Jag håller på att bygga ett nytt kök och skulle vara tacksam för lite råd när det gäller eldragning.

Jag vill ersätta ett gammalt eluttag med två nya eluttag.
  • Ett enkeluttag som är tänkt att sitta bakom ett överskåp (i överskåpet kommer jag att placera en mikrovågsugn som jag ansluter till uttaget genom ett hål i baksidan på överskåpet)

• Ett dubbeluttag som ska sitta i underkant av det nya överskåpet
Jag ska bygga upp ett IKEA METOD kök som monteras på en monteringsskena vilket gör att skåpen inte ligger direkt mot väggen utan monteras 10 mm ut från väggen. Då det blir ett mellanrum mellan skåpen och väggen så var min tanke att en elkabel kunde klamras bakom överskåpen till de nya uttagen (se svarta pilarna). Alla uttag och dosor skulle vara åtkomliga.

Idag hade jag en elektriker på besök som sa att det jag föreslog inte var okej då den klamrade kabeln inte skulle var enkelt åtkomlig och utbytbar (t.ex. om den skulle behöva bytas i framtiden). Elektrikern föreslog istället att kabeln skulle fräsas in i väggen eller att kabeln skulle läggas under överskåpet när detta har monterats.

Jag har försökt läsa på men blir inte klok om det som elektrikern sa verkligen stämmer. Är det jag föreslår inte tillåtet? Kan ni hjälpa mig?

• En vägg under renovering med två markerade uttag för elinstallation, ett för ett överskåp och ett för ett dubbeluttag under överskåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Varför vill du inte göra som elektrikern föreslog?
Att lägga kabeln när skåpen är på plats lär väl vara enklast, snabbast och billigast.

Det är rent estetiskt. Om det är möjligt vill jag helst undviker att ha en synlig kabel under överskåpet.

Varför vill du inte göra som elektrikern alternativt föreslog?
Om man fräser den in i väggen slipper man ju att den syns helt och hållet.

Man fräser in ett vp rör eller flexslang

Det är fullt möjligt att göra som TS vill. Mycket enklare än att fräsa in någonting. Varför elektrikern tycker att en utanpåliggande kabel inte skulle vara OK är mig en gåta. Varför ska den kabeln vara lätt åtkomlig? Ska den kanske rundsmörjas var femte år?

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Varför vill du inte göra som elektrikern alternativt föreslog?
Om man fräser den in i väggen slipper man ju att den syns helt och hållet.
Att jag helst vill helst undvika att fräsa in rör beror på att detta blir avsevärt dyrare än att klamra kabel direkt på väggen.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
A
Det går bra att göra som du tänkt. Inget fel med det.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.