Vad finns det för regler för vilka färger man får ha på kablarna mellan trappomkopplarna? Är det samma färger som gäller vid tändtråd? Ska det vara två olika färger?

Mvh

Jacobic

Som amatör säger jag att det inte behöver vara olika färger. Det finns väl inget anledning att veta vilken som är vilken i en trappkoppling.

nimhed skrev:
Som amatör säger jag att det inte behöver vara olika färger. Det finns väl inget anledning att veta vilken som är vilken i en trappkoppling.
Det beror ju på om man använder den "ena" eller den "andra" varianten av (godkänd) trappkoppling. I den ena varianten kvittar det, i den andra har det betydelse.

Däremot är det ingen direkt säkerhetsrisk att göra fel på vilken tråd som är vilken vid strömbrytaren.

Vilka färger är att föredra? Samma som tändtråden?

Jag skulle försökt variera färgerna så mycket som möjligt, säg t.ex. brun inkommande fas, vit tändtråd och svarta "trappomkopplarledningar", eller om man vill så kan man göra tvärt om på svart och vit.
(byt plats på brun och svart om installationen i övrigt är några år gammal och har svart istället för brun fas)...

Förslag:

Fas - brun
Nolla - blå
Jord - gul/grön

Tändtråd 1 - vit
Tändtråd 2 - orange
Tändtråd 3 - grå

Mellantrådar - svart

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.