4 651 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Kanske skruvat i el-rör, vad göra?
Hej
Undrar vilka åtgärder man skall tillta om man misstänker att man har satt en skruv i ett el-rör.
Höll nämligen på att montera upp en takarmtur och hade brutit strömmen. När jag skulle skruva upp fästanordningen kollade jag inte tillräckligt noga innan, och kan ha satt skruven i elröret. Strömmen var ju bruten så ingen säkring eller jordefelsbrytare satte till.
Dumt nog (?) drog jag ut skruven och stte den på annan plats. När jag satte på strömmen fungerade allt felfritt. Borde jag undersöka detta ytterliggare eller är det faktum att inget löste ut när jag satte till strömmen, ett bevis på att jag inte har skruvat i röret?
Undrar vilka åtgärder man skall tillta om man misstänker att man har satt en skruv i ett el-rör.
Höll nämligen på att montera upp en takarmtur och hade brutit strömmen. När jag skulle skruva upp fästanordningen kollade jag inte tillräckligt noga innan, och kan ha satt skruven i elröret. Strömmen var ju bruten så ingen säkring eller jordefelsbrytare satte till.
Dumt nog (?) drog jag ut skruven och stte den på annan plats. När jag satte på strömmen fungerade allt felfritt. Borde jag undersöka detta ytterliggare eller är det faktum att inget löste ut när jag satte till strömmen, ett bevis på att jag inte har skruvat i röret?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Sannolikt så har du inte skadat trådarna. Det man kan göra för att undersöka är ju att isolationsmäta. Om ledningen klarar en isolationsmätning så borde det vara OK även om det skulle vara en reva på isoleringen (vilket det sannolikt inte är).
Såvida du nu inte själv har en isolationsmätare utan måste kalla på en elektriker, så kanske det är lika enkelt för elektrikern att byta trådarna för säkerhets skull, när han ändå är där.
Observera att isolationsmätning görs med ett högspännings instrument, en vanlig multimeter duger inte.
Såvida du nu inte själv har en isolationsmätare utan måste kalla på en elektriker, så kanske det är lika enkelt för elektrikern att byta trådarna för säkerhets skull, när han ändå är där.
Observera att isolationsmätning görs med ett högspännings instrument, en vanlig multimeter duger inte.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Antagligen ingen fara alls. För att du ska få ett fel så måste du ju i princip ha skadat två kablar så att det blir överslag emellan, eller ha skadat en kabel så allvarlig så att den nästan gått av varvid värme kan uppstå. Båda dessa scenarion låter mycket osannolikt. Är inte skruven allt för vass så har den antagligen föst undan kabeln om den nu över huvud taget träffade ett rör. Men visst med en korrekt isolationsmätning och eventuellt ett belastningsprov så är du helt säker men då är det antagligen enklare att byta trådar direkt. Åtminstone om det är riktiga VP rör och inga VP-slangar som dragits kors och tvärs.
Klicka här för att svara