Hej

Skall installera ett kopplingsur för utebelysningen blir lite konfys när jag skall koppla in den tagit bort den gamla strömbrytaren där finns det två trådar,

troligtvis fasen och sedan den andra som går vidare till lampan,

hur skall jag koppla in dessa i kopplingsuret har två utgångar på detta märkta L, out resp N

tacksam för hjälp

Uret behöver både fas och nolla (N) för att fungera. Du måste alltså ha minst 3 trådar i röret fram till det, fas, nolla och en brytledare. I nuläget har du tydligen bara fas och brytledare.

Ok då var det så som jag misstänkte, då kommer nästa fråga , bor i ett nybyggt hus brukar det vara vanligt att man kopplar så?

tacksam för svar

T

Ja, strömbrytaren till lampa bryter alltid på fasen.
Du får dra fram en nolla till kopplingsuret, spana ovanför strömbrytaren, har du tur sitter det en infälld dosa ovanför brytaren invid taket (ofta övertapetserade-knacka med en mejsel på väggen och lyssna), annars får du följa upp ledningsdragningen hos dig mot denna dosa där nollan finns som går direkt till lampkontakten utan att passera strömbrytaren.

Är det möjligen Clas Ohlsons kopplingsur 32-8934 du skall installera Nile? Löste du det?
Sitter i precis samma problem..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.