Jag håller på att bygga ett nytt kök och skulle vara tacksam för lite råd när det gäller eldragning.
Jag vill ersätta ett gammalt eluttag med två nya eluttag.
Idag hade jag en elektriker på besök som sa att det jag föreslog inte var okej då den klamrade kabeln inte skulle var enkelt åtkomlig och utbytbar (t.ex. om den skulle behöva bytas i framtiden). Elektrikern föreslog istället att kabeln skulle fräsas in i väggen eller att kabeln skulle läggas under överskåpet när detta har monterats.
Jag har försökt läsa på men blir inte klok om det som elektrikern sa verkligen stämmer. Är det jag föreslår inte tillåtet? Kan ni hjälpa mig?
Jag vill ersätta ett gammalt eluttag med två nya eluttag.
- Ett enkeluttag som är tänkt att sitta bakom ett överskåp (i överskåpet kommer jag att placera en mikrovågsugn som jag ansluter till uttaget genom ett hål i baksidan på överskåpet)
- Ett dubbeluttag som ska sitta i underkant av det nya överskåpet
Idag hade jag en elektriker på besök som sa att det jag föreslog inte var okej då den klamrade kabeln inte skulle var enkelt åtkomlig och utbytbar (t.ex. om den skulle behöva bytas i framtiden). Elektrikern föreslog istället att kabeln skulle fräsas in i väggen eller att kabeln skulle läggas under överskåpet när detta har monterats.
Jag har försökt läsa på men blir inte klok om det som elektrikern sa verkligen stämmer. Är det jag föreslår inte tillåtet? Kan ni hjälpa mig?
Redigerat:
Det är rent estetiskt. Om det är möjligt vill jag helst undviker att ha en synlig kabel under överskåpet.
Man fräser in ett vp rör eller flexslang
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Det är fullt möjligt att göra som TS vill. Mycket enklare än att fräsa in någonting. Varför elektrikern tycker att en utanpåliggande kabel inte skulle vara OK är mig en gåta. Varför ska den kabeln vara lätt åtkomlig? Ska den kanske rundsmörjas var femte år?
Klicka här för att svara
