Hej.
Jag lyckades dra JFB:n när jag monterade en taklampa trots att säkringen var dragen.

Lamputtaget delar nolla med en annan taklampa, vilken i sin tur är trappkopplad. När jag drog säkringen försäkrade jag mig om att båda dessa lampor slocknade.

Mellan den ena nollan (vet inte om det är den som går till andra lampan eller till centralen) och skyddsjord har jag ca 10-15 mA och 0,5-0,7V. Om jag kortsluter dessa med säkringen dragen så drar JFB:n.

Är det rimligt att det kan vara på det viset? Ska inte jord och nolla sitta ihop i centralen?

Tänkte det var bäst att kolla med forumet innan jag ringer och frågar elektrikern som har installerat.

/Micke

Om du har en JFB så är inte jord och nolla ihoppkopplade. Kortsluter du jord till nollan ute i anläggningen så skall JFB lösa ur. Det är helt rätt.

C
Granit999 skrev:
Om du har en JFB så är inte jord och nolla ihoppkopplade.
Jaså? Klart de är hopkopplade, om än före JFB.

Helt i sin ordning!
Så här;
"returströmmen" från de andra 1-faslasterna i huset kommer att delas mellan nolla och jord när du lägger ihop nolla och jord. Jfb'n mäter summaströmmen för de tre faserna+nolla = ska vara noll. Nolla och jord möts i centralen, men utanför jfb'n.
Så jfb'n tycker att det går returström nån annan väg än via nollan, och det har den ju rätt i...

Det där har jag råkat ut för också.. Ett vanligt fenomen! ::)

jfbn löser ut om man kopplar ihop jord å nolla efter jfbn, och det även om det inte finns en endaste liten belastning inkopplad någon annanstans.

C
pellefant skrev:
jfbn löser ut om man kopplar ihop jord å nolla efter jfbn, och det även om det inte finns en endaste liten belastning inkopplad någon annanstans.
Att den löser ut om det finns en belastning i kretsen är inget konstigt, men du får gärna förklara teorin bakom hur JFB kan lösa ut om du kopplar ihop nolla och jord och det inte finns någon belastning!?!
I det fallet flyter det ju inte någon ström alls genom JFB, vare sig du kopplar ihop nolla och jord eller ej, och därmed kan jag inte se hur den kan få för sig att lösa ut.

Tack för svaren.
Nu känner jag mig lugnare..

pellefant skrev:

Det kan väl inte stämma? om det inte finns någon belastning alls någonstans hur kan då 30mA (tex) läcka från nolla till jord? för att den skall bryta måste ju någon säkring vara ikopplad med någon belastning

Jfb:n Löser INTE om det inte finns nån belastning inkopplad om nolla och jord ligger ihop.

Strömmen kommer från någon annan grupp.

Tänk på att nollan är ihopkopplad med alla andra nollor i centralen. Och man bryter inte nollan när man drar ur säkringen, bara fasen.

Det betyder att det går ett antal ampere totalt i nollan vid centralen. All den strömmen skall sedan leta sig ut via jordfelsbrytaren till PEN ledaren där skyddsjorden ansluer (utanför jfb), för att sedan ledas tillbaka till elverket via PEN ledaren.

Nu är det så att det går mycket ström genom Jfbn, därför letar sig en svag ström gärna andra vägar, i det här fallet så går det alltså lite ström i nollan från centralen ut till nollan i din lampa, där kortsluter du mot jord, och strömmen passar då på att ta en liten genväg (genväg tycker strömmen efterssom det är "stockning" vid jfbn i centralen), på så sätt kommer strömmen att smita förbi jordfelsbrytaren.

JFBn mäter hela tiden skillnaden mellan de strömmar som går in i huset och de som går ut. Dvs den summerar alla strömmarna i faserna och drar bort den som går ut via nollan (lite förenklat uttryckt). Om skillnaden mellan vad som går in i huset och vad som går ut blir större än 30 mA så bryter den.

ok, håller med er, det blir spänningsdelning så halva "nollströmmen" går förbi "utanför" jfbn genom jordtråden, har bara för mej att jfbn löste ut när man byglade pe å n efter jfb,
hade diskussion om det för länge sen o vi testade å då löste den ibland, fast det kan ju vara som ni säger att det låg någon last någon annanstans.

Skall kanske förtydliga, mitt resonemang bygger alltså på att man inte har kopplat bort all last i hela huset.

Exemplet i tråden som frågan gällde har jag uppfattat som att frågeställaren hade stäng av en grupp, inte hela centralen. Och undrade varför jfb då löste.

Om det inte finns någon belastning inkopplad i huset så går det ju ingen ström i nollan någonstans, därmed heller ingen ström som kan ta en smitväg förbi jfb.

cpalm skrev:
[quote author=pellefant link=1143692042/0#5 date=1143738058]jfbn löser ut om man kopplar ihop jord å nolla efter jfbn, och det även om det inte finns en endaste liten belastning inkopplad någon annanstans.
Att den löser ut om det finns en belastning i kretsen är inget konstigt, men du får gärna förklara teorin bakom hur JFB kan lösa ut om du kopplar ihop nolla och jord och det inte finns någon belastning!?!
I det fallet flyter det ju inte någon ström alls genom JFB, vare sig du kopplar ihop nolla och jord eller ej, och därmed kan jag inte se hur den kan få för sig att lösa ut.[/quote]

Lika enkelt. Jordskenan och neutralskenan i centralen är gemensamma för hela anläggningen , till skillnad från gruppsäkringarna (det framgår av namnet) som bryter fasledaren i gruppen.
Endast om HELA anläggningen är spänningslös flyter inga strömmar i neutralledaren. Finns det någon belastning i en 230-volts anläggning flyter det pr definition också ström i neutralledaren, och därmed löser jordfelsbrytaren om neutral- och jordledare kopplas ihop efter jordfelsbrytaren.

Det är för övrigt ett av elektrikerns mardrömsarbeten att leta fel i en anläggning där N och PE-ledare ligger ihop någonstans i anläggningen.

-ah skrev:
Endast om HELA anläggningen är spänningslös flyter inga strömmar i neutralledaren.
Inte helt sant. Visst, med helt spänningslös anläggning flyter inga strömmar.
Men med alla 230V-laster bortkopplade/urdragna/avstängda fås heller ingen ström i neutralledaren även om anläggningen är spänningssatt. Såvida man inte har isolationsfel nånstans...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.