12 652 läst ·
19 svar
13k läst
19 svar
Byta huvudsäkringar i porslin mot dvärgbrytare?
Nu är detta lite OT men jag blir mörkrädd när jag läser på ett forum för hemmafixare om att det skulle vara mer nödvändigt att slå av matningen till en elcentral bara för att det är en diazedsäkringscentral. Om man nu som hemmapulare ska jobba i en elcentral så ska man under INGA SOM HELLST OMSTÄNDIGHETER jobba med spänning. Struntar man i det så är man inte det minsta kunnig inom området och ska knappt få använda en strömbrytare ens.yxis skrev:
För det första så har en hemmapulare inget att göra i en encentral. Och om man nu ska dit iaf så slå för fasiken av strömmen.
Jag kan också nämna att inte ens "vanliga elektriker" får jobba med spänning påslagen utan det kräver en extrautbildning som heter "Arbete med spänning".
// DeBe
Men yxis har rätt i det han säger. Hager-centraler kan uppnå IP20 även utan kåpa, något som knappast gamla gängsäkringscentraler gjorde.
För att klargöra mig lite så menar jag inte att man skall arbeta inne i centralen med spänning på. Utan om man arbetar med en grupp en bit från centralen där man inte kan ha uppsik över den så ger det ett ökat skydd med en "proppcentral" då man kan ta med sig propphuven för den grupp man arbetar med ev passdelen också.DeBe skrev:Nu är detta lite OT men jag blir mörkrädd när jag läser på ett forum för hemmafixare om att det skulle vara mer nödvändigt att slå av matningen till en elcentral bara för att det är en diazedsäkringscentral. Om man nu som hemmapulare ska jobba i en elcentral så ska man under INGA SOM HELLST OMSTÄNDIGHETER jobba med spänning. Struntar man i det så är man inte det minsta kunnig inom området och ska knappt få använda en strömbrytare ens.
För det första så har en hemmapulare inget att göra i en encentral. Och om man nu ska dit iaf så slå för fasiken av strömmen.
Jag kan också nämna att inte ens "vanliga elektriker" får jobba med spänning påslagen utan det kräver en extrautbildning som heter "Arbete med spänning".
// DeBe
för att på så sätt minska risken för att någon slår till spänningen då man arbetar i gruppen. Arbete i Central skall alltid ske spänningslöst. I verkliga livet dock så vill många kunder inte att man slår av alla grupper utan kräver mer eller mindre att man skall ordna ev problem under spänning.
OCH jag är inte hempulare utan elektriker men egen och uttagen service behörighet BB1. Den behörigheten inskränker sig till att man i princip får arbeta med redan uppsatt elanläggning och enstaka nya gruppledningar till ex belysning.
Räcker dock för mig som i första hand jobbar med ventanl och värmeanläggningar med egen "fritids firma". till vardags arbetar jag som industrielektriker sedan många år.
Har även utbildningarna "ställverksarbete" och "arbete med spänning" via ESA
Håller dock med dig på många punkter efter att ha läst en del inlägg här ibland undrar man hur folk överlever eller hur dom känner sig inför att alltid oroasig över att huset kan ta eld pga en egen installation.
Är mest i forumet för att läsa lite om hur folk tänker då dom kopplar och frar sina ledningar, ibland mycket lärorikt.. men svarar gärna på en fråga om jag kan svara på den någorlunda vettigt.
Steffe
Men här säger väl både reglerna och sunt förnuft att det som man verkligen ska göra är att hänga upp en såndär "arbete pågår, anläggningen får inte startas, ansvarig xxx yyy" (eller hur det nu står), även om att gömma propphuven nog är hyffsat idiotsäkert...droopy skrev:För att klargöra mig lite så menar jag inte att man skall arbeta inne i centralen med spänning på. Utan om man arbetar med en grupp en bit från centralen där man inte kan ha uppsik över den så ger det ett ökat skydd med en "proppcentral" då man kan ta med sig propphuven för den grupp man arbetar med ev passdelen också.
för att på så sätt minska risken för att någon slår till spänningen då man arbetar i gruppen. Arbete i Central skall alltid ske spänningslöst. I verkliga livet dock så vill många kunder inte att man slår av alla grupper utan kräver mer eller mindre att man skall ordna ev problem under spänning.
Det skulle vara lite perverst att ha en naken Hagercentral bara för att det faktiskt i så fall är tillåtetCyberStoffe skrev:
Problemet är väl att man måste ansluta allt med kablar som i sig anses ha fullgod isolering, d.v.s. inte t.ex. FK som kräver ytterligare ett isoleringslager
Klicka här för att svara