Hallå!

Håller på att bygga hus och har kommit så pass långt att jag skall börja beta av alla saker på insidan. Dum?! Smart?! som jag var följde jag stomtillverkarens instruktioner på arbetsföljd.. Sagt och gjort..

Plastade taket och satte glespanel och reste sen innerväggarna. Nu har det varit så ett tag och då har det i efterhand pga diverse ändringar uppstått lite bekymmer..

Har i efterhand bestämt mig för att ha ett 20mm trätak i badrum, kök och tvättstuga och självklart då montera spotligts i det här undertaket. Men glespanelen hindrar mig något med placeringen av spottarna samt att jag inte kan montera spotlightboxarna så att jag får en fullgod diffusionsspärr.

Jag vill helst ta bort all glespanel och sätta trätaket direkt på vindsbjälklaget som har c/c 60cm vilket borde bli alles gut. Men nu har innerväggarna anpassats i höjd efter glespanelen.. hur löser jag detta på bästa sätt och för att få en snygg montering av trätaket?

jättetacksam för svar.
mvh
Martin

Hej!

Har just rivit ner innertaket av papp och masonit 70 tals bygge och sätter upp trätak på "glespanel" jag får justera spottarnas placering efter takbjälkar oah glespanel.
som boxar använder vi uttjänta blomkrukor i keramik (utan hål) och jag anpassar hålet i plasten till dessa så att inte husets täthet påverkas.

Har valt spottar som är gjorda för utanpåliggande montage men som även går att bygga in, JULA prylar, detta pga av värme från spottarna, kan man montera dessa utanpåliggande så borde värmen på baksidan vara liten, kan då komma nära bjälkar och glespanel, får ljuset där jag vill ha det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.