Jaha ok..
Men så länge PEN-ledaren in i centralen är ok kan man inte få flytande nolla längre in i systemet om man säger så då..?

GM skrev:
[quote author=Gnistan link=1136495812/0#9 date=1136572722]
Du får ingen flytande nolla bara genom att skruva isär frånskiljningsskruven om det nu var det du menade.
Nu hänger jag inte med. PEN-ledaren går ju in på jordskenan i centralen och sedan finns det en skruv eller bygel som kopplar ihop nollskenan med jordskenan. Bryts förbindelsen mellan dem får man problemet att en stor last på någon fas drar iväg nollskenan så att apparater anslutna till andra faser kan få upp till 400 V.

Gnistan skrev:
Jaha ok..
Men så länge PEN-ledaren in i centralen är ok kan man inte få flytande nolla längre in i systemet om man säger så då..?
Det kan uppstå i fall när man har flera faser som kopplas mot samma noll-ledare och den lossnar. Till t.ex. spisar och elvärmeanläggningar drar man ofta fram tre faser och en nolla (och jord givetvis). Tappar noll-ledaren kontakten med centralen kan nollan dra iväg mot någon av fasspänningarna och ge för hög spänning mot andra faser.

Ja, det var precis så jag menade.
Men då menar du alltså att "nollan" gick tillbaka med någon av de andra faserna - och sedan då..??

I mitt exempel var det ju så att andra apparater som var anslutna (på andra säkringar) tog skada av min "mätning" (som nog inte var en "mätning" då)..

Om vi leker med tanken att min nollkabel från hällen till centralen är av - skulle det då kunna bli sådan påverkan även på andra grupper..??

Som jag skrivit tidigare är de flesta grupperna i centralen skyddade av jfb - och dessa påverkades inte av händelsen - utan endast de grupper som inte skyddas av jfb. Och alla dessa gruppers nolla/jord har samma noll- /jordskena.

Ja, och just det, att nollan till flera laster lossar, händer faktiskt "i kubik" om man lossar nollskruven i centralen, för då kopplar man bort hela nollskenan från jord, och därigenom från inkommande PEN.

apersson850 skrev:
Ja, och just det, att nollan till flera laster lossar, händer faktiskt "i kubik" om man lossar nollskruven i centralen, för då kopplar man bort hela nollskenan från jord, och därigenom från inkommande PEN.

Jo, men om endast en nolla (den från hällen) är losskopplad - vad händer då..

Gnistan skrev:
Ja, det var precis så jag menade.
Men då menar du alltså att "nollan" gick tillbaka med någon av de andra faserna - och sedan då..??

I mitt exempel var det ju så att andra apparater som var anslutna (på andra säkringar) tog skada av min "mätning" (som nog inte var en "mätning" då)..

Om vi leker med tanken att min nollkabel från hällen till centralen är av - skulle det då kunna bli sådan påverkan även på andra grupper..??

Som jag skrivit tidigare är de flesta grupperna i centralen skyddade av jfb - och dessa påverkades inte av händelsen - utan endast de grupper som inte skyddas av jfb. Och alla dessa gruppers nolla/jord har samma noll- /jordskena.
Det kanske är problem med nollanslutningen på de delar som kör utan jordfelsbrytare? Problem med nollan kan ge de problem du fick i alla fall. Nollorna för grupper med resp. utan jordfelsbrytare måste vara separerade på något sätt i centralen eftersom nollströmmen från de grupper som skyddas måste gå via jordfelsbrytaren.

Är det bara fel på nollkabeln till spisen påverkas inte andra grupper.

Gnistan skrev:
[quote author=apersson850 link=1136495812/0#19 date=1136584690]Ja, och just det, att nollan till flera laster lossar, händer faktiskt "i kubik" om man lossar nollskruven i centralen, för då kopplar man bort hela nollskenan från jord, och därigenom från inkommande PEN.

Jo, men om endast en nolla (den från hällen) är losskopplad - vad händer då..[/quote]

Om det är en trefasspis (eller tvåfas) och vissa saker i den ska ha 230 V kommer de att få fel spänning. Andra grupper påverkas dock inte i detta fall.

:-?
Nyfiken i en strut kunde givetvis inte låta bli att öppna centralen för att kolla lite hur där såg ut - rörde givetvis ingenting men kolla skadar väl inte. Det är en ny central med automatsäkringar..

Den inkommande "nollan/jorden" är i form av en tejpad fläta som är ansluten till den skenan som inte skyddas av jfb. Därifrån går en grov blå kabel upp till jfb och vidare till en nollskena - som då skyddas av jfb..

