2 456 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Har 3-fas vill ta ut 1-fas - porslinssäkringar
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Fick en fråga av en bekant, men blev lite konfunderad över vad säger reglerna säger. Här är förutsättningarna:
- Tvättmaskinkoppling ska göras
- Tidigare tvätt och torktumlare 3 fas, nolla och skyddsjord framdraget
- Nu endast tvättmaskin, 1 fas+nolla+skyddjord
Att ta ut och nyttja en av faserna nolla och jord är inga problem, men jag har för mig att då ska också en trepolig säkring användas, som bryter samtliga tre faser. Hur löser man det om man har porslinssäkringar? Separat trepolig säkring på plats i tvättstugan i IP44 klassning?
- Tvättmaskinkoppling ska göras
- Tidigare tvätt och torktumlare 3 fas, nolla och skyddsjord framdraget
- Nu endast tvättmaskin, 1 fas+nolla+skyddjord
Att ta ut och nyttja en av faserna nolla och jord är inga problem, men jag har för mig att då ska också en trepolig säkring användas, som bryter samtliga tre faser. Hur löser man det om man har porslinssäkringar? Separat trepolig säkring på plats i tvättstugan i IP44 klassning?
Nej du behöver inte har trepolig brytning, det rekomenderas i det fall du kopplar både enfasiga samt två eller trefasiga objekt på samma trefas grupp. Detta eftersom de enfasiga objekten kan komma att bakmatas vid fel.
I ditt fall används endast en av säkringarna som jag förstod det, då kan du plocka ut de andra två för att vara på den säkra sidan.

I ditt fall används endast en av säkringarna som jag förstod det, då kan du plocka ut de andra två för att vara på den säkra sidan.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Smidigt, tack för snabbt svar! 
Klicka här för att svara