2. Vinga har små fina puckar som inte tar mycket plats och inte behöver nån värmelåda.bygganders skrev:2. Jag vill ha DL ovan mina fönster i själva fodret (!).
Min leverantör sa att plåtburkar 1L vart för små..
Större burk får inte plats.
Nån som vet något ?
Tips ?
3. Med närmare 6 m takhöjd så fååår inte lamporna gå sönder titt som tätt..
Blir ett 220 v system på dimmer.
Min erfarenhet av glödisar är att en skitdyr long life lampa KAN hålla 15 timmar samt en billig från IKEA vägrar gå sönder.....
Tips ?
Ljusteknikern
3. Dimmra som någon nämner är bra. Jag skulle föreslå 12V MR16-spottar. Philips har en MR16-ljuskälla (Masterline?) som har 5000h livslängd. Dimmrar du den 10% behöver du inte byta på rätt länge (om du nu inte har otur, livslängderna är ju medellivslängder). Det finns faktiskt MR16-spottar som har upp till 10000h livslängd (BLV), så jag tror inte det är nåt problem egentligen.
Kompletterar lite: väljer ni riktbara spottar när ni sätter dem i snedtak? Känns lite som risk för bländning annars?
Hur har ni gjort i lutande fönstersmygar? Om man som jag har ca 35 graders lutning ser det konstigt ut med en "rak" spot? eller?
ByggaNytt: hur har du gjort, ser ut som riktbara eller är jag bländad
Hur har ni gjort i lutande fönstersmygar? Om man som jag har ca 35 graders lutning ser det konstigt ut med en "rak" spot? eller?
ByggaNytt: hur har du gjort, ser ut som riktbara eller är jag bländad
Snackade med en elektriker som menade att om man använder 50w på 230v och har dimmer så kör man ju sällan på fullt. Men om man kör på max 90% så håller de dubbelt så länge som 12v.Orris skrev:
Om du väljer 20W 12V får du lika mkt ljus som med 50W 230V
(spar energi, mindre värmeutveckling - mindre burkar, dessutom ger 12v ett vackrare ljus)
(Har för mig att det var ngn som installerat runt 100 spottar i denna tråden hade blivit en hel del energibesparing samt mkt mindre byten av ljuskällor om han valt 12v (fast det kanske han har))
12v-ljuskällor håller 5 000h
230v-ljuskällor håller 2 000h
Om du dimmrar så förlänger du livslängden ... Så dimmra 12v för längsta möjliga driftstid.
(att du skulle få upp 230v till 8 000h är jag skeptisk till men det kanske stämmer?
I sådana fall kan du ju få upp dina 12v till 20 000h)
ByggaNytt skrev:
Tycker det låter livsfarligt!
Maxels minsta burk är ca 2 liter och de enda armaturer som de lyckats få godkända av SEMKO med denna är ett antal 12volts armaturer bestyckade med 20w ljuskällor samt en bestyckad med 35w men då är det med aluminiumreflektor. (nu har de givetvis inte testat alla armaturer som finns men du är ju inte ens nära. se http://www.maxel.se/burkar.php)
Ha det gärna så själv men rekommendera inte att göra likadant..
Se upp med att använda vilka burkar som helst som luftrum ovan för spotlights!
Som Rogerio skriver ovan är det frågan om GODKÄNDA storlekar. Det luftrum som måste finnas framgår av instruktionen för den enskilda modellen, och varierar mycket. Tvärsäkert kan jag säga att 1 liter är för litet! Skulle det ta fyr är jag ganska säker på att försäkringsbolaget kommer att ha synpunkter på installation och därmed ersättning.
Sitter armaturerna däremot i ett luftat undertak - med tillräckligt djup - behövs inga burkar. Men det är kanske självklart.
Kom även ihåg att anslutningsledningarna ska tåla samma värme vilket i regel innebär att vanlig FK inte klarar uppgiften om inte armaturen är F-märkt.
F-märkningen innebär att ytan armaturen är fäst på inte blir mer än 70° varm, vilket även är maxtemperatur för FK och de vanligaste kabelsorterna, EKK, EKRK mfl. Det finns ledning och kabel på marknaden som tål högre temperaturer, alternativtet är att isolera ledarna med silicongummislang i hela den längden som ligger innanför burken.
Som Rogerio skriver ovan är det frågan om GODKÄNDA storlekar. Det luftrum som måste finnas framgår av instruktionen för den enskilda modellen, och varierar mycket. Tvärsäkert kan jag säga att 1 liter är för litet! Skulle det ta fyr är jag ganska säker på att försäkringsbolaget kommer att ha synpunkter på installation och därmed ersättning.
Sitter armaturerna däremot i ett luftat undertak - med tillräckligt djup - behövs inga burkar. Men det är kanske självklart.
Kom även ihåg att anslutningsledningarna ska tåla samma värme vilket i regel innebär att vanlig FK inte klarar uppgiften om inte armaturen är F-märkt.
F-märkningen innebär att ytan armaturen är fäst på inte blir mer än 70° varm, vilket även är maxtemperatur för FK och de vanligaste kabelsorterna, EKK, EKRK mfl. Det finns ledning och kabel på marknaden som tål högre temperaturer, alternativtet är att isolera ledarna med silicongummislang i hela den längden som ligger innanför burken.
Jag är ju inte proffs, men det finns ju armaturer/spottar som levereras med en bit värmetålig kabel och som ansluts "en liten bit bort". I en konstruktion som inte kräver pottor så måste det väl fungera med fk?Erik_D skrev:
Klicka här för att svara