Som jag trodde är det som inte är skyddat av jfb just de apparater/uttag som tog stryk vid incidenten.. Nollan från hällen ser faktiskt inget vidare snygg ut, lite vriden och så men så ser ju en del andra kablar ut också (många kablar är det).. Men det verkar ju ändå inte som om det skulle ha med hällens nolla att göra - eller.. ? För det skulle i så fall inte kunna påverka andra grupper..

En annan lite märklig grej...

Om man kollar på säkringarna och hur faserna är kopplade ser det ut så här..
2 kablar (en till induktionshäll + gashäll - en till kyl, frys, mikro, ugn) servas av totalt 4 säkringar (en dubbel 16A, en enkel 10A och en enkel 16A)

Fördelningen är som följer: (jag kallar de 2 kablarna kabel 1 (EKK5x2.5) och kabel 2 (EKK4x2.5).

En 2-polig 16A-säkring går till hällen (brun, svart kabel 1)
En 1 polig 10A går till kyl/frys och gashällen  (grå kabel 1, och brun kabel 2)
En 1-polig 16A går till ugn och mikro (svart kabel 2)

Alla blå kablar sitter på en nollskena som ej skyddas av jfb och alla gul/gröna sitter på jordskena. De två skenorna är förbundna med varandra...

När det gäller uttag sitter kyl/frys i samma vägguttag, ugn/mikro sitter i ett vägguttag, gashällen sitter i ett eget väguttag och induktionshällen sitter i ett eget spisuttag (heter det väl).

Vad säger ni om den lösningen.???

Jag ser inget som borde ställa till några problem även om det var lite förvirrande kombinationer av säkringar och kablar.

När jag kollade igenom tråden igen tror jag inte att du fick någon kraftig överspänning. Det verkar ju inte som att något blev skadat, utan det kanske helt enkelt blev en kortslutning under en kort stund tills den lilla säkringen brunnit av. Under den stund som kortslutningen varade blev det en spänningsdip som gjorde att en del övrig utrustning hamnade i ett konstigt tillstånd. Det blev förstås en liten spik eftersom nollan antagligen lyftes lite, men förmodligen är det inget fel utan bara en transient beroende på kortslutning under mätningen.

du kan ju bryta med huvudbrytaren, mäta att det är spänningslöst(huvudbrytaren kan gå sönder) och sedan kontrolldra allt i hela centralen. det finns speciella mejslar typ stjärn med spårmejsel(svårt att förklara men dom passar perfa till normsäkringarna)

Detta är ett grymt bra forum - det säger jag bara...

mulpac< Det låter ju i alla fall betryggande.. Den lilla glassäkringen som gick satt alltså i ugnen och jag mätte i hällen - fast det kanske du förstod och menade i ditt svar..

pellefant> Det är ingen dum idé. Förresten borde väl alltihopa ligga på jordfelsbrytaren, men jag läste någon annan tråd här att det tydligen var någon annan som också hade sin induktionshäll utanför jfb...?

I vilket fall skall jag prova att lägga hällen på jfb bara för att se så det fungerar - gör det inte det kan det väl indikera något annat fel.. Det är väl bara till att (när allt är spänningslöst såklart - huvudbrytare ute i mätarskåpet) flytta hällens nolla till den skenan som skyddas av jfb.!

Gnistan skrev:
I vilket fall skall jag prova att lägga hällen på jfb bara för att se så det fungerar - gör det inte det kan det väl indikera något annat fel.. Det är väl bara till att (när allt är spänningslöst såklart - huvudbrytare ute i mätarskåpet) flytta hällens nolla till den skenan som skyddas av jfb.!
Nej, det går inte alls. Jordfelsbrytaren måste ha alla faser plus nollan för den apparat som ska skyddas. För en trefasanläggning med nolla blir det alltså fyra tåtar. Minimum är fas och nolla, alltså två tåtar, för enfasapparater. Principen för jordfelsbrytaren är att summera alla strömmar med tecken och kolla att det blir noll. Blir det inte det har ström gått någon väg som inte är avsedd och jordfelsbrytaren stänger. Du måste alltså flytta både matningen och nollan, annars kommer jordfelsbrytaren att lösa ut.

Självklart - där tänkte jag lite väl snabbt ja..

Jag pratade med en polare som är elektriker - eller ja - en granne som jag träffade när jag var ute med hunden rättare sagt..

Han erbjöd sig att testa om hällen fungerade som den skall genom att tillfälligt koppla in den på en egen kabel i skåpet, en kabel som alltså ligger över golvet. På så sätt menade han att ifall jfb löste ut då så berodde det på hällen - löser den inte ut - fast gör det när den "vanliga" kabeln är inkopplad - då beror det på installationen..
Låter väl vettigt..

Spännande :) det här med el..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.