9 186 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
Belasta 25A huvudsäkringar
Problemet är ju när man kopplar in många datorer till en jordfelsbrytare.Br33W skrev:
Det är ju alltid en liten läckström vid switchade nätaggregat. Tillräckligt många datorer får ju jordfelsbrytaren att lösa ut.
[/quote]
Stämmer exakt, och lösningen är inte att koppla ur jordfelsbrytaren, utan att ha färre datorer per JFB!
Joförfan, jordfelsbrytarna behövs, men du måste dela upp datorerna mellan dem så att de inte löser av misstag... ifall det inte finns så kan du köpa in billiga som man kopplar in mellan "handväskan" och utrustningen. Totalt 9 st behövs då, om jag har förstått saken rätt...
En sak till: Man dricker inte coca-cola på lan utan det är Jolt-cola som gäller!
En sak till: Man dricker inte coca-cola på lan utan det är Jolt-cola som gäller!
Hur mycket får man ge för sådana då? Grejen är att vi inte har söndrigt mycket pengar för tillfället i föreningen. Vi ska ju köpa 3faskabel osv för 1700kr bland annat och ny backbone (24p Gbit övervakningsbar)citactiva skrev:
Hur mycket får man ge för sådana då? Grejen är att vi inte har söndrigt mycket pengar för tillfället i föreningen. Vi ska ju köpa 3faskabel osv för 1700kr bland annat och ny backbone (24p Gbit övervakningsbar)Br33W skrev:
[/quote]
Från Julas hemsida:
Jordfelsbrytare med nollspänningsutlösare Artikelnummer 406033 Pris 69 kr
Hur mycket får man ge för sådana då? Grejen är att vi inte har söndrigt mycket pengar för tillfället i föreningen. Vi ska ju köpa 3faskabel osv för 1700kr bland annat och ny backbone (24p Gbit övervakningsbar)Br33W skrev:
[/quote]
Hmm, överföringshastighet kontra personsäkerhet, svårt att prioritera.........
Vi hadde inga problem med att jfb:na löste på 16A centralerna. Undantaget var naturligtvis rejält trasiga burkar men de ska bort.
Tror tom att vi hadde jfb i en 32:a som matade 2 16:s oc den höll så oroa dig inte för jfbn i första hand
Tror tom att vi hadde jfb i en 32:a som matade 2 16:s oc den höll så oroa dig inte för jfbn i första hand
Tur att man kollade upp uttagen idag.
Det nydragna till kaffebryggaren var fullkopplat som jag hade kollat innan.
Men de båda till spisarna saknade nolla. Det 10A spisuttaget som satt vid den gamla kaffebryggaren kollade jag också, det var bara framdraget 1 fas + jord och nolla till det uttaget.
Däremot var det framdraget 3fas med nolla och jord till diskmaskinen, säkrat med 10A. Så där kan jag koppla in mig i den strömbrytaren.
Då har jag så det räcker till besökarna. Vi i crew kopplar in oss i 2 eller 3 olika vanliga 1fasuttag, som ligger på olika faser.
Hoppas det går vägen ändå
Det nydragna till kaffebryggaren var fullkopplat som jag hade kollat innan.
Men de båda till spisarna saknade nolla. Det 10A spisuttaget som satt vid den gamla kaffebryggaren kollade jag också, det var bara framdraget 1 fas + jord och nolla till det uttaget.
Däremot var det framdraget 3fas med nolla och jord till diskmaskinen, säkrat med 10A. Så där kan jag koppla in mig i den strömbrytaren.
Då har jag så det räcker till besökarna. Vi i crew kopplar in oss i 2 eller 3 olika vanliga 1fasuttag, som ligger på olika faser.
Hoppas det går vägen ändå
Var med och hjälpte till på ett lan på en skola i Gävle..all el osv var kollad så det skulle fungera.. Vi spred ut alla datorerna på massor av olika grupper..
KL 04:00 Lördag natt så går huvudsäkringarna i hela byggnaden
Fastighetsskötaren var inte så glad när han fick rycka ut då 
Så det är viktigt att ni har koll på hur stora huvudsäkringar det är i huset också...
KL 04:00 Lördag natt så går huvudsäkringarna i hela byggnaden
Så det är viktigt att ni har koll på hur stora huvudsäkringar det är i huset också...
Ibland är det bra att läsa topic iaf ;Dejwbegysv skrev:Var med och hjälpte till på ett lan på en skola i Gävle..all el osv var kollad så det skulle fungera.. Vi spred ut alla datorerna på massor av olika grupper..
KL 04:00 Lördag natt så går huvudsäkringarna i hela byggnadenFastighetsskötaren var inte så glad när han fick rycka ut då
Är som sagt 25A huvudsäkringar till lokalen, dessa kommer jag lätt åt i skåpet utanför huset...
Klicka här för att svara