7 911 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Installera kopplingsur
Hej
Skall installera ett kopplingsur för utebelysningen blir lite konfys när jag skall koppla in den tagit bort den gamla strömbrytaren där finns det två trådar,
troligtvis fasen och sedan den andra som går vidare till lampan,
hur skall jag koppla in dessa i kopplingsuret har två utgångar på detta märkta L, out resp N
tacksam för hjälp
Skall installera ett kopplingsur för utebelysningen blir lite konfys när jag skall koppla in den tagit bort den gamla strömbrytaren där finns det två trådar,
troligtvis fasen och sedan den andra som går vidare till lampan,
hur skall jag koppla in dessa i kopplingsuret har två utgångar på detta märkta L, out resp N
tacksam för hjälp
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Uret behöver både fas och nolla (N) för att fungera. Du måste alltså ha minst 3 trådar i röret fram till det, fas, nolla och en brytledare. I nuläget har du tydligen bara fas och brytledare.
Ja, strömbrytaren till lampa bryter alltid på fasen.
Du får dra fram en nolla till kopplingsuret, spana ovanför strömbrytaren, har du tur sitter det en infälld dosa ovanför brytaren invid taket (ofta övertapetserade-knacka med en mejsel på väggen och lyssna), annars får du följa upp ledningsdragningen hos dig mot denna dosa där nollan finns som går direkt till lampkontakten utan att passera strömbrytaren.
Klicka här för att svara
