187 499 läst ·
18 svar
187k läst
18 svar
Blå, brun, vit...?
Aha!!! Nu förstår jag. Ja det var nog precis så han tänkte den käre elektrikern. För lampan sitter nämligen över en spegel i badrummet där man vanligtvis har ett badrumsskåp med infälld lampa och infälld kontakt.
Jag börjar bli övertygad om att jag inte skall göra något med just denna lampan, utan koncentrera mig på den andra. Men bara för intresse - skall man bara tejpa ihop änden på den vita och peta in den i väggen igen och glömma av den?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag skulle nog gjort så, men om det är helt OK som metod vet jag inte.
Ev. så borde den avslutas med en koppling, ex. en toppklämma.
Med tejp så antar jag att du menar eltejp?
Ev. så borde den avslutas med en koppling, ex. en toppklämma.
Med tejp så antar jag att du menar eltejp?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Ja, jag menar eltejp. Men vi glömmer den där lampan, det blev för krångligt. Kan man sammanfatta så här:
Grön/gul = Jord - symbol som en TV-antenn
Blå = Neutral/nollan/ström från lampan - bokstav N på lampan
Brun = ledaren/fas/ström till lampan - bokstav L på lampan
Test med spänningsmätare:
Grön/gul + blå = 0 Volt
Grön/gul + brun= 220 Volt
Blå + brun = 220 Volt
Svara nu något enkelt som JA eller NEJ. Intelligensreserven börjar tyna...
Grön/gul = Jord - symbol som en TV-antenn
Blå = Neutral/nollan/ström från lampan - bokstav N på lampan
Brun = ledaren/fas/ström till lampan - bokstav L på lampan
Test med spänningsmätare:
Grön/gul + blå = 0 Volt
Grön/gul + brun= 220 Volt
Blå + brun = 220 Volt
Svara nu något enkelt som JA eller NEJ. Intelligensreserven börjar tyna...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ja det ser bra ut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
