3 133 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Dra el, vad krävs??
Hej!
Om jag har fattat det rätt så får man dra färdigt rör och kabel (för fast instalation) för att sedan anlita en elare
som kopplar ihop i centralen och uttagen å godkänner allt??
Stämmer det?
Ska ha el till en blivande övervåning som kommer att bestå av:
2st Stora sovrum
1st Allrum / Vardagsrum
2st Klädkammare
Det lär med andra ord bli följande "större" el apparater:
2st TV
2st Datorer
2st Stereo
5st Tak armatur
5st vägg/bords armatur
Man bör väll klara sig på att dela in övervåningen på 2st 10a säkringar ~ 4600W? Eller har jag glömt nått viktigt??
Ska man dra 1,5 kvadrats kabel från centralen??
Om jag har fattat det rätt så får man dra färdigt rör och kabel (för fast instalation) för att sedan anlita en elare
som kopplar ihop i centralen och uttagen å godkänner allt??
Stämmer det?
Ska ha el till en blivande övervåning som kommer att bestå av:
2st Stora sovrum
1st Allrum / Vardagsrum
2st Klädkammare
Det lär med andra ord bli följande "större" el apparater:
2st TV
2st Datorer
2st Stereo
5st Tak armatur
5st vägg/bords armatur
Man bör väll klara sig på att dela in övervåningen på 2st 10a säkringar ~ 4600W? Eller har jag glömt nått viktigt??
Ska man dra 1,5 kvadrats kabel från centralen??
"Ska man dra 1,5 kvadrats kabel från centralen??"
Prata med en elinstallatör först så kan ni komma överens om vad du får göra för att han sedan ska kunna slutföra och godkänna installationen. Du kan då säkert få goda råd om hur du ska göra för att det ska bli bra.
mvh Roland
Prata med en elinstallatör först så kan ni komma överens om vad du får göra för att han sedan ska kunna slutföra och godkänna installationen. Du kan då säkert få goda råd om hur du ska göra för att det ska bli bra.
mvh Roland
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Det är inte säkert att ellektrkern befattar sig med de rör och trådar som du drar om du inte diskuterat det i förväg. Många elektriker vägrar hjälpa dig om du dragit något själv.
Det kan vara vikigt att komma ihåg att man får inte själv dra VP rör eller tråd i rör. Det är vanligt att man gör så som du tänker göra, men det är inte tillåtet.
Det kan vara vikigt att komma ihåg att man får inte själv dra VP rör eller tråd i rör. Det är vanligt att man gör så som du tänker göra, men det är inte tillåtet.
Det kan ibland vara bra att dela upp så att belysning ligger på en säkring och uttag på en annan, det är rätt trist att lyset går om man t ex dammsuger och det är oftast uttagen som belastas ju.
Några bekanta till mig har anammat min lösning som består av en central per våningsplan och i princip två säkringar till varje viktig våningsdel dvs en säkring till belysning och en till uttagen i t ex grupper av rum. Datorer och larm får givetvis separata säkringar och likaså kan det vara smart att ha det till inspelningsbar dvd med.
Hur man fördelar i kök har diskuterats i flera trådar.
Fördelen med en central per våningsplan är att man oftast slipper springa igenom hela huset för att åreställa men också för att det är mycket enklare att förlägga en matning till ovanvåningen samt att det är otroligt enkelt att utöka anläggningen med en sådan här lösning. Allt finns liksom på samma våningsplan. Hur centralerna skall kopplas bör elektrikern avgöra för det har lite med kabelareor och jfb's placering att göra.
Jag gillar den i alla fall och i mitt gamla hus hade vi 6 centraler *ler* Rätt skönt att slippa springa i smutsiga arbetskläder från verkstaden in i huset t ex och likaså bara att återställa i köket om något hände där. Visst är det kanske lite industristuk över lösningen men den har sina fördelar.
/Kent
Några bekanta till mig har anammat min lösning som består av en central per våningsplan och i princip två säkringar till varje viktig våningsdel dvs en säkring till belysning och en till uttagen i t ex grupper av rum. Datorer och larm får givetvis separata säkringar och likaså kan det vara smart att ha det till inspelningsbar dvd med.
