4 385 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Fjärrstyrda Spottar?!?
Som så många andra vill vi ha spottar i taket,vi har självkännedom och vet att om man måste springa ur soffan till väggen o dimma spottar kommer vi aldrig slå på dem.
Så finns det någon fin lösning med 12v spottar -> ele trafo -> *Burk* -> vanlig "glödtrådsdimmer"?
med "glödtrådsdimmer" menar jag att jag kan använda en vanlig trådlös dimmer som kan köpas billigt och bytas när den går sönder...
Har sett att det talas om "switch dimmer" men jag kan inte luska ut vad det är, snubben i lokala lampaffären var inte så hemma heller på det...
Han ville bara sälja 220v;are.....
Han hade dock elektroniska trafos med inbyggd dimmer, men då får man ju dra en extra sladd som kopplas till en potensiometer(=glödtrådsdimmer?)
Så finns det någon fin lösning med 12v spottar -> ele trafo -> *Burk* -> vanlig "glödtrådsdimmer"?
med "glödtrådsdimmer" menar jag att jag kan använda en vanlig trådlös dimmer som kan köpas billigt och bytas när den går sönder...
Har sett att det talas om "switch dimmer" men jag kan inte luska ut vad det är, snubben i lokala lampaffären var inte så hemma heller på det...
Han ville bara sälja 220v;are.....
Han hade dock elektroniska trafos med inbyggd dimmer, men då får man ju dra en extra sladd som kopplas till en potensiometer(=glödtrådsdimmer?)
Hej
Det finns fjärrstyrda dimmrar för spottar hos JULA dom är av märket NEXUS tyvärr så klarar bara varje dimmbar trafo 105W last.
Fördelen tyckte jag var att man slipper kabeldragning för styrningen av spottarna och att det går att koppla andra lampor till samma system.
Det finns fjärrstyrda dimmrar för spottar hos JULA dom är av märket NEXUS tyvärr så klarar bara varje dimmbar trafo 105W last.
Fördelen tyckte jag var att man slipper kabeldragning för styrningen av spottarna och att det går att koppla andra lampor till samma system.
Alla dimmers är i princip switchade. Finns tre varianter: bakkantsstyrning (transistor) och framkantsstyrning (triac) eller universaldimmrar som kan både och. Även spot-transformatorer finns för bakkantsstyrd eller framkantsstyrd dimning eller specialare som klarar båda.
Skulle tro att man refererar till en dimmer med framkantsstyrning när man talar om "glödtrådsdimmer" men båda är ganska vanliga nuförtiden (och båda kan naturligtvis dimma glödlampor) så det gäller att kolla upp vad det är man köper.
Sen är det bara att välja en kombination som passar ihop. Sen finns det transformatorer med inbyggd dimmer.
Se upp med att vissa dimmers inte klarar hela märkeffekten när de driver en elektronisk transformator.
Skulle tro att man refererar till en dimmer med framkantsstyrning när man talar om "glödtrådsdimmer" men båda är ganska vanliga nuförtiden (och båda kan naturligtvis dimma glödlampor) så det gäller att kolla upp vad det är man köper.
Sen är det bara att välja en kombination som passar ihop. Sen finns det transformatorer med inbyggd dimmer.
Se upp med att vissa dimmers inte klarar hela märkeffekten när de driver en elektronisk transformator.
jonerax skrev:
Tror jag hittat något nu:
www.jula.se
sök på: 408000
Där står att trafon är dimmbar men själva vägg brytaren ser inte ut som om den är dimmbar eller? Får man färrstyrd dimmer funktion i detta paket?
Hade ju varit suveränt, vanlig sladd dragning till spottar, helt trädlös "knapp" till att sätta på väggen, och sedan kan man köpa till fjärr för soffan när det passar!
Eller är jag ute o reser(drömmer)?
Sorry det ska vara NEXA:s produkter, här en länk för mer info
http://www.nexa.se/TradlosVaggsandareAVPADimmer.htm
Tänkte själv använda denna lösning men fått avstå då jag vill styra åtta spottar samtidigt.
Så kan det vara, har nu beställt en dimmbar trafo från elbutiken som klarar åtta lampor.
http://www.nexa.se/TradlosVaggsandareAVPADimmer.htm
Tänkte själv använda denna lösning men fått avstå då jag vill styra åtta spottar samtidigt.
Så kan det vara, har nu beställt en dimmbar trafo från elbutiken som klarar åtta lampor.
jonerax skrev:
Men, om man söker 408000 på jula.se får man ett paket från nexa....
är inte detta samma?
och på kjell o co har de:
http://www.kjell.com/?item=50208&path=
eller:
http://www.kjell.com/?item=50208&path=
som har samma nummer som:
http://www.nexa.se/ElektroniskTransformatorPaketlosning.htm
men är detta "paket" DIMMBART? !?!?
(eller behöver man dimbar knapp eller fjärr till,? det står ju om dimmbart längst ner...)
Jag test körde paketet på JULA, man trycker lätt en gång på trådlösa knappen och spottarna tänds (grejen kommer ihåg senaste ljusstyrkan), håll inknappen och ljuset ändrar styrka "dimmrar" släpp knappen och styrkan blir till, kort tryck till och det hela slocknar.
Detta går sen också att fjärrstyra med fjärrkontroll också.
Riktigt kul när hela huset är fjärrstyrt, rätt bra med trpdlösa knappar som är fastskruvade där man väntar sig finna dessa. det är inte så kul att leta fjärren i mörker??
Riktigt kul när hela huset är fjärrstyrt, rätt bra med trpdlösa knappar som är fastskruvade där man väntar sig finna dessa. det är inte så kul att leta fjärren i mörker??
jonerax skrev:Jag test körde paketet på JULA, man trycker lätt en gång på trådlösa knappen och spottarna tänds (grejen kommer ihåg senaste ljusstyrkan), håll inknappen och ljuset ändrar styrka "dimmrar" släpp knappen och styrkan blir till, kort tryck till och det hela slocknar.
Aaaha! Exakt vad jag vill ha!
Sådana får det nog bli, om jag nu kan hitta ett bra ställe för transformatorn, tänkte ha dem i v-rummet och gömma trafon "mellan våningarna", men oj vad jobbigt om trafon går sönder och man inrett ovanvåningen... Tipps?
ÄÄummm... Känner mig lite dum, men jag vet inte om jag får/har en sådan. Det är ett 1.5 plans från Smålandsvillan som kommer framåt höst/vintern, brukar man alltid ha en inspektionslucka? i "golvet" på ovan v eller i taket på nerevån?magic_gbg skrev:
Bara luckan inte är "för långt av", vi snackar ju 2meters regeln för sladdarna...
skall du ha vinds utrumme lägs med långsidorna på huset kanske dom kan sättas där.
annars får du planera in det med nån innevägg på övervåningen. med en inspektionslucka. du måste ju kunna komma åt dom om det skulle vara något nångång. hur stora är transformatorerna?? kanske får plats i en kopplingsdosa. men vet inte om det är lagligt.
annars får du planera in det med nån innevägg på övervåningen. med en inspektionslucka. du måste ju kunna komma åt dom om det skulle vara något nångång. hur stora är transformatorerna?? kanske får plats i en kopplingsdosa. men vet inte om det är lagligt.
Nu när jag tänker lite, det som kommer bli "vind" på ovanvåningen gör det ju inget man gör litet hål i golvet, kanske med lucka. Kommer nog bli precis 2 m mellan spott o trafomagic_gbg skrev:skall du ha vinds utrumme lägs med långsidorna på huset kanske dom kan sättas där.
Klicka här för att svara