Hej i värmen.
Håller på att installera en L/V värmepump som skall dockas till en befintlig olja/el panna. Detta förutsätter då att jag installerar en separat varmvattenberedara för att klara vv behovet.
Till pannan finns det en säkerhetsbryta (16 A 3 fas +PN) .
Pannan är desutom utrustad med belastningsvakt.
Fråga 1: Kan/får  jag koppla in varmvattenberedaren (400 v) på pannans befintliga säkerhetsbrytare eller skalll jag sätta en dosa som i sin tur matar två separata säkerhetsbrytare
Fråga 2: Har tre faser /säkringar ( 10A) lediga i elcentralen. Är det OK att koppla in sig på dessa säkringar och dra en 5 ledare installationskabel till pumpen för att där avsluta med en säkerhetsbrytare.
Göran

Oj då.
Ingen som kan dågot om detta ;)

Det du lämpligast gör är att lägga en separat matning till värmepumpen och en matning till varmvattenberedaren. Värmepumpen skall föregås av en allpolig brytare (typ säkerhetsbrytare). Även varmvattenberedaren skall föregås av en brytare.

Är du säker på att de 3 lediga säkringarna verkligen ligger på olika faser?

Skulle dock råda dig att kontakta en yrkesman för att få detta jobb utfört. Är inget jobb Du som privatperson själv får utföra då det kräver el-behörighet.

De tre lediga säkringarna ligger på tre olika faser ( i rad över varandra på centralen)
Separat matning till varmvattenberedaren skulle innebära 15 m kabeldragning genom 4 detongväggar. Eftersom jag redan har 3 faser som är säkrade till 16 ampere indragna i pannrummet borde jag väl kunna mata beredaren från denna, naturligtvis via egen säkerhetsbrytare.

Visst kan du lägga allt på samma säkring, under förutsättning att den håller för det. Sätt lämpligen en säkerhetsbrytare till varje enhet, blir enklare vid framtida ev. fel eller vid service.
:)

Ja jag tycker också att det borde gå att utnytja befintlig matning till pannrummet, eftersom dom som installerade pannan säkrade upp den till 16A och huvudsäkringen är ju också på 16 A

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.