4 800 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Kan man göra "strömmätning" med en spänningsprovar
Sida 1 av 2
Nu kommer väl alla elektriker att få spader här men men, jag frågar ändå av nyfikenhet enligt devisen, hellre ställa en dum fråga än förbli dum.
Fick i julklapp en Fluke T100 och testade att mäta lite i spishällen här hemma.. Den är matad med 2 faser, nolla och jord.
Det gick fint i början och jag identifierade lite olika spänningar, dels mellan fas-nolla, fas-jord och fas-fas..
MEN - plötsligt när jag höll på "small" det till, nja inte small kanske men typ, säkringen löste ut. När jag vände mig om såg jag att även kyl/frys, ugn och mikro såg mysko ut. Konstiga tecken i displayerna o.s.v. Jag gick ut och bröt all ström i huset, startade upp igen och kyl/frys kom igång som de skulle. Ugnen vart däremot stendöd - suck - en Husqvarna Saffran för X antal tusen.
Struntade i spisen och tog ut ugnen för att se lite på den, skruvade av höljet och hittade en liten glassäkring där inne. Som tur var hade jag en exakt likadan (100mA) så jag bytte och då fungerade den igen. Så nu är allt återställt..
Frågan till expertisen här är nu - vad kan jag ha gjort för fel..?? Jag har ju hört någonstans att man skall hålla isär ström- och spänningsmätningar, men det trodde jag bara gällde multimetrar.. Att jag kortslutit något på något sätt verkar ju uppenbart, men med tanke på hur de övriga maskinerna betedde sig verkar det ju som om det gick någon slags överspänning ut i dem på något sätt..
Nåväl, förslag-gissningar-idéer-förklaringar mottages ytterst tacksamt. Dels för att jag är nyfiken på vad som gick snett och dels för att jag vill lära mer.. Kan det vara så att hällen är felkopplad på något sätt..?
Ha det gott..!!!
Fick i julklapp en Fluke T100 och testade att mäta lite i spishällen här hemma.. Den är matad med 2 faser, nolla och jord.
Det gick fint i början och jag identifierade lite olika spänningar, dels mellan fas-nolla, fas-jord och fas-fas..
MEN - plötsligt när jag höll på "small" det till, nja inte small kanske men typ, säkringen löste ut. När jag vände mig om såg jag att även kyl/frys, ugn och mikro såg mysko ut. Konstiga tecken i displayerna o.s.v. Jag gick ut och bröt all ström i huset, startade upp igen och kyl/frys kom igång som de skulle. Ugnen vart däremot stendöd - suck - en Husqvarna Saffran för X antal tusen.
Struntade i spisen och tog ut ugnen för att se lite på den, skruvade av höljet och hittade en liten glassäkring där inne. Som tur var hade jag en exakt likadan (100mA) så jag bytte och då fungerade den igen. Så nu är allt återställt..
Frågan till expertisen här är nu - vad kan jag ha gjort för fel..?? Jag har ju hört någonstans att man skall hålla isär ström- och spänningsmätningar, men det trodde jag bara gällde multimetrar.. Att jag kortslutit något på något sätt verkar ju uppenbart, men med tanke på hur de övriga maskinerna betedde sig verkar det ju som om det gick någon slags överspänning ut i dem på något sätt..
Nåväl, förslag-gissningar-idéer-förklaringar mottages ytterst tacksamt. Dels för att jag är nyfiken på vad som gick snett och dels för att jag vill lära mer.. Kan det vara så att hällen är felkopplad på något sätt..?
Ha det gott..!!!
Produkter som diskuteras: "spänningsprovar"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Instrumentet du nämner kan inte orsaka strömmar stora nog att lösa ut en 100mA-säkring. Det har allt för hög impedans.
Att blanda ihop ström- och spänningsmatning kan vara fatalt på multimetrar, precis som du säger. Fast riktiga (läs dyra/bra.) multimetrar har en säkring som klarar att man missar att flytta sladdarna, (vilket jag senast fick erfara i veckan som gick...)
Fast har man pulver nog bakom det man mäter så räcker inte alltid säkringen!
Men ditt instrument är så att säga i princip "idiotsäkert" eftersom det, precis som du själv säger, inte är en multimeter.
Kan det inte vara så enkelt att du samtidigt som du mätte mot en spänningsförande del kom åt gods med proben?
Att blanda ihop ström- och spänningsmatning kan vara fatalt på multimetrar, precis som du säger. Fast riktiga (läs dyra/bra.) multimetrar har en säkring som klarar att man missar att flytta sladdarna, (vilket jag senast fick erfara i veckan som gick...)
Fast har man pulver nog bakom det man mäter så räcker inte alltid säkringen!
