Hej,

Jag måste få in ett uttag i en vägg som är av betong (ej innervägg) samt leda en antennkabel från övervåning till undervåning. Uttaget hänger nu ca 0,5 meter från väggen från taket och likaså går antennkabel precis bredvid. Dessa har varit monterade i en gipsvägg som tagits ner. Det jag måste göra är att på något sätt fräsa ur betongen i taket, ca 0,5 meter och sedan ner i väggen till lämplig höjd från golvet för eluttaget och hela vägen till golvet för antennkabeln. Det blir väl ytterligare 2,20 / 2.40 meter antar jag...

Hur göra enklast? Lite funderingar:

1) Är det spårfräs man ska ha? Går den att hålla upp i luften och orka trycka mot taket?
2) Kan man använda vinkelslip med tjockare klinga och göra det snyggt?
3) Hur stora måste VP rören vara?
4) Jag antar att man inte kan ha antennkabel och elkabel i samma VP rör eller får man det?

Hoppas på kloka svar.
Tack på förhand.

Jag har ingen erfarenhet av att fräsa i betong, men väl i trävägg, som jag fixade med cirkelsåg. Vad jag läst mig till är spårfräs att föredra när det gäller betong, och det bör gå att hyra en sådan hos välsorterad maskinuthyrare.

För lite grövre antennkabel har jag använt ett 16mm VP per kabel. Vad jag förstår ska du bara dra en antennkabel och då räcker 16mm fint. Se till att du inte får för skarpa böjar bara. (Färdiga rörböjar kan jag rekommendera, snabbt och enkelt)

Du får inte dra lågspänning (tex antennkabel) i samma rör som 220, så du behöver separata rör (jag gissar att du drar ner elen från befintlig väggdosa? Tre st 1,5mm FK drar du enkelt i ett 16mm rör.

Och till sist, ett tips är att *inte* använda flexslang. Efter totalrenovering av vardagsrum och drygt 10 nya infrästa rör från tak till golv och 15 nya väggdosor, med flex på de bitar vanlig VP blev för krånglig, så har jag beslutat mig för att *aldrig mer* använda flexslang ;-) Det är alldeles för lätt att göra för skarpa böjar med dem, och den räfflade insidan ställer till problem vid kabeldragning, jag lovar.

Tack för tipsen!
Hur göra med infällnad av väggdosa? Går detta på något sätt eller blir det för jobbigt?

mvh

I betong kanske det kan bli lite jobbigt, det finns säkert andra här som gjort det. Själv använde jag ROT-dosor, men de är ju ganska djupa (ca 60mm om jag minns rätt). Funkar bra i trävägg och framförallt där det finns luftspalt bakom planken.

I betong tippar jag på att det är smartare att använda grundare dosor. Har för mig att jag sett grundare ROT-dosor, annars får det nog bli "vanliga" dosor. Kolla vad som finns på hos tex www.elbutik.se. Vad som är lämpligast för att "fräsa" ur hålen för dosorna vågar jag dock inte svara på. Vanlig dosborr funkar nog inte så bra i betong ;-)

För så korta längder som det verkar röra sig om skulle jag använda vinkelslip med diamant skiva. Kapa 2 eller möjligtvis 3 paralella spår och bila sen bort resterande med en bilmaskin. Där dosa skall sitta så kapar du ut konturen av dosan o bilar bort det som blir kvar. Inga konstigheter.

Det fungerar med vinkelslip, men försök hyra en spårfräs med dammsugare ändå. Kör du med vinkelslipen kan du få städa till nästa jul innan du blivit av med betongdammet. Spårfräsen har dammsugarkåpa och den tar faktiskt det mesta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.