Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Två av tre faser med andra ord. Det är väl ganska vanligt?
2 svar · 10,1k läst
G
gsa10132: Hejsan! Om några veckor flyttar vi in i vårt nybyggda Västangården (127,5 kvm). Nu ska vi teckna elavtal och behöver därför veta ungefär hur mycket el vi kommer att göra av med. Vi är två vuxna och ett litet barn (=ganska mycket tvätt) och vi använder dator, TV och högtalarsystem flitigt! Någon som har en uppfattning om ungefär var vi kan landa? /AK & Jens
0 svar · 5,4k läst
P
Peacegrove: Ja, du använder skärmen som jord.
1 svar · 6,9k läst
O
OLHA: Vi la på något som kallades booster av Gira/Eurocontact, då vi dimrar 1500 watt i vardagsrummet. Gick tydligen att bygga ut till 76300 watt eller nåt...... Ring dom.
8 svar · 7,2k läst
M
Mats: EKKJ brukar kallas jordkbael ibland
3 svar · 3,7k läst
S
SkaneErik: Men om en huvudsäkring går så försvinner alla laster på den fasen. Så var det förr, och så är det nu. Och så kommer det nog alltid att vara! :(
3 svar · 3,0k läst
A
AnEnglishmanAbroad: Kul! :) Vi också bygga med Älvsbyhus (Torgrim) men har inte hört någonting från de angående El , vatten & avlopp! ...Som sagt vi få leverans vecka 6. Ska ni kör mark arbeten genom de? eller har ni egen entrepeneur? Tack!
2 svar · 3,1k läst
S
SkaneErik: [citat] Nja, just en latte kan bli svårt. Men styr ett uttag som du sätter en vanlig bryggare (melittatyp). Ladda denna med kaffe och vatten på kvällen. På morgonen trycker du på fjärrkontrollen och uttaget spänningssäts. Eller koppla det till väckarklockan, så vaknar du alltid till den underbara doften av nybryggt Zoegas! ;D ::)
10 svar · 36,4k läst
J
joppedaman: Megger- även kallad isolationsprovare!
4 svar · 2,9k läst
O
olklove: har du trefas blir det 7100/(1,73 * 400 *1) = 10,2A => klarar lätt dina 2,5mm2 tvåfas = 7100/400 = 17,75A lite mer än 16A men å andra sidan har man ju nästan aldrig på alla plattor samtidigt.
1 svar · 1,8k läst
C
cpalm: Finns det då något som reglerar vilken typ av fast utrustning som behöver en säkerhetsbrytare? Ta t.ex. fast monterad belysningsarmatur. Dels behöver ju lampan bytas lite då och då - ett arbete som dessutom oftast utförs av lekmän, så där torde behovet av en säker frånskiljning vara som allra störst. Men lysknappen är ju varken allpolig eller låsbar... Eller golvvärmen? Fick för
16 svar · 3,6k läst
M
Maba: Enligt info på denna sida: http://www.green-power.se/frameset_index.html?/valja.html&main så kan man räkna med en uppräkningsfaktor på 2.5 för motorer. Dvs i ditt fall behövs ett elverk på minst 3.2kW.
3 svar · 3,0k läst
K
kurik: Tackar för svaren nu ska det hemm och ättas hela 2 st så mäklarn blir nöjd.
3 svar · 2,5k läst
S
Snickar_Palle: Tänk er ett riktigt hightech hem! Typ Star Wars fast ja hemma... yp. Dator, tänd köket i taket. Klick - tänt! Måste ju finnas att få tag i?
0 svar · 4,3k läst
M
Mercafreak: Herregud Dimmer högeffekt. kostar 1000 spänn sen 450kr öfr att montera den :o Tar han en hel timme på sig att installera denna svindyra dimmer??? Ta in fler offerter. Det hade iaf jag gjort ;)
1 svar · 3,4k läst
pellefant
pellefant: ja jag gör då inte sådana kopplingar i alla fall. ibland när jag träffat på en sådan koppling så går den ena fastråden att dra lös jättelätt pga att det bara klämmer om den andra. å sådant tror jag inte att en vanlig villaägare kollar upp! för i så fall så skulle man ju inte hitta det... har åxå exvis råkat ut för hempulare som kopplat 3-fas på en 1-fas jordkabel vilket
18 svar · 2,8k läst
B
Beppo: Tack så mycket. då löser det sig till det bättre :D
3 svar · 5,9k läst
S
SkaneErik: NP = No Problem ;)
6 svar · 4,0k läst
S
sanne78: fått ett bud nu på 30' för 2 rum samt förberedelser för badrummet.. känns hutlöst dyrt då matrialet kanske kostar runt 6' .. vi snackar om 24' i arbkostnad för 55m2.. eldragning.. vilken tid kan ett sådant jobb ta igentligen ??
6 svar · 2,0k läst
S
SkaneErik: [citat] Jo, iofs. :( [smiley=2vrolijk_08.gif]
8 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Du borde kanske inte hänga ut firman med namn och allt. För det är faktiskt olagligt.
6 svar · 10,6k läst
C
Carl: Ja, tufvassons har http://www.tufvassons.se/skydd_din_skena.asp Ex. E63 040 02
1 svar · 1,5k läst
hal
hal: Är det tillåtet att ha en dosa i bastun dit aggregatet kopplas eller skall man sätta dosan på utsidan och sedan terminera med ett VP-rör i bastun?
0 svar · 4,3k läst
MickeM
MickeM: Det finns certifierade besiktningsmän hos dom flesta elkonsulter som kan göra en besiktning jag vet inte om även elinstallationsfirmor utför den tjänsten. Vad gäller behörighetsansvaret så tror jag inte att det sträcker sig så långt att om en elektriker kommer dit och sätter upp ett uttag så är han automatiskt ansvarig för hela anläggningen. Man kan ju inte begära att en
2 svar · 4,4k läst
MickeM
MickeM: Biledaren i en kabel är avsedd och dimensionerad enbart för skyddsjordning av metallmanteln i sådana kablar där metallmanteln är en utsatt del (413.1.1.2). Biledaren får därför inte användas för skyddsjordning av andra utsatta delar som till exempel kopplingsdosor av metall eller anslutna apparater och bruksföremål. Biledaren skall vara förbunden med skyddsledaren på ett sätt som
11 svar · 11,4k läst
T
Topaz: Bra tips!
2 svar · 3,9k läst
T
2 svar · 3,9k läst
S
SkaneErik: [citat] Får verkligen Kulo användas i genomföringar? Man fick iaf inte det förr, därför blir det som jag rekommenderade innan förhöjningsramar vid övergång mellan infällt och utanpåliggande.[/quote] Så gjorde han iaf. Jag har sett denna lösning på flera andra ställen också. Kan tillägga att min elektriker är VÄLDIGT noga med reglerna annars, så det är nog korrekt.
6 svar · 18,2k läst
P
Per_Eriksson: Kan det funka med ett tomt skåp som du sätter en 50mm genomförning i? Elfa har massor olika storlekar på skåp och olika kapslingsklasser som har fästen för inredning när den dagen kommer och du ska ha kopplingsplintar och annat kul i. typ så här: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2019283.htm
4 svar · 4,9k läst
J
JonasHolm: Tackar för tipsen... /Jonas
10 svar · 4,6k läst
S
SkaneErik: Och en JFBR skall ni ha oavsett om ni får rabatt på försäkringen eller inte. Den är juh en egen försäkring. En livsförsäkring, den bästa som finns! ;D
4 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.