Fördelen med en central per våningsplan är att man oftast slipper springa igenom hela huset för att åreställa men också för att det är mycket enklare att förlägga en matning till ovanvåningen samt att det är otroligt enkelt att utöka anläggningen med en sådan här lösning. Allt finns liksom på samma våningsplan. Hur centralerna skall kopplas bör elektrikern avgöra för det har lite med kabelareor och jfb's placering att göra.
Jag gillar den i alla fall och i mitt gamla hus hade vi 6 centraler *ler* Rätt skönt att slippa springa i smutsiga arbetskläder från verkstaden in i huset t ex och likaså bara att återställa i köket om något hände där. Visst är det kanske lite industristuk över lösningen men den har sina fördelar.
/Kent
Om säkringarna går så ofta så att man ser något praktiskt värde i denna typ av lösningar så har man nog andra problem med fördelning/dimensionering. Jag menar, hur ofta bränner man en säkring? Kan inte ens minnas när det hände mig sist så det är säkert minst 5 år sedan, och då misshandlar jag dem ändå rätt ordentligt emellanåt. Så när det väl händer känns det inte som något stort problem att behöva gå upp eller ned en trappa för att fixa det.Snickarboden skrev:Det kan ibland vara bra att dela upp så att belysning ligger på en säkring och uttag på en annan, det är rätt trist att lyset går om man t ex dammsuger och det är oftast uttagen som belastas ju.
/Kent
Tja mina säkringar gick inte så ofta och ännu mindre idag men däremot så är det rätt trevligt att dela upp det på det viset, tycker jag.
Däremot så gick jfb i köket rätt ofta eftersom idioterna på Gaggenau i sin monteringsanvisning uttryckligen skrev att hällen _inte_ skulle limmas med silicon utan bara tätas med medföljande skumplastlist. Resultatet med barn vid spisen, omkullvält cola mm var att det rann rätt in i elektronikboxen på undersidan av hällen. Det blev silicon sen *morr*
Självfallet handlar det om omfördelning, det är just därför jag trivs med denna lösning. Ta en tvättstuga t ex, jag väljer gladeligen torktumlare och tvättmaskin skilt ifrån belysning och sen uttagen skilda ifrån detta.
Som jag ser det så ser jag bara fördelar med att använda centralerna som centrum för det ger en tydlig dokumentation och extremt enkelt att utöka/felsöka om så behövs.
Smaken som baken, en del vill ha en central i huset, andra vill dela upp det. Lite upp till var och en, jag föredrar denna lösningen framför ett virrvarr av kopplingsdosor och det ofta trista jobbet att gå med kabel mellan våningsplan. Men självfallet så beror det ju lite på vad man har på de olika planen med. Eftersom jag alltid har en verkstad att ta hänsyn till så vill jag gärna dela upp saker lite. Jag drar inte gärna många 5x1,5 och 5x2,5 om det kan räcka med en gång för att mata en ny central.
Sen önskade nog några bekanta denna lösningen när de hade hasat upp sitt nya solarium till sovrummet och sen undrade vad det var för en röd rund kontakt på solariet *s*
<edit> Nytt solarium för dem men givetvis köpt begagnat.
/Kent
Däremot så gick jfb i köket rätt ofta eftersom idioterna på Gaggenau i sin monteringsanvisning uttryckligen skrev att hällen _inte_ skulle limmas med silicon utan bara tätas med medföljande skumplastlist. Resultatet med barn vid spisen, omkullvält cola mm var att det rann rätt in i elektronikboxen på undersidan av hällen. Det blev silicon sen *morr*
Självfallet handlar det om omfördelning, det är just därför jag trivs med denna lösning. Ta en tvättstuga t ex, jag väljer gladeligen torktumlare och tvättmaskin skilt ifrån belysning och sen uttagen skilda ifrån detta.
Som jag ser det så ser jag bara fördelar med att använda centralerna som centrum för det ger en tydlig dokumentation och extremt enkelt att utöka/felsöka om så behövs.
