Müssli
Müssli: [citat] Den ska följa med strömställaren. Om du handlade nytt ska du kräva en sån eftersom den inte går att beställa separat.
3 svar · 907 läst
·
D
Dilato: [citat] Han har nog bara kört på autopilot utan ens förstå funktionen, "det fanns ju en tryckswitch redan så den kopplar vi in, så har vi alltid gjort"😮
30 svar · 2,1k läst
·
A
avh67f: Se även https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-kontakt-dammsugare-vad-gaeller.481945/
5 svar · 3,7k läst
·
E
elmont: I och med att kabeln är bortkopplad så ingår den inte längre i anläggningen utan är i princip lite plast och kopparskrot, en kabelstump som ligger och skräpar. Men att ändå märka upp den kostar så lite och kan ev vara till gagn för framtiden
3 svar · 997 läst
A
Avemo: [citat] Röd användes normalt som jord före runt 1970. Dessutom användes röd ofta som tändtråd i ojordade rum. Så det är inte alls ovanligt att röd används som tändtråd eller jord i olika rum i samma hus. Vidare var blå en färg som användes som tändtråd. Och idag används den som nolla. Så i hus där kompletteringar gjorts är det inte ovanligt att hitta blå som antingen nolla
12 svar · 3,9k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Dessa användes frekvent till kabel tv för Stjärntevnätet i Stockholm. Är det så att det är TV kanske de inte används längre eller har iaf inte samma krav på sparkskydd som EL även om det är trist att bli av med TVn för att någon städat för hårt ute i trappen.
7 svar · 1,5k läst
·
West76
West76: [citat] Ja den fungerar felfritt och är kopplad som bild.
6 svar · 1,8k läst
·
I
ile: Tack för visa ord! PS jordfelsbrytare löste direkt när jag tryckte till knappen ordentligt direkt.
4 svar · 828 läst
J
Jocke Best: [citat] Adsl kan det omöjligt vara, då det är en teknik som går, eller gick, via telenätet, 2 koppartrådar, men oavsett så är det inga problem om det nu är ur drift.
9 svar · 2,7k läst
·
A
avh67f: Titta i instruktionerna till markisen hur detta görs
3 svar · 3,6k läst
R
roli: Man vill bara se ljuset men inte ljusarmaturen eller ljuskällan för då kan det bländas. Som jag gjorde med belysningen i min utetrappa och altanräcke, där är ljuskällan dold i handledaren och kastar sitt ljus ner på trappstegen utan att blända den som kommer och går mot och i trappan. [bild] [bild]
3 svar · 1,5k läst
·
A
avh67f: Håller med. Så tolkar jag också den gamla ibl 77. Tycker man ska överge den metoden helt om man inte absolut måste använda den i en äldre anläggning. Den nya metoden med produkt/placering/funktion och del i/består av tycker jag är lättare på alla sätt.
4 svar · 11,8k läst
·
N
Nicklas Lindahl: [citat] Ser i min gamla maillåda att detta medelandet kom för något år sedan. Jag har varit i kontakt med tillverkaren och funktionen att använda rumstermostat fungera mycket dåligt och är en dåligt utvecklad funktion som sällan fungerar på ett effektivt sätt. Rekomenderades att bara använda golvgivaren. Har även hunit byta denna termostaten till någon annan variant och nyare typ 2
11 svar · 5,7k läst
S
Snabelsvansen: [citat] Tycker ändå att man kan skymta genom gallret att det ser knas ut, men går ju som sagt inte att se riktigt. TS får helt enkelt kontrollera detta.
18 svar · 3,6k läst
·
H
HSP: Nätbolaget äger stolpen, du äger själva mätarskåpet. Nätbolaget vill inte ha kundägd utrustning monterad på stolpen med undantag befintligt mätarskåp eller nätbolagets egna utrustning. All utrustning som nätbolaget sätter upp är idag anpassad så det går att klättra med stolpskor i stolpen. Om du skruvar upp grejer på stolpen så är det inte säkert att det går att klättra i
30 svar · 4,1k läst
·
GK100
GK100: [citat] Nu när du börjat labba lite tycker jag du kan ordna en låda så du dels mäter säkert och bara när du har hålldonet till. Det är lätt att det vid dåliga förhållanden uppstår typiska stegspänningar även vid rimligt låg testström så bra att det hålls under uppsikt och spänningssätts bara när du manuellt aktiverar. En annan sak du kan ha nytta av och som du kommer lära
26 svar · 7,6k läst
·
mrsnhp
mrsnhp: Är det alltså fortfarande eltejp där inne? Kolla att det inte har ruttnat och börjat lossna.
3 svar · 1,0k läst
F
Figgeduni: Löste sig så att jag kollade runt lite mer noggrant och såg att ett uttag som inte var så långt bort som jag trodde gick på samma säkring faktiskt gick på en annan säkring som hade 10a och nu funkar det utan problem att starta ACn. Men tack för all hjälp!
9 svar · 1,5k läst
A
avh67f: Vad snyggt det blev. Riktigt bra!
16 svar · 2,0k läst
·
S
Screed: Japp, det finns i röret. Vad bra, då får det nog bli en sådan kabel.
46 svar · 6,9k läst
tommib
tommib: Ett nätverksuttag är det lättaste sättet. I bägge ändarna. Köp riktig installationskabel och jack för verktygslös montering så är det busenkelt.
22 svar · 2,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: 3.2 kW ligger lite över 13 A. Det är på gränsen för vad en dvärg på 13 A klarar, och vad en infälld ledning med 1.5 mm² klarar. Det kan på lång sikt orsaka skador. Så den rätta lösningen är att du gör om så du får 16 A och 2.5 mm² ledning. Ugnen kommer annars att fungera fint med 13 A och 1.5 mm². Säkringen begränsar inte belastningsströmmen på något sätt. En klen
1 svar · 650 läst
S
sjoelund: [citat] Vad har du för bil? Klarar den 3-fas? Nissan Leaf till exempel klarar det väl inte?
33 svar · 28,2k läst
13th Marine
13th Marine: På vilket sätt har du tryckt? Jag skulle spontant vilja trycka den vita flärpen åt vänster i bild, dvs mot kontakten.
3 svar · 984 läst
·
M
Möhippa: Tack. Elektriker SKA montera, blev osäker om inköpet blev fel...😳
3 svar · 866 läst
nino
nino: [citat] Nej inte i det huset
7 svar · 915 läst
·
A
avh67f: En vanlig dosdimmer funkar fint. Bara sätta in bakom strömställaren. https://www.clasohlson.com/se/Dosdimmer-LED-100-W,-ELKO-EKO06965/p/32-8035
4 svar · 1,2k läst
R
Robin Lindberg: Registren ligger nog ej över standard, finns många som köra höga startregister. Problemet är att startregistret är definerat som en INT, hade det varit UINT så är det ej ett problem, om man då inte definear start över en UINT… när det väl är så är enklast att byta till hex och kolla av siffror i kalkylatorn.
6 svar · 2,9k läst
·
E
elmont: Man kan ju undra varför man gör merarbetet att fräsa ur reglar för att sätta dosor?? Det är ju både snabbare och bättre att sätta kottlingar och att spika dosor i reglarnas sidor????
5 svar · 7,5k läst
T
toolman77: Vill du ha fiber så är det enklaste att lägga en 7/3,5 singelduct jämte elröret och blåsa i fiber
6 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.