pellefant
pellefant: det finns en testknapp på jordfelsbrytaren, tryck in den och jfbn ska lösa ut och uttagen bli spänningslösa. även 3-fas uttagen bör bli spännningslösa. om det är så så funkar centralen som avsett. fast det ska egentligen vara 5-ledare fram till byggcentralen.
38 svar · 13,6k läst
·
2
2crown: Tack, då blir det ubåtar... Funderar även på vad man skall dra fram för kabel för inkoppling i nya centralen, skall det vara fkk eller är nåt annat lämpligare?
11 svar · 9,5k läst
Z
zombie: När man bygger ut en villa och liknande mindre objekt är det helt ok att köra direkt på skenorna. Om du matar direkt från skenorna eller innan huvudbrytaren i den befintliga centralen bör du tänka på att den befintliga huvudledningen klarar den nya belastningen. Vid större projekt såsom industrier osv är det helt riktigt att man skall eftersträva selektivitet, dvs att
3 svar · 15,3k läst
Z
zombie: Jag skulle tro att alla tvättmaskiner som levereras idag har en helgjuten stickpropp som mer än väl uppfyller den avsedda IP-kapslingen. Dessutom när proppen sitter i uttaget så blockerar den vägen för det strilande vattnet att komma in i uttaget. När du talar om nakna kontaktpinnar är dom ju vid användning INUTI uttaget.
9 svar · 5,4k läst
snuttjulle
snuttjulle: Hehe sorry stavar lite för fort ibland. ;)
7 svar · 13,0k läst
J
JKPK_peter: Hej! Vi anlitade en ljusdesigner för vårt hus. De tog fram rätt spottar, golvbelysning, pendlar mm. S offert nedan: ---------------------------- Belysningslösning till fondtapet i hall och vardagsrum Pendellösning över matbordet och köksön 4 plafondlösningar till sovrummen Spottar och spegelbelysning i stora badrummet Spottar och spegelbelysning i lilla badrummet Spotlösning i innerhall
2 svar · 3,0k läst
·
T
Tor: Vilken typ av fasadbelysning vill du ha? Och hur ser huset ut? Man kan ju använda allt från markstrålkastare till ljusslang under takfoten till väggmonterade armaturer...
7 svar · 7,2k läst
C
chali: [citat] tack=) entligen ett bra svar A+ det tog bara ca 37 inlägg ::) jag kollade med elbolaget likså och dom säger samma som dig.
38 svar · 23,7k läst
pellefant
pellefant: tack för snabbt svar :D då är det bara till å installera då...
2 svar · 4,3k läst
TLovskog
TLovskog: ... för att vakna upp till ett ljusnande rum antar jag. Skall du ändå bygga en PIC ´styrd klocka så varför inte bygga in dimmern i den klockan och gör allt så litet att det får plats i ett chasse som monteras på sladden. Eller måste du ha display också? Fram tills dess att du bygger PIC hsitorien så ha fullt ljus. Återstår iofs det rätt svåra problemet med att alla riktbara är
4 svar · 2,4k läst
M
magic_gbg: Följde det inte med en instruktion hur den skulle monteras ??? om inte tyker jag du skulle begära en från där ni köpt den
3 svar · 3,8k läst
E
el_richard: [citat] Du vet väl att eljo renova är ganska "höga" om du har utanpåliggande vägguttag och strömbrytare. Använd mycket latexfog och måla in kablarna...
1 svar · 3,7k läst
M
Mats: Ingen anning faktiskt. Det var ett antal år sen. Nuförtiden är jag proffsknapptryckare (datanörd)
10 svar · 4,6k läst
tussee
tussee: Dammsugare i slutet på röret så slinker kabeln in utav bara suget.
16 svar · 5,4k läst
Linjemontoren
Linjemontoren: Hade ett likande problem.. jag hade helt enkelt köpt för billig dimmer. Köpte sen en elektronisk ca 400kr ELJO.. då blev allt superbra! :)
6 svar · 8,3k läst
H
hempularen: Det har ialla fall hävdats av flera behöriga eletkriker här på forumet. Jag har för mig att jag här något i stil med att det handlar om hur stor effekt som tas ut. Vilket ju också skulle vara rimligt, det är ju då det finns brandrisk.
3 svar · 3,0k läst
C
Chao-Li: Och VVB var det. Den hade börjat läcka i elektroniken undertill. Och detta forum får som vanligt A+ i problemlösningar! Tackar för hjälpen.
3 svar · 4,1k läst
C
Chao-Li: Tack för alla tips! Jorden var de vita kablarna...
12 svar · 16,3k läst
·
pellefant
pellefant: min erfarenhet som elektriker är att när folk själva köpt materialet så är det ofta fel, tex ojordade uttag istället för jordade, eller så är det undermålig kvalitet och då vill iaf inte jag montera det. men klart man kan jämföra med www-butiker och diskutera med elektrikern hur han ställer sej till att "bara" montera jämfört med montering & installation. samtidigt så
15 svar · 6,2k läst
N
neiloc: hej, tack för hjälp, jag kommar från Irland och det finns en hel del av annan reglar, problemet för mig är att förståra den svenska regler. I Irland har jag gört många sakar själv. Jag tänke att den forum är mycket bra. Man fa jätta snabbt svar, inte bara om El, om alt. Den är en av den bästa web platts på webben. Men el-central är nånting jag ska aldrig byta! Jag ringde upp
6 svar · 4,3k läst
RoTe
RoTe: Ja det är till 99,9% säkerhet din huvudsäkring. Är det inte bara att gå å titta eller ringa hyresvärden?
1 svar · 4,5k läst
A
amux: [citat] eftersom uttaget är "skarvat från köket" skulle jag först kolla att jordtråden verkligen är ansluten till jord, därefter använda en enfas jfb som du själv antyder, den har ju också en testknapp som man måste trycka före användandet, en sån jfb förutsätter en temperatur mellan -25 till +40(kolla på jfb), en jfb i central fungerar för alla uttag till centralen, pris vet
11 svar · 2,5k läst
M
Mats: Ett måste om man har öppenspis eller dylikt enligt goda vänner med pump som kom utan innegivare. Nu har de innegivare
9 svar · 3,2k läst
E
eskil23: [citat] Område 0 är i själva karet. Under och ovanför badkaret är det område 1.
6 svar · 4,4k läst
E
elmont: Oavsett vilken spänning man använder måste man skydda lampan från att det kommer dit nått som kan ta eld, det spelar ju ingen roll om det är 12 eller 230 volt en 25 watts lampa blir ju lika het oavsett spänning
3 svar · 2,3k läst
M
miis: Vår huvudsäkring är på 25A.
2 svar · 3,9k läst
Z
zombie: 1. Ja 2. Det finns dimrar med kronfunktion, men vad jag vet finns det endast för konventionell trafo. Om du ändå skall sätta den utvändigt kan du väl sätta en elektronisk dimmer och en vanlig brytare bredvid varandra med gemensamt täcklock?
1 svar · 1,9k läst
X
X79: Jag har en viewer men användningsområdet först och främst tänkt för internt bruk. Hur, vad och varför skall utredas efter sommaren......
3 svar · 1,9k läst
E
elmont: Det är många år sedan man inte fick använda en apparatdosa som kopplingsdosa, i dag är det helt OK.
3 svar · 2,4k läst
pellefant
pellefant: ja det var ju en bra fråga men jag skulle tolka den zonen på samma sätt som om det inte fanns något skåp där...
23 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.