Skall man ha en säkring till brytare och en annan säkring till vägguttag/lampa? Eller skall de dela på en säkring? Vad säger reglerna?

det är samma säkring som går via brytaren och sen till lampan... och den säkringen får även mata vägguttag.

Dock kan det vara bra att skilja på uttagen. Så tråkig när nått i ett uttag sänker belysningen och man får treva sig fram till centralen

Normalt så delar man upp grupperna så att det i varje rum kommer ström från två olika grupper så att om en säkring "går" ska det inte behöva bli totalt mörkt.

OK, tack för råden!

Sätt uttagen i rum 1 ihop med belysningen i rum 2 och tvärtom.
Det tycker jag låter klokt :)

Jag ber väl om att få anmäla motsatt uppfattning. Då skulle du ju med ett uttag kunna "döda" lampan vid centralen i varje fall. Det var ju det vi skulle undvika.
Kör som sagt två egna grupper per rum.

mats_o skrev:
Jag ber väl om att få anmäla motsatt uppfattning. Då skulle du ju med ett uttag kunna "döda" lampan vid centralen i varje fall. Det var ju det vi skulle undvika.
Kör som sagt två egna grupper per rum.

Det är väl precis det han skriver? :-/

Det jag reagerade på var jockes; Sätt uttagen i rum 1 ihop med belysningen i rum 2 och tvärtom.

Iom det skulle ju en pryl i ett uttag i rum 1 släcka belysningen i rum2, Satt nu centralen i rum2 så vart det väl obra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.