2 848 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Dra larmkabel tillsammans med koax?
Hejsan,
Har skaffat ett trådbundet larm från Teletecconnect och tänkte fråga om det är ok att dra kabeln (ELLXB) i samma rör som tv-kabeln nu går i? Skulle vara mycket smidigare (och snyggare) än att köra utanpåliggande... Förutom rent elsäkerhetsmässigt, finns det något annat att tänka på t ex störningar?
Tack på förhand,
/ Fenris
PS. Huset är färdigbyggt så jag kan inte dra nya vp-rör ämnade för larmet...
Har skaffat ett trådbundet larm från Teletecconnect och tänkte fråga om det är ok att dra kabeln (ELLXB) i samma rör som tv-kabeln nu går i? Skulle vara mycket smidigare (och snyggare) än att köra utanpåliggande... Förutom rent elsäkerhetsmässigt, finns det något annat att tänka på t ex störningar?
Tack på förhand,
/ Fenris
PS. Huset är färdigbyggt så jag kan inte dra nya vp-rör ämnade för larmet...
Hade aldrig problem med störningar när jag drog EKKX ihop med koax för videosystem men kolla med tillverkaren för säkerhets skull om det är ett adressbart system. Dvs det går info över trådarna. På en vanlig (enkel/dubbel/o) balanserad slinga har jag svårt att tänka mig att ev störningar kan påverka.
/Kent
/Kent
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Skall inte vara några problem.
Kombinera dock aldrig med 230v ledningar.
Kombinera dock aldrig med 230v ledningar.
Det går alldeles utmärkt bra. Du talar om klenspänningskablar. Endast om du ska dra klenspänning (<50 V) tillsammans med lågspänning (=230/400 V) skall du försäkra dig om att isoleringen på samtliga ledningar är godkänt för den högsta spänningen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hej, jag har radiatorer alla blir inte varma tillsammans, jag måste stänga några av dem så att de andra blir varma. Vad är anledningen ? Jag har
Fjärrvärme & Gas -
LED lampor tillsammans med dimmer och återfjädrande tryckknapp
El -
Avluftning tillsammans med självdragsventiler under samma takhuv
Ventilation