4 193 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Minsta kabelarea i flexirör ?
Sida 1 av 2
Hej,
Jag hoppar direkt till min fråga:
Hur långt ner i ledningsarea kan jag gå för att driva min nya PAX-fläkt på 4W. Kan man inte dessa ledningar som signalledningar pga låga stömmen (18mA) och då använda ner till 0.2mm2.
Bakgrund:
Ledningarna (3st) måste passera ett flexirör som redan är försett med 3 ledningar och ganska tajt, totalt behövs utrymme för 6 ledningar.
//Joakim
Jag hoppar direkt till min fråga:
Hur långt ner i ledningsarea kan jag gå för att driva min nya PAX-fläkt på 4W. Kan man inte dessa ledningar som signalledningar pga låga stömmen (18mA) och då använda ner till 0.2mm2.
Bakgrund:
Ledningarna (3st) måste passera ett flexirör som redan är försett med 3 ledningar och ganska tajt, totalt behövs utrymme för 6 ledningar.
//Joakim
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Dessutom så måste arean vara tillräcklig för den ström som det är säkrat för. Annars blir det kabelbrand istället för utlöst säkring om du får en kortslutning i fläkten.
Edit: Måste du fram med 3 ledningar? Är det inte fas och nolla som du kanske redan har i röret, då borde du kunna koppla in dig på dessa i en dosa nära fläkten.
Edit: Måste du fram med 3 ledningar? Är det inte fas och nolla som du kanske redan har i röret, då borde du kunna koppla in dig på dessa i en dosa nära fläkten.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Arean för ledning i fast förläggning får inte vara mindre än 1,5 mm2. I ett 16 mm rör får inte dras mer än 5 ledare 1,5 mm2.
Ska du ha fler ledare får du lägga större rör, 20 eller 25 mm.
Eller en utanpåliggande kabel. Inte EKRK i badrum.
Fö får du inte själv utföra en sådan installation.
Då är jag helt på det klara.
Jag får nöja mig med enklare funktion på fläkten då behövs bara 5 ledare, flexiröret är 16mm.
nolla/fas/jord för golvvärme
nolla/fas till fläkt
Det behövs separat nolla och fas till fläkten, det står i databladet för den att både nolla och fas måste brytas. Jag kan nog inte få elektrikern att ignorera detta.
Tack för hjälpen
Joakim
Jag får nöja mig med enklare funktion på fläkten då behövs bara 5 ledare, flexiröret är 16mm.
nolla/fas/jord för golvvärme
nolla/fas till fläkt
Det behövs separat nolla och fas till fläkten, det står i databladet för den att både nolla och fas måste brytas. Jag kan nog inte få elektrikern att ignorera detta.
Tack för hjälpen
Joakim
Var står det att det får vara max 5st 1.5mm2 i ett 16 VP-rör?-ah skrev:
// DeBe
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Var står det att det får vara max 5st 1.5mm2 i ett 16 VP-rör?DeBe skrev:[quote author=-ah link=1144134569/0#3 date=1144169843]Arean för ledning i fast förläggning får inte vara mindre än 1,5 mm2. I ett 16 mm rör får inte dras mer än 5 ledare 1,5 mm2.
// DeBe[/quote]
SS 437 01 45
PAX har en brytare som uppfyller kraven och som monteras i fläkten.knife skrev:
F.ö. så kan jag inte se att det gör något om brytaren även bryter golvvärmen. Fläkten skall föregås av en brytare, men inte nödvändigtvis en egen brytare så vitt jag vet.
Var står det att det får vara max 5st 1.5mm2 i ett 16 VP-rör?Rostig_9000i_-88 skrev:[quote author=DeBe link=1144134569/0#6 date=1144181156][quote author=-ah link=1144134569/0#3 date=1144169843]Arean för ledning i fast förläggning får inte vara mindre än 1,5 mm2. I ett 16 mm rör får inte dras mer än 5 ledare 1,5 mm2.
// DeBe[/quote]
SS 437 01 45[/quote]
Svensk standard är en rekommendation och inte krav. Eller som det står i föreskrifterna att man skall skilja på "skall"-krav och "bör"-krav. Man "bör" alltså inte dra mer än 5st i ett VP-rör. Men står ingenstans att man inte "får" dra fler.
