till lampan. Sedan finns även s.k "sparkoppling". Där har man fas in i båda ändar. Men det ser inte ut som det här.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Vad exakt hände med strömbrytaren? Om man ex. tänker sig att någon mosat den med något som är jordat. Eller ex, borrat igenom den med en jordad borrmaskin. Så det blivit kortslutning mot något "externt", då skulle dimmern kunna ta skada. Men en kortslutning mellan de ledare som finns i dosan (för det finns väl inte fler ledare dolda inne i dosan, som vi inte ser?), skulle bara ge fel i stil med att man inte kan släcka lampan.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Kopplingen på dimmern ser ut precis som jag antog.
Äger du något mätinstrument? Annars köp något billigt, så kan vi nog hjälpa dig att mäta fram var felet är.
En annan sak, om du har någon kopplingsklämma, helst en wago, men annars duger ex en "sockerbit" tillfälligt. Så koppla ihop den svarta med en av de vita (alltså trådarna på första bilden), sedan med den andra. Om du då får lampan att lysa för någon av kombinationerna, så är dimmern OK. Det kan avslöja om det är fel på brytaren du prövar med.
Har man stadig hand så kan man ev. prova att bara lägga ihop dem för hand, utan att röra vid koppar. Som en minimal skyddsåtgärd, ha på dig glasögon, om det mot förmodan skulle bli kortslutning och en ljusbåge.
Äger du något mätinstrument? Annars köp något billigt, så kan vi nog hjälpa dig att mäta fram var felet är.
En annan sak, om du har någon kopplingsklämma, helst en wago, men annars duger ex en "sockerbit" tillfälligt. Så koppla ihop den svarta med en av de vita (alltså trådarna på första bilden), sedan med den andra. Om du då får lampan att lysa för någon av kombinationerna, så är dimmern OK. Det kan avslöja om det är fel på brytaren du prövar med.
Har man stadig hand så kan man ev. prova att bara lägga ihop dem för hand, utan att röra vid koppar. Som en minimal skyddsåtgärd, ha på dig glasögon, om det mot förmodan skulle bli kortslutning och en ljusbåge.
Den fick en smäll knappen så den är glapp märkte jag, provade den på en annan lampa och den lyser om jag håller knappen nedtryckt men slocknar om jag släpper tryckerH hempularen skrev:Vad exakt hände med strömbrytaren? Om man ex. tänker sig att någon mosat den med något som är jordat. Eller ex, borrat igenom den med en jordad borrmaskin. Så det blivit kortslutning mot något "externt", då skulle dimmern kunna ta skada. Men en kortslutning mellan de ledare som finns i dosan (för det finns väl inte fler ledare dolda inne i dosan, som vi inte ser?), skulle bara ge fel i stil med att man inte kan släcka lampan.
Nu har jag provat lägga ihop dem hand för hand i alla kombinationer, blev en liten gnista på en kombination svart-vit men lamporna är helt döda. Nya glödlampor sattes i innan testet. Säkringar intakta. Förstår inte vad som är felH hempularen skrev:Kopplingen på dimmern ser ut precis som jag antog.
Äger du något mätinstrument? Annars köp något billigt, så kan vi nog hjälpa dig att mäta fram var felet är.
En annan sak, om du har någon kopplingsklämma, helst en wago, men annars duger ex en "sockerbit" tillfälligt. Så koppla ihop den svarta med en av de vita (alltså trådarna på första bilden), sedan med den andra. Om du då får lampan att lysa för någon av kombinationerna, så är dimmern OK. Det kan avslöja om det är fel på brytaren du prövar med.
Har man stadig hand så kan man ev. prova att bara lägga ihop dem för hand, utan att röra vid koppar. Som en minimal skyddsåtgärd, ha på dig glasögon, om det mot förmodan skulle bli kortslutning och en ljusbåge.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Den där gnistan tyder ju på att du borde ha spänning fram från dimmern. Det är inte bara så att dimmern står i min läge? Kan du prova med den lampa som satt i armaturen innan det blev fel? Det skulle kunna vara så att du nu har LED lampor som inte är kompatibla med dimmern, men de brukar nog lysa ändå, men blinka och så.
Testat olika dimmerlägen utan framgång och med flera olika lampor som alla är halogen. Väldigt mystiskt det här men det enda jag inte provat är att byta dimmer, jag skulle kunna göra samma test med en vanlig brytare istället för dimmernH hempularen skrev:Den där gnistan tyder ju på att du borde ha spänning fram från dimmern. Det är inte bara så att dimmern står i min läge? Kan du prova med den lampa som satt i armaturen innan det blev fel? Det skulle kunna vara så att du nu har LED lampor som inte är kompatibla med dimmern, men de brukar nog lysa ändå, men blinka och så.