Smaken som baken, en del vill ha en central i huset, andra vill dela upp det. Lite upp till var och en, jag föredrar denna lösningen framför ett virrvarr av kopplingsdosor och det ofta trista jobbet att gå med kabel mellan våningsplan. Men självfallet så beror det ju lite på vad man har på de olika planen med. Eftersom jag alltid har en verkstad att ta hänsyn till så vill jag gärna dela upp saker lite. Jag drar inte gärna många 5x1,5 och 5x2,5 om det kan räcka med en gång för att mata en ny central.
Sen önskade nog några bekanta denna lösningen när de hade hasat upp sitt nya solarium till sovrummet och sen undrade vad det var för en röd rund kontakt på solariet *s*
<edit> Nytt solarium för dem men givetvis köpt begagnat.
/Kent
Det finns ju personskyddsautomater. Skulle ju vara "rätt trevligt" att genomgående ha sådana istf dvärgbrytare med ditt resonemang. ;D ;DSnickarboden skrev:
Ska du följa dom lagar och föreskrifter som gäller så får du inte göra ovanstående även om någon "godkänner", utan det är behörighetspliktigt arbete!patrikwinbjork skrev:
Svaret är nej.patrikwinbjork skrev:
För det första faller det inte under de s.k. "fria arbeten"
För det andra; hittar du en behörig installatör som är villig att riskera sin behörighet och har en försäkring som täckar ev skador, har jag mycket svårt att tro att du kan få ett kvitto att använda gentemot ditt försäkringsbolag, om olyckan är framme!
Vad har fyller kvittot för funktion om huset ändå skulle brinna ner och det visar sig att elektrikern har kopplat fel? Måste jag processa mot elektrikern? Bryr sig försäkringsbolaget ens om att jag har kvitto från elektrikern eller är det bara själva konstruktionen/eldragningen som är intressant för dem?
För det andra; hittar du en behörig installatör som är villig att riskera sin behörighet och har en försäkring som täckar ev skador, har jag mycket svårt att tro att du kan få ett kvitto att använda gentemot ditt försäkringsbolag, om olyckan är framme!
[/quote]
Svaret är nej.-ah skrev:
[/quote]
Ska du följa dom lagar och föreskrifter som gäller så får du inte göra ovanstående även om någon "godkänner", utan det är behörighetspliktigt arbete!sverre skrev:
[/quote]
Nog får man dra tomrör och montera dosor? Det är ju inget direkt elarbete. Så har jag gjort när jag byggt, och ingen elektriker har klagat eller påpekat att det skullle vara olagligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Det har jag också gjort. Det blir inte mer lagligt för det. Många elektriker (de flesta?) accepterar detta. Men jag tror att dte är bra om man vet om själv att det inte är tillåtet.
Då kanske man har en lite mer ödmjuk inställning till elektrikern och ser till att fråga om något är oklart.
Då kanske man har en lite mer ödmjuk inställning till elektrikern och ser till att fråga om något är oklart.
Jag kan bara citera mig själv: Nej, det är inte TILLÅTET. Vad som är TILLÅTET är klart definierat, och går under namnet "fria arbeten". Kanalisationen utgör en del av anläggningen, och är en fast installation som utöver att husa ledningar även har en isolerande funktion. Men det finns antagligen elektriker som accepterar det, och är beredda att lägga namn och ansvar till arbetet (?). Själv gör jag det inte. Jag är installatör till yrke och titel.
Det finns fler aspekter av saken, men ett är att elektrikern har ett arbete som förhoppningsvis har lärt honom - eller henne, för det finns sådana rara fåglar också - att dels tillgodose behoven även i ett överskådligt framtidsperspektiv, dels att förlägga på rätt sätt, och dels att dimensionera rätt. Från början.
Det är också en skillnad på fungerande anläggningar och bra anläggningar, inte att förglömma.
Det finns fler aspekter av saken, men ett är att elektrikern har ett arbete som förhoppningsvis har lärt honom - eller henne, för det finns sådana rara fåglar också - att dels tillgodose behoven även i ett överskådligt framtidsperspektiv, dels att förlägga på rätt sätt, och dels att dimensionera rätt. Från början.
Det är också en skillnad på fungerande anläggningar och bra anläggningar, inte att förglömma.
Klicka här för att svara