Ursäkta, men ville bara vara lite paragrafryttare.
// DeBe
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Det sa min elektriker också. Jag hade en rak sträcka på ca 70 cm mellan 2 dosor där jag behövde få in 6 ledare. Fanns inte plats för ett rör till. Frågade elektrikern som sade att "kravet" handlar bara om möjligheter att byta trådarna i framtiden. Efterssom det var en rak bit så gick trådarna ledigt i, verkar inte blir problem att byta i framtiden.
Anledningen tikll att jag kollade med elektrikern är att man skulle kunna tänka sig att kravet berodde på strömtätehet, alltså hur mycket ström som får passera inom en given area. Jag vet ex. att om man har mycket kabel på en kabelstege så finns det regler om hur många lager som får staplas på varandra pga. risk för överhettning.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Gör som Sverre säger, tanken med att bryta både fas och nolla borde vara att det skall vara en säkerhetsbrytare, som slås av vid servicearbete på fläkten. Då bör den sitta så att serviceteknikern kan se den hela tiden, alltså ha full koll på att ingen slår på strömmen medan han jobbar med motorn. Det får ju dessutom den trevliga bieffekten att du borde få plats med trådarna.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Skall man "paragrafrytta" så tolkar jag det som att i de fall man avviker från SS skall bedömningarna om avvikelserna dokumenteras...DeBe skrev:
Ur ELSÄK-FS 2004:1
God elsäkerhetsteknisk praxis
3 § En starkströmsanläggning skall uppfylla de allmänna säkerhetskraven i 3 kap. Den skall vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis, så att den ger betryggande säkerhet för personer, husdjur och egendom mot skada till följd av el.
Utförande enligt svensk standard
4 § En starkströmsanläggning skall, om inte något annat visas, anses uppfylla god elsäkerhetsteknisk praxis då den är utförd enligt svensk standard och tillämpliga delar av de särskilda säkerhetskraven i 46 kap.
Annat utförande än enligt svensk standard
5 § Utförandet av en starkströmsanläggning som från elsäkerhetssynpunkt helt eller delvis avviker från svensk standard skall uppfylla de allmänna säkerhetskraven i 3 kap. De bedömningar som ligger till grund för det valda utförandet skall vara dokumenterade. Utförandet skall uppfylla tillämpliga delar av de särskilda säkerhetskraven i 46 kap.
Skall man "paragrafrytta" så tolkar jag det som att i de fall man avviker från SS skall bedömningarna om avvikelserna dokumenteras...Rostig_9000i_-88 skrev:[quote author=DeBe link=1144134569/0#9 date=1144186086]
Svensk standard är en rekommendation och inte krav. Eller som det står i föreskrifterna att man skall skilja på "skall"-krav och "bör"-krav. Man "bör" alltså inte dra mer än 5st i ett VP-rör. Men står ingenstans att man inte "får" dra fler.
Ursäkta, men ville bara vara lite paragrafryttare.
// DeBe
Ur ELSÄK-FS 2004:1
God elsäkerhetsteknisk praxis
3 § En starkströmsanläggning skall uppfylla de allmänna säkerhetskraven i 3 kap. Den skall vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis, så att den ger betryggande säkerhet för personer, husdjur och egendom mot skada till följd av el.
Utförande enligt svensk standard
4 § En starkströmsanläggning skall, om inte något annat visas, anses uppfylla god elsäkerhetsteknisk praxis då den är utförd enligt svensk standard och tillämpliga delar av de särskilda säkerhetskraven i 46 kap.
Annat utförande än enligt svensk standard
5 § Utförandet av en starkströmsanläggning som från elsäkerhetssynpunkt helt eller delvis avviker från svensk standard skall uppfylla de allmänna säkerhetskraven i 3 kap. De bedömningar som ligger till grund för det valda utförandet skall vara dokumenterade. Utförandet skall uppfylla tillämpliga delar av de särskilda säkerhetskraven i 46 kap.[/quote]
Ja givetvis skall det ju dokumenteras. Men det gör väl alla?