Men ditt instrument är så att säga i princip "idiotsäkert" eftersom det, precis som du själv säger, inte är en multimeter.
Kan det inte vara så enkelt att du samtidigt som du mätte mot en spänningsförande del kom åt gods med proben?
Alltså, visst skulle det kunna vara så att jag kom åt något med proben - men jag tycker någonstans att konsekvenserna av det blev väl stora...
Borde inte bara säkringen till hällen löst ut i så fall.. Det känns som om det gick stoora strömmar "baklänges" in i systemet på något sätt...
Till saken hör att allt som satt skyddat av en jordfelsbrytare klarade sig från påverkan.. Kyl/frys, ugn, mikro och häll sitter nämligen inte på jordfelsbrytaren och det känns som om det skulle kunna vara därför det var just dessa maskiner som fick stryk..
Nu när jag skriver fick jag en plötslig tanke.. Kan det på något sätt vara så att jag ledde in någon av faserna i noll- eller jordledningen..?? I så fall skulle det kanske kunna ha blivit så att de andra maskinerna plötsligt matades av 2 faser (det som egentligen är nolla för t.ex. kylen blev genom överledning i hällen (fas-nolla) fas för kylen)...?? Hängde du/ni med där..??
Skulle strömmen kunna bete sig på det viset om jag kortslöt fas/nolla i hällen - skulle då nollan kunna fungera som fas för de andra maskinerna...???
Borde inte bara säkringen till hällen löst ut i så fall.. Det känns som om det gick stoora strömmar "baklänges" in i systemet på något sätt...
Till saken hör att allt som satt skyddat av en jordfelsbrytare klarade sig från påverkan.. Kyl/frys, ugn, mikro och häll sitter nämligen inte på jordfelsbrytaren och det känns som om det skulle kunna vara därför det var just dessa maskiner som fick stryk..
Nu när jag skriver fick jag en plötslig tanke.. Kan det på något sätt vara så att jag ledde in någon av faserna i noll- eller jordledningen..?? I så fall skulle det kanske kunna ha blivit så att de andra maskinerna plötsligt matades av 2 faser (det som egentligen är nolla för t.ex. kylen blev genom överledning i hällen (fas-nolla) fas för kylen)...?? Hängde du/ni med där..??
Skulle strömmen kunna bete sig på det viset om jag kortslöt fas/nolla i hällen - skulle då nollan kunna fungera som fas för de andra maskinerna...???
Vid strömmätning så seriekopplas ju instrumentet med belastningen vilket dels innebär att instrumentets inre motstånd bör vara så lågt som möjligt vid strömmätning för att inte spänningsdelaren som uppstår skall påverka mätresultatet för mycket. I praktiken brukar det vara 1 ohm om jag minns rätt. För det andra så måste ju instrumentets säkring i det fallet vara dimensionerad för den högsta strömmen som instrumentet kan mäta, ofta i storleksordningen 10-20A. En strömmätare är därför per definition en utmärkt kortslutare.Fluke skrev:
Gnistan försökte väl mäta strömmen mellan två av faserna kan man anta?
Det finns inget strömmätningsområde på en T100. Därför kan det inte ha gått till just så. Annars hade det varit en tänkbar orsak.
Om man råkar slå ihop nollan och fasen blir inte nollan fas för det. Inte om den inte är av någonstans, på väg till nollskenan i centralen.
En mycket kort stund blir spänningen ungefär hälften av fasspänningen, men sen löser säkringen ut.
Om man råkar slå ihop nollan och fasen blir inte nollan fas för det. Inte om den inte är av någonstans, på väg till nollskenan i centralen.
En mycket kort stund blir spänningen ungefär hälften av fasspänningen, men sen löser säkringen ut.
Om man kortsluter fas och jord då - samma sak där eller..
För när jag tänker på det nu verkar det ju som om det hände något med nolla eller jord?
Det var ju bara de apparater som inte var kopplade via jordefelsbrytaren som drabbades...
Finns det någon möjlighet alls att instrumentet i sig kan kortsluta något - hur jag än mäter.???
För när jag tänker på det nu verkar det ju som om det hände något med nolla eller jord?
Det var ju bara de apparater som inte var kopplade via jordefelsbrytaren som drabbades...
Finns det någon möjlighet alls att instrumentet i sig kan kortsluta något - hur jag än mäter.???
Precis som signaturen Fluke sade först så har du ju ett "idiotsäkert" instrument!Gnistan skrev:Om man kortsluter fas och jord då - samma sak där eller..
Instrumentet i sig kan inte kortsluta något eftersom det har hög mätimpedans.
