började dra i kablar till golvvärmetermostaterna, men det var ingen höjdare...
Kör LKs system, och till varje ställdon behövs 3 st ledare. Kabeln jag har är 4x0,5mm telefon/larmkabel ok.
Nu till problemet.
Elektrikern som satt rören osv har av någon anledning inte gått med separat rör till varje rum, utan det går från kopplingscentralen till arbetsrummet, från den dosan till badrum, från den till gästrummet och tillsist till sovrummet. Det är sånadär räfflade böjliga rör till råga på allt...
Alltså måste jag dra igenom 4st tele/larmkablar till första rummet, något som inte funkade för mej när jag testade i helgen...
Vad gör jag? ska jag köpa 4x2x0,5 istället och dra, och en separat 4x0,5 istället?
Tacksam för svar/råd/tips.
Mvh Patrik
Kör LKs system, och till varje ställdon behövs 3 st ledare. Kabeln jag har är 4x0,5mm telefon/larmkabel ok.
Nu till problemet.
Elektrikern som satt rören osv har av någon anledning inte gått med separat rör till varje rum, utan det går från kopplingscentralen till arbetsrummet, från den dosan till badrum, från den till gästrummet och tillsist till sovrummet. Det är sånadär räfflade böjliga rör till råga på allt...
Alltså måste jag dra igenom 4st tele/larmkablar till första rummet, något som inte funkade för mej när jag testade i helgen...
Vad gör jag? ska jag köpa 4x2x0,5 istället och dra, och en separat 4x0,5 istället?
Tacksam för svar/råd/tips.
Mvh Patrik
i termostaten används vel bara 3 kablar, 4 om man har natt sänkning.moken skrev:
: +
: -
: strömm till ställdon när den ska jobba.
Du kan låta alla termostater få strömm via en och samma kabel. Då skulle det räcka med 2 st exxk 4x0,5.
Kan man verkligen göra så utan att man lastar ner de utgångar man väljer till matningen? Skulle ju underlätta annars... Förutom om det blir fel och alla ställdon på den slingan dör iofs.
e_richard skrev:
kolla på krets kortet den som sitter vid golvvärme centralen, dom är säkert byglade mellan utgångarna.moken skrev:
Ställdonen drar inte så mycket ström...
Som tips till er andra som har bekymmer med att dra i trådar använd siliconspray eller den specialsmörja som finns, det går mycket lättare än med diskmedel och ledningarna torkar inte fast som dom gör med diskmedel
Klicka här för att svara