Har köpt mig lite nya vägguttag som är jordade som jag tänkte byta ut mot de ojordade. Ovanför varje uttag sitter en infälld dosa dit jord är dragen. Inga större problem att koppla ihop det men när jag pluggar in stereon i det nya jordade uttaget så blir det ett ganska kraftigt brumm (brum? hur stavas det??). Brummet påverkas inte av stereons volymkontroll...

Jag är 100% på att jag kopplat rätt. I dosan är jorden ihoptvinnad med en sån där röd topp och i själva uttaget går den in där jordsymbolen sitter.

Kopplar man loss jorden försvinner brummet.

Någon som har nån idé?

//Christian

ställ frågan under teknik istället för el så tror jag att någon audiofil kan svara dej

Jordbrum är inte ovanligt. Har du olika delar av steroanläggningen kopplat till olika jordslingor, dvs olika uttag? Om du använder olika jordslingor kan dessa skapa jordbrummet. Du har helt enkelt skapat en jätteantänn! Den enkla lösningen är att se till att samtliga ingående komponenter är kopplade på samma grupp, fas, nolla och jord är samma. Det gäller alltså DVD, tv, stereo etc. beroende på hur din anläggning ser ut. Då minimerar du potentialuppbyggnaden i de slingor som din lägenhet annars består i.

Ett annat sätt är att se till att alla signalöverföringar sker med galvaniskt skiljd jord, typ en linebox, men det är nog lite överkurs för vanlig hemmastereo och inte säkert att du kan koppla så till din stereo.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.