(Men det har väl låg nog impedans för att göra jordfelsbrytartester, men det räcker inte för att skjuta glasrörssäkringen på 100mA)
Skumt är det i alla fall! Jag lutar också åt att du kommit åt gods högre upp på spetsen samtidigt som du mätte på en spänning med den. Fast varför du fick övriga fenomen vågar jag inte svara på. Du kanske har en dålig PEN-ledare så att det visade sig först när du gjorde ett jordfel?
Detta skulle då leda till att jag kortslöt fas-jord.. Men vilken typ av fel med PEN-ledarna skulle leda till de beskrivna konsekvenserna...??GM skrev:
Detta skulle då leda till att jag kortslöt fas-jord.. Men vilken typ av fel med PEN-ledarna skulle leda till de beskrivna konsekvenserna...??Gnistan skrev:[quote author=GM link=1136495812/0#6 date=1136547561] Jag lutar också åt att du kommit åt gods högre upp på spetsen samtidigt som du mätte på en spänning med den. Fast varför du fick övriga fenomen vågar jag inte svara på. Du kanske har en dålig PEN-ledare så att det visade sig först när du gjorde ett jordfel?
[/quote]
Det är nog lite långsökt eftersom du inte haft problem innan, men man griper ju efter halmstrån :
Jag ville mest förtydliga att du inte kan göra någon skada med ren mätning med just det instrumentet, och jag också var inne på den linjen att du jordslutit med ena proben.
Har man brott på PEN-ledaren får man skumma fenomen eftersom nollan blir flytande. Gör man dessutom en jordslutning i ett sån´t läge ger man hela nollplinten samma potential som den fasen man jordslöt. Vissa 230V-laster kommer då att matas med 400V
Men, som sagt, det är nog inte ditt problem ändå!
Fasen så svårt att luska ut nå´t så här utan att själv vara på plats...
Hmm, ok.. tack för all hjälp förresten.
Men något måste ju vara fel ändå med tanke på vad som hände...
Skall ta hit en elektriker och kolla upp det - för det finns inget nytt jag kan sätta spetsarna på min nya Fluke på för att kolla om allt står rätt till eller??
Ett tankeexperiment: skulle den här "flytande nollan" kunna uppstå om jag kopplar loss nollan i skåpet (simulerar kabelbrott alltså) och kortsluter/mäter mellan fas-jord.?? Har jag förstått det rätt då..
Skall förresten börja elutbildning på Lernia i september såhär på äldre dagar (30+), så om ett och ett halvt år hade jag säkert förstått precis vad som hänt :-[
Men något måste ju vara fel ändå med tanke på vad som hände...
Skall ta hit en elektriker och kolla upp det - för det finns inget nytt jag kan sätta spetsarna på min nya Fluke på för att kolla om allt står rätt till eller??
Ett tankeexperiment: skulle den här "flytande nollan" kunna uppstå om jag kopplar loss nollan i skåpet (simulerar kabelbrott alltså) och kortsluter/mäter mellan fas-jord.?? Har jag förstått det rätt då..
Skall förresten börja elutbildning på Lernia i september såhär på äldre dagar (30+), så om ett och ett halvt år hade jag säkert förstått precis vad som hänt :-[
Inte kabelbrott! PEN-ledarbrott.Gnistan skrev:Ett tankeexperiment: skulle den här "flytande nollan" kunna uppstå om jag kopplar loss nollan i skåpet (simulerar kabelbrott alltså) och kortsluter/mäter mellan fas-jord.?? Har jag förstått det rätt då..
Flytande nolla kan du få om det nu är så att du faktiskt har PEN-ledare (TN-C-system), vilket är ganska troligt, och du bryter bort PEN-ledaren.
Men för att göra det måste du skruva loss PEN-ledaren från sin överfallsklämma, och det är kanske inte så fiffigt.
Du får ingen flytande nolla bara genom att skruva isär frånskiljningsskruven om det nu var det du menade.
Jag vet inte vad jag menade så jag gör ingenting istället..
Eller ja, jag tänkte väl egentligen mer skruva loss den blå kabeln på gruppen till hällen inne i centralen.. Men om jag gör det och kortsluter bör väl det enda som händer vara att säkringen löser ut...?
väldigt glapp=ligger lös mot skenan tex, vid en kortis "sprättar" den ifrån och nollan blir "flytande"
jag råkade ut för att i en inkommande fas var en del kardeler avklippta vid skalningen på fabriken, efter 10 år blev fasledaren överhettad och smälte ihop med en av dom andra faserna...
så allt kan hända...
jag råkade ut för att i en inkommande fas var en del kardeler avklippta vid skalningen på fabriken, efter 10 år blev fasledaren överhettad och smälte ihop med en av dom andra faserna...
så allt kan hända...