Hej

Vid vår sommarstuga så har vi ett litet extrahus på nätta 10 kvm. I dagens läge finns ingen el indragen i lillhuset. Lillhuset ligger cirka 3 m från elstolpen och vanliga huset ligger väl kanske 10 m ifrån. Jag utgår ifrån att det är lämpligast att elektrikern "tar ut en ny propp" från elskåpet för lillhuset. Hur gör man med kabeln, grävs den ner?

Inne i huset så är elen tilltänkt att driva några lampor, element, tv och en ytterlampa. Har tänkt att dra all el själv(utanpåliggande).

Funkar det att förgrena(med dosa) ut kablarna rakt upp och ner(till vägguttag, taklampa etc) eller tänker jag helt fel? Kopplas elstolpens el direkt in i en vanlig eldosa eller?

Tack på förhand!

Jag är inte behörig så jag svarar efter bästa vetande. Rent juridiskt så får du inte göra något av den installation du diskuterar och känner du dig det minsta osäker rekommederar jag en elektriker.

Du bör ta en ny matning från centralen inne till lillstugan. Denna ska då naturligtvis säkrar av i centralen. Det ska i mina ögon vara en markkabel antinngen ekkj eller eklk. den senare måste dock läggas i rör i marken.
Man kan fördela ut en matning direkt från en kopplingsdosa men frågan är om det räcker. Jag tror att du kommer att behöva några kopplingsdosor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.