11 093 läst ·
20 svar
11k läst
20 svar
Val av rör & kabel i mark
Som sagt, tror inte de flesta räknar på sådant... Betalar inte för något som görs på samma sätt som jag själv tänkt göra. Har pratat med flera elektriker (industri, där jag själv nyligen börjat) och ingen har några invändning på hur jag tänkt göra.
Det blir 2,5mm2 avsäkrat med 10A för att slippa bekymmra mig om det.
Det blir 2,5mm2 avsäkrat med 10A för att slippa bekymmra mig om det.
Eftersom jag i mitt jobb har kontakt med en massa installatörer kan jag säga att dom som frågar efter förimpedans och kortslutningsström är VÄLDIGT sällsynta. Det är nog noggrannare inom industrin, men inte husinstallation.e_richard skrev:
Istället för att ligga på marginalen för att spara på area så tar man till så man är säker.
Då tar jag väl till på arean då som du säger. Saken var den att jag kunde få en EKLK 1.5mm2 gratis, men det får bli att jag köper en 2,5mm2 istället. Såg att de hade en 25m rulle på Biltema för 480kr. Om det inte är felskrivet på hemsidan!
Appropå det här med arean... Är det ok att dra 2,5mm hela vägen till dosan nere på toan/snickarboden, och sen fortsätta med 1,5mm till lampa/strömbrytare och ev. uttaget (säkrar med 10A). Eller bryter det mot något, att någon kanske tror att det är 2,5mm hela vägen när man tittar i centralen i framtiden..?
Appropå det här med arean... Är det ok att dra 2,5mm hela vägen till dosan nere på toan/snickarboden, och sen fortsätta med 1,5mm till lampa/strömbrytare och ev. uttaget (säkrar med 10A). Eller bryter det mot något, att någon kanske tror att det är 2,5mm hela vägen när man tittar i centralen i framtiden..?
Tvivlar på att det finns en installationstestare där, men jag ska kolla!
Det är på en ö det gäller.. Sitter en stolptransformator ett par hundra meter bort..
Jag ska använda dvärgbrytare.. B-typ om jag använt 1,5mm2, får se vad det blir nu. Vilka skillander mellan dessa och diazed kan det vara? Ska inte göra nåt i praktiken men vill gärna veta ändå!
Det är på en ö det gäller.. Sitter en stolptransformator ett par hundra meter bort..
Jag ska använda dvärgbrytare.. B-typ om jag använt 1,5mm2, får se vad det blir nu. Vilka skillander mellan dessa och diazed kan det vara? Ska inte göra nåt i praktiken men vill gärna veta ändå!
Ifall man får tycka till så ska du inte snåla med kabeln. Säg om några år bygger du ut med lite mer el, sen lite mer och året efter de önskar du att du hade lagt ner en grövre kabel men då måste du gräva om och göra om gräsmattan som du nyss fått fin
Om jag va du skulle jag lägga ner typ N1XE 5G10 eller 6mm2, för framtiden
Lycka till!
Klicka här för att svara