T
Problemet är följande:

Spikad utanpåliggande elledning modell 1930-talet i undertak i källaren samt en modernare kulo 3-fas på 2,5 i ledararea som är dragen parallelt med den gamla.

Undertaket ska byggas om och vi vill ersätta med VP-rör för elen. På ett ställe är det mycket trång och vi funderar på att då dra båda dessa i samma VP-rör, alltså först kulo/3-fas in i dosa,VP-rör,-dosa och ut.
1 fasen är belysning och 3-fasen är för bastuaggregat.
Inget arbete behöver göras i elcentralen och det finns gamla dosor för båda direkt efter elcentral.

Vad göra/vad gäller ?

Hm för det första lär du behöva ett vp 20 för att få in din trefasmatning till bastuaggregatet. Att sen tråckla in en enfasgrupp i samma rör är helt förkastligt. I detta fall gäller således ett separat vp 16 för enfasmatningen och ett vp 20 för bastuaggregatet.

T
Vi kan pressa igenom en 25:a genom en järnbalk, därav tanken att blanda, att trycka in 16+20 blir för stort i detta fall. Vad säger att man inte få dra dessa gemensamt i samma rör ?

TN-Funkis skrev:
Vi kan pressa igenom en 25:a genom en järnbalk, därav tanken att blanda, att trycka in 16+20 blir för stort i detta fall. Vad säger att man inte få dra dessa gemensamt i samma rör ?

Sunt förnuft ? ;D

T
Nope-det verkar jag nog inte ha, källan är som sagt samma grupptavla, med olika färger och tjocklekar-även en blind märker alltså skillnaden på ursprunget, och med den typen av svar blir det snarare en monolog istället för en dialog.
Frågan kvarstår:

Rakt på sak då, det är ej tillåtet att blanda vitt skilda grupper ens i en kopplingsdosa än mindre i ett vp rör.

Men visst, praktiskt möjligt är det juh.

TN-Funkis skrev:
Ja, det undrar jag med...

Det är ju tillåtet att dra grundisolerade ledare (t.ex. FK) från olika strömkretsar i samma rör.
Olika strömkretsar är ju bl.a. olika grupper.

Vissa krav ska dock uppfyllas (märkning, isolering), men jag ser inget med installationen som hindrar frågeställaren bortsett från det där med kulo in i bastun.
Fast jag är tveksam till att det verkligen är kulo.
Finns den som 2,5mm[sup]2[/sup]?

T
Mycket intressant, har sett otaliga installationer där 2-3 olika enfaser dragits i samma dosa där 1 fas går ut till ex rör/uttag medans de andra sen går vidare (ligger då som ett U i dosan utan skarv-ibland med) vilket elektriker har gjort, speciellt vid stora ombyggnader av pannrum t.ex.

Avseende min el är enfasen gammal vit/svart fk som går i ett gammal 30-tals rör med papp i och "kulo:n" är från c:a 67-69 som går brevid, där jag tänkte fimpa båda, koppla mot dosa/rör-25mm, dra ny FK 1,5 för enfas och ny fk 2,5 för bastagg c:a 5m i ny VP, sen avslut i dosa som fördelar ut i 2 utgångar där jag ansluter den gamla kulo:n igen, och i 30-tals röret dra jag ny fk 1,5.

Exakt var finner jag bestämmelsen om att det är förbjudet med 2 faser i samma dosa, har läst igen 200 sidor och inte funnit denna regel.

TN-Funkis skrev:
Exakt var finner jag bestämmelsen om att det är förbjudet med 2 faser i samma dosa, har läst igen 200 sidor och inte funnit denna regel.
Ja, som jag skrev alldeles innan: Det är tillåtet att blanda olika strömkretsar i samma rör, eller t.o.m. kabel.
Bara man håller sig inom kraven på isolering, rymlighet i rör och uppmärkning för att förhindra förväxling.
Ett krav är också att alla strömkretsar i ett rör kommer från samma gruppcentral, men det gör det väl?

Men inte fasen är det väl en kulo du har in till bastun?

T
Elen kommer från samma grupptavla, t.o.m från samma grupprad fast med olika säkringar.
"Kuloledning" är kanske fel benämning, den är 6 ledare och snarlik EKLK (dubbla skikt när jag tog en närmare titt c:a 6 lager färg på..), 2,5mm enkeltråd, men jäkligt styv och svår att böja.

Hoppas beskrivningen duger.

TN-Funkis skrev:
"Kuloledning" är kanske fel benämning,  den är 6 ledare och snarlik EKLK .
Nu blir jag konfunderad... ???
Du skrev ju först att det var en trefas 2,5mm[sup]2[/sup]-ledning!
Nu är det 6 ledare i kabeln säger du :o

T
Hoppla - fel av mig, 5 + (vad nu den heter som man ska dra för att splitta upp ledningen-är vit-enbart plast) sorry

TN-Funkis skrev:
Hoppla - fel av mig, 5 + (vad nu den heter som man ska dra för att splitta upp ledningen-är vit-enbart plast) sorry
Åhå!
Jag tror jag fattar. Det är en sådan där fyllnadstråd i mitten.
Och du skriver att den är snarlik EKLK!
Den har alltså en metallmantel och biledare? (Ett fåtal blanka trådar alldeles innanför metallhöljet.)
Metallhöljet kan ju vara i bly, men då tror jag nog fyllnadstråden hade varit av bomull...

Hursomhelst! Det är knappast en KULO. Jag tror som sagt inte att de finns som 2,5mm[sup]2[/sup], men helt säker är jag inte!

T
GM forever skrev:
Den har alltså en metallmantel och biledare? (Ett fåtal blanka trådar alldeles innanför metallhöljet.)
Metallhöljet kan ju vara i bly, men då tror jag nog fyllnadstråden hade varit av bomull...
Bingo-på pricken, konstig fyllnadstråd, en slags plast, tror att det är aluminium-men den är mörkgrå till färg, men på arean är jag 100% på att det är 2,5.
Spikades upp runt 1967-69, bastuagg är en stor Tylö på c:a 9kw från samma år, går som klockan trots åldern.
Kontrollpanelen med mekanisk ur ganska retro faktiskt, och still going strong.

Nu har ja letat i föreskrifterna och inte hittat nått som förbjuder din lösning faktist.. Svarade från ryggmärgen så att säga. Jag skulle dock inte gjort likadant, men visst sålänge det inte är förbjudet så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.