2 412 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Höjd på strömställare
Jag har läst här på forumet att standardhöjd på strömställare är ca 100 cm. Det låter ju jättelågt. Vi har visserligen ett gammalt hus, men hos oss sitter de på ca 120 cm och det känns bra. Blir man stämd av någon (förutom någon tvååring som inte når upp) om man placerar strömställaren till lyset i badrummet på 120 cm istället för 100 cm? Det borde ju vara säkrare med strömställaren högre upp.
// Lidman
// Lidman
Låter bra det. Jo, det är ju svinlågt med 100. Jag smäller dit dosan på 120 cm:s höjd. Känns mycket bättre och ändå är jag bara 175 cm lång så det är då inte där det sitter. Man kan ju förstå att de som är två meter långa måste tycka att brytaren sitter vid golvsockeln om de är monterade på 100 cm:s höjd.
// Lidman
// Lidman
Tror att standarden finns där för att folk i rullstol ska kunna komma åt dem. Så är det enplansvilla utan trappor så kan det ju vara snällt för framtida ägare att placera enligt den standarden.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Är själv 2 meter lång och tycker att 100cms höjd till brytaren känns helrätt. Bara att "slänga ut armen" och översidan handen träffar mitt-i-prick. ;DLidman skrev:
120cm öh?
ska du ha brytaren under huset, i källaren, eller står huset i vattnet?
ska du ha brytaren under huset, i källaren, eller står huset i vattnet?
Klicka